Dagens fråga 28/8
Vad gör du när du är bort bjuden och värden stått o lagat, ystat o bakat i sitt anletes svett?
Och verkligen gjort sig till…..och så innehåller det något som du inte äter
förutsatt att det iaf är vegetariskt!
Äter du tyst o tänker….ok en gång är ingen gång för att inte stöta dig med den som gjort sig så mycket besvär?
Eller deklarerar du klart och tydligt att DETTA kan du inte äta!…och sitter sedan o knaprar på någon liten snabbt i hop raffsad sallad…medans din värd ser både generad o stött ut på samma gång?
Ja hur gör Du?
Själv måste jag erkänna att det lite beror på VEM denna värd är. Det har hänt att jag suttit o med dåligt samvete ätit både det ena och det andra.
Numer gör jag så att jag tar med en matlåda. När jag går till folk som inte vet vad jag äter riktigt.
så låter sig resten av familjen väl smaka av det som bjuds på plats!
Jag brukar oftast ta med mig mat om jag blir bortbjuden eller fråga och förklara. Har blivit bortbjuden många gånger då de har använt qourn och trott att det är veganskt. Men det innehåller ägg och det tål inte jag. Skulle bli sjuk så jag kan ju inte äta det i alla fall.
Sedan har jag tagit med mig egen sås ibland då många har svårt med recept. En gång var det en som ville smaka på såsen och doppade räkchips i och tog gaffeln som han haft till att äta sin biff med. Jag kunde inte äta detta och fick bara säga nej.
Äter inte längre hos vänner, bjuder hem istället eller om de vill laga mat så vill jag vara med och handla maten och hjälper till. Det kan vara småsaker som till exempel krydda som kan innehålla animalier eller att de steker i smör istället för margarin.
Jag är bara 17 så jag blir inte bortbjuden på det sättet.. Men alla mina vänner vet att jag är Vegan och dom vet vad en Vegan inte äter. Om vi ska äta pasta med köttfärssås så brukar jag bara äta pastan, t.ex.
Om det är så att jag blir bortbjuden så säger jag helt enkelt vad jag inte äter och det har aldrig varit några problem än :)
Usch, jag vet faktisk inte vad jag skule gör om jag hamnade i den situationen.. Jag hade mått dåligt hur jag än gjort, tror jag!
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Det är svårt det där eftersom dom flesta vegetariska grejerna i affären innehåller mjölk eller ägg och även om den som lagar mat vet att man äter veganskt så brukar dom inte tänka så långt.
Dom som står närmast vet vad jag äter så där brukar det inte vara några problem. Brukar försöka ta med lite eget för att underlätta för dom om det behövs.
Men eftersom jag jag numera brukar nöja mig med bara lakto-ovo-vegetariskt när jag äter ute eller är bortbjuden så brukar jag äta det som bjuds. Jag skäms lite men livet har blivit mycket lättare och jag mår bättre själv efter att jag börjat fuska.
#3. Tråkigt att bara äta pasta. Brukar de aldrig göra något som du kan äta?
#4. Det är precis som jag säger, som till exempel qourn, istället för att läsa på förpackningen, många brukar säga "va jobbig du är att du är speciell". Nu tål jag inte allt och känner kompisar som har allergier, då är det inte jobbigt att kolla så de undviker det de inte tål, men bara för att alla retar sig på att jag är Vegan så är det jobbigt att läsa på förpackningen. Glad att det funkar för dig. Vi har löst det (jag och min sambo) att vi bara äter på restauranger som serverar vegansk mat och bjuder hem folk till oss om vi vill bjuda på mat.
Fast något jag retar mig på är att vi har en kompis som jämt köper vanlig glass och bjuder över mig och min sambo flera gånger i månaden. Säger "men usch, det ska vara på grädde annars är det inte glass", känns lite jobbigt. Totalvägrade äta när jag gjort chokladmouse eftersom det inte var ägg och mjölk i. Ja det finns sådana också.
#5 Alla blir saliga på sitt vis …som jag brukar säga . Men vilken tråkig attityd!
#6. Det håller jag med om. Jag brukar anstränga mig extra när jag vet att någon har allergi att försöka göra något personen också kan äta. Personen har något mot att jag är Vegan, blir så varje gång man är där att det tas upp att jag är Vegan. Samma när personen ska bjuda på vin och så säger man flera sorter som är veganska, så köper han inte dem i alla fall och säger att han vill ha riktigt vin.
Samma att han inte kan lyssna när han har problem att få ihop ett recept, hittar två fel som skulle fixa till detta. Men nej då har jag fel, han vet bäst.
Men man ska inte bry sig så mycket, fast man kan faktiskt ta illa vid sig ibland eller känna sig lite utstött. Därför jag umgåts med nästan veganer och vegetarianer då de har mer koll och förstår mig bättre.

Jag är Vegetarian och har inte haft några problem med detta. 
#8. Tur det.