Dagens fråga 31/8
Använder du alger i din matlagning?
Vilka? och hur gör du med dem?
Goda recept ger plus poäng i kompisbanken!
Själv har jag ett paket Kombu här hemma som inköptes i någon …"hälso iveryra" Sen ligger de där o jag tittar på dem med ett getöga emellanåt!….men tycker de ser lite giftiga ut
Jag brukar använda tångkaviar men börjat med detta på det senaste. Annars använder jag tångpapper som rullar in sushi i.
Sedan använder jag agar-agar som man får från röda alger och bakar mycket kakor på. Dessutom bakar jag även bröd på flera olika alger.
Det vanligaste är att blandar i soppnori (roasted) i pastarätter (även nudlar) och annat som jag vill ska smaka hav.
Och så har jag börjat med green nori sprinkle (flingor) i sallader.
Och så köper jag svart tångkaviar i bland.
Det enda "receptet" jag kan är avocadohalvor med en klick vegmajonnäs och tångkaviar på toppade med en liten kvist färsk dill. Mycket gott som lite festlig förrätt tycker jag.
Vill gärna ha fler algrecept jag med.
Tångkaviar!?….hm det måste jag smaka vid tillfälle…vart köper man det?
Idag gjorde jag en lins sås ala TrevorS …Chili sin Carne..dvs rödalinser kryddorna etc men minus vitabönor.
Och så lade jag i lite av min Kombu…ja det blev faktiskt riktigt gott!
Hade potatis till…lite trött på ris…och tål inte mjölprodukter så bra.
Lite råkost och min surkål så….mmmm
skall blanda i lite äpple och russin i min surkåls sallad som omväxling…det blir nog gott!
De där Green nori skall jag kolla in oxå!
#3. Jag brukar köpa Tångkaviar på ICA eller Konsum. Hittat det lite överallt på senaste. Så det värkar vara lätt att få tag i.
Då skall jag kolla där! 
#3 Minns tyvärr inte var jag köpte mina green nori flingor, men de är av märket Clearspring och förpackingen är blå och vit.
#6 Tack iaf…ska kolla runt då! Alger är ena nyttiga rackare!
#7 Oh yes! Har läst nånstans att vikingarna brukade äta en alg som heter dulce (eller något i den stilen) när de var ute till sjöss för att undvika skörbjugg.
#9 Jätte bra nu vet jag vad jag letar efter!
i butiken.
Ska ta o skriva i hop en liten artikel om Alger och tång!
#10. Det tycker jag, har bett om en artikel om alger och tång länge men har varit svårt. Ta gärna med lite om vad man använder dem i för matlagning och urpsrung med. 
Ska bli spännade att läsa!