Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 2034 ggr
Ians
0

Dagens fråga 1/9

TrevorS lade upp några fina artiklar om groddning igår!

Groddar Du?

Och hur använder Du dina Köpta/hem groddade groddar?

Som vanligt ger goda recept plus poäng i kompisbanken!

Själv köper jag ett paket groddar emellanåt när jag ser dem i butiken Skäms sköljer noga o äter som de är……oftast alfalfa groddar…..men det skall nog bli fart på grodderiet här hemma!

Mer närproducerat kan man väl inte äta!!!!

[TrevorS]
0

#0. Jag har groddat linfrön och sesamfrön samt hirs. Men det är rätt krångligt och är lite mer avancerat att grodda. Ska försöka få ut en liten tutorial på hur man gör. Linfröna ska man få bort det kletiga ämnet som bildas till exempel.

Ians
0

Linfrön?…visste inte ens att man kunde grodda dem!

Glad

[TrevorS]
0

#2. Jodå men man får inte äta hur mycket av dem som helst, finns rekomenderat intag! Samma i bröd att man inte får använda hur mycket som helst, ska stå varning på paketet man köper dem i. Kommer dock inte ihåg vad det var för något man får i sig om man äter förmycket?

[Anunnaki]
0

Jag groddar ofta mungbönor och gröna små linser. När jag ska äta dem så gör jag lika med båda sorterna: Jag steker dem försiktigt i någon lämplig olja en liten stund. Sedan häller jag på 1-2 dl vatten plus en matsked sojasås, lägger på ett lock och låter groddarna småkoka en stund. Jag äter dem med potatis och rårivna morötter plus en knäckebrödssmörgås.

Mungbönorna har en något speciell smak men en måltid enl ovan är nog det godaste jag vet.

PS Groddar av mungbönor m fl bönor ska tillagas innan man äter dem. Har för mig att samma gäller linser.

Ians
0

Linfrön innehåller blåsyra liknande glykosiner, på samma sätt  som bittermandel.

Tror att gränsen ligger vid 6 msk/dag max intag av linfrö.

Bättre att köpa hela linfrön…de krossade härsknar lätt..vill man ha dem krossade kan man ju göra det sj innan man äter dem!

[TrevorS]
0

#5. Jag tror det är något sådant, Vet inte om den blir mindre heller? Men man tar oftast de groddade på en smörgås. Skrattande