Vegan iFokus

Vegan

Etiketterartiklarkonservering
Läst 9552 ggr
[TrevorS]
0

Hur man gör sylt

Det är lätt att göra sylt, jag har ett grundrecept som jag alltid följer. Ingredienser:
1 l bär (till exempel jordgubb, hallon, blåbär)
0,5 kg syltsocker Gör så här:
Var noga med att skölja bären och plocka bort de fula, som inte går att använda. Blanda bären och sockret i en stor kastrull och låt koka under ständig omrörning i ca 2 minuter, låt den sedan vila i 10 minuter utan lock. Använd dig av rengjorda burkar. Värm burkarna genom att koka dem och fyll på med sylten så den blir nästintill full och lägg på locket. När den svalnar blir det vakuum som gör att den håller sig längre.

• Redigerat 2025-05-13 14:58 av Niklas
[Anunnaki]
0

Du behöver inte ha så mycket socker. Om man inte vill använda konserveringsmedel är det lämpligt att ta 1/2 kg socker på 1 kg bär. Syltsocker innehåller pektin och det klarar man utan för det mesta. Jag för min del föredrar lite rinnig sylt utan tillsatser. Gör man vinbärssylt behövs definitivt inget pektin inte heller i lingonsylt om inte bären är nästan övermogna.

Lägg rensade bär i en tjockbottnad kastrull och varva bär och socker. Låt sedan denna blandning stå under lock över natten. Ställ kastrullen på svag värme så saftar sig bären lagom. Koka sakta så att det blir skum och ta bort skummet.

Diska burkarna väldigt noga och lägg dem lite våta på en handduk på gallret i ugnen, 100 grader. Lägg i blöt locken några timmar och koka dem sedan, gärna ett par gånger. Burkarna måste man ställa på en handduk på diskbänken för annars spricker de.

Häll i sylten så het som möjligt, dvs nästan kokande ända till överkanten på burken och ta locken från det kokande vattnet allt eftersom.

Jag har gjort på detta sätt under många år med stora mängder bär, kanske 40 kg per år, och jag har aldrig haft vare sig mögel eller jäsning i burkarna, även när de stått i rumstemperatur.

Ians
0

#1 håller med om att ju mindre tillsatser ju bättre!

Och visst det kan tyckas lite jobbigt att koka burkar o ha dem i ugnen…men kokar du 40 kg bär/år så spar du en massa pengar..så då känns inte jobbet så jobbigt helt plötsligt! Glad

Dessutom är det gott med hemkoktsylt! Och skulle man plocka bären oxå vilket jag förmodar att du gör, med så stora mängder så får man massa motion o frisk luft som extra bonus!

Kan det bli bättre?

Tack för tipset med förfaringssättet…kanske någon mer som vill be ge sig ut i skog o mark o få god sylt?!

Själv är jag rädd för orm! Så jag plockar sällan bär o svamp! Skäms

[TrevorS]
0

Det här från en anteckning jag gjort för evigheter sedan, tror jag skrivit av mormor. Har massor av gamla recept som jag inte testat än.

Jag brukar konservera massor av frukter och bär genom att värma upp burk och låta det bli vaccum.

[Anunnaki]
0

# 2 Du kan inte vara mer rädd för ormar än vad jag är. Jag törs nämligen inte lägga handen på baksidan av en bild på en orm! Av erfarenhet vet jag att det är ytterst sällan som man ser en orm i det fria. Fast för några år sedan blev jag ormbiten men jag såg aldrig ormen och lika bra var det.

Jag höll på med att rensa undan kvickrot, brännässlor och tistlar som höll på att invadera mitt grönsaksland från norr. Än sved det till av en brännässla och än stack jag mig på en tistel. Hela tiden tänkte jag att jag borde gå och hämta arbetshandskar men det blev inte av. När det var dags att äta såg jag att jag var mörkt blå vid tummen på höger hand men jag brydde mig inte. Lite senare på dagen när jag skulle tvätta mig lite bättre var det mer mörkblått. Efter att ha suttit på akuten tre, fyra timmar konstaterade man att det var ett ormbett. Ormbettet gjorde varken från eller till för min ormfobi.

# 3 Det räcker nog inte med att få vacum för att konservera frukt. Men visst går det att göra många goda frukt och grönsaksinläggningar.

Ians
0

#4…så där rädd är jag!

Vi var ute för o plocka bär o den som gick först sa plötsligt…akta er för här är det komockor…!

Men så kom han på att det högst osannorlikt finns komockor mitt ute i skogen…..Det är orm så gå lite mer åt sidan!

Hm…säkert! De fick bära mig till bilen!!!!!

Men kanske ordentliga stövlar och arbetshanskar då….Obestämd kan man plocka bär med arbetshandskar? Skrattande För det låter lockande med en massa hemgjord sylt!

[Anunnaki]
0

# 5 Du kan ju plocka lingon och blåbär med en bärplockare om du vet vad det är. Med en bärplockare kan du använda arbetshandskar men det är ibland svårt att hitta tillräckligt små storlekar om du inte har så stora händer. Titta i flera olika järn- och byggvaruhus för det finns handskar av många modeller.

Man kan också göra sylt av vinbär och andra trädgårdsbär men sylt från vilda bär är definitivt godare.

Men jag förstår inte hur komockorna kommer in i bilden.

Välkommen ut i lingonskogen!

Ians
0

förlåt jag kan vara lite otydlig ibland….Han som gick först trodde först att det var komockor som låg där på marken…..innan han i nästa sekund insåg att det var det nog inte! de går inte många kor sådär mitt i skogen!…

det var 3 rejäla ormar som låg där o gosade sig!  Jag stannade INTE kvar o undersökte vad det var för någon sort!

Någon påstod efteråt att det var säkert snokar!..men är man rädd för orm spelar det liksom ingen roll Flört

Kollar arbetshandskar!…det kanske går att komma över sin rädsla om man vet att de inte kan bita en så där i lönndom! Skrattande

[TrevorS]
0

Ni får gärna posta egna recept på sylt här. Skrattande