Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 1639 ggr
Ians
0

Dagens fråga 29/8

Vilken grönsak gillar du bäst, just nu?

Själv älskar jag surkål och rödbetor just nu…

Surkålen gör jag en sorts coleslaw sallad på och rödbetorna slinker ner rårivna!

Vad gillar Du ……..ett plus om du har ett litet recept Flört

[TrevorS]
0

Morötter och rödbettor.

Jag brukar göra sojafärs och riva med lite grova bitar morötter, blir saftigare smak. Även gott att riva ner 1 dl i vanligt brödrecept.

Rödbettor är goda att riva och koka till soppa eller också ha med i sojafärs istället för morötter. Även goda att göra biffar på.

RÖDBETSBIFFAR

Ingredienser:
250g rödbetor
1 liten potatis
0,75-1 dl ströbröd (eller mannagryn)
lagom med tacokrydda eller (salt, peppar, chilipulver och lite socker)

Gör så här:
Skala potatisen och rödbettorna grovt. Blande sedan ihop alla ingredienser och låt det vila i 10-15 minuter. Forma till 5-7 biffar. Stek i lite olja eller mjölkfritt margarin. Stek 2-3 minuter på var sida. Passar bra till hamburgare eller till ris, grönsaker och sås.

[isdrakee]
0

Paprika. :)

Litet tips på god snabbmat som jag gjorde förra veckan, tzay wraps:
Stek lök, en massa paprika och tzay. Tillsätt någon god färdig vegansk sås/grytbas (jag tog jordnötssås). Rulla in i tortillabröd och njut.

[TrevorS]
0

#2. Paprika är även god på pizza. Skrattande Ska se om jag kanske köper tzay någongång, har inte fastnat för det av någon anledning.

deviantblue
0

Morötter, broccoli, blomkål är några av de jag gillar mest. Älskar mycket mer.

aliciia
0

Gurka! kan äta tre stora gurkor på en kväll :D

Ians
0

Trevor…kan man ha något annat än mannagryn eller ströbröd i rödbetsbiffarna?

Min mage tål inte gluten så bra!

#4 mmmmm broccoli och blomkål!…så gott! Och morötter som jag knaprar på för jämnan!

batski
0

Broccoli Tungan ute

Ibland när jag känner för nåt lätt eller snabbt brukar jag göra broccoli-och rödbönsallad med vinägrette.

- Då tar jag fram djupfrysta broccoli ur frysen (har alltid hemma typ) och tinar upp dem en stund i kokhett vatten med lite salt i

- delar broccolihuvuden i lite mindre bitar

- öppnar en tetrapackförpackning med färdigkokta röda bönor (ICA) och sköljer dem

- blandar ihop (ibland blandar jag även i lite pumpakärnor och/eller svarta oliver), häller på vinägretten och rör om

Till vinärgretten använder jag:

- lite senap
- äppelcidervänäger
- oliv + rapsolja (ungefär lika sora delar)
- vitlök
- örtsalt
- grovmalen svartpeppar
- (och ibland när jag känner för det) lite tahina (hellre för lite än för mycket)

Voila Glad Kanske inte så fancy men jag tycker faktiskt det är gott och fräscht.

Vill man göra den lite matigare kan man blanda i lite ris eller quinoa.

Saga85
0

Palsternacka är underbart. Oftast tärnad i soppor eller skivad tillsammans med/istället för klyftpotatis.

Spenat är nummer två. Antingen färsk bladspenat som sallad eller som pastasås (fryst spenat uppstekt med lite lök, vitlök, tomatpuré och möjligtvis en klick soyghurt).

batski
0

#8 Palsternacka är inte dumt. Blev lite sugen på att testa det där med att blanda den med klyftpotatis.

Cool Glad Häromdan improviserade jag en pastasås på spenat uppstekt i veg-margarin, vitlök och havregrädde. Det blev gott.

[TrevorS]
0

#5. Gurka är gott, älskar det på smörgås!

#6. Man kan blanda sojamjöl och majsmjöl också, annars kan man ha i mindre mängd potatismjöl eller potatismospulver (det finns några få som är utan mjölk och ägg, men det finns några lågpris som är veganska).

DesK
0

Rättika är en av mina favoriter Glad

/Désirée

[Anunnaki]
0

Tycker om alla grönsaker lika mycket ock väljer efter årstid. Än så länge har jag stött på bara en grönsak som jag inte vill ha, nämligen okra men den är rätt ovanlig. Kolla här för recept som jag tycker om. Läs gärna om det jag skrivit om veganska ingredienser.

Ians
0

#7 det verkar gott skall prövas någon dag!

#12 vilken massa goda recept i din länk!…Det tackar vi för!..har kopierat några för eget bruk! Skrattande