Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 3071 ggr
[TrevorS]
0

Behöver hjälp med ett svar.

Angående mitt recept. Jag fick en fråga som jag inte kan svara på, har inte riktigt koll. Receptet är sojamjölk och hittas här: http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11724439

Jag fick denna frågan:
"Räcker det verkligen med att koka i 10 minuter för att bli av med alla antinutrienter och andra otrevligheter?"

Hur ligger det till?

Ulf-S
0

Nej, det räcker inte med att koka 10 minuter.

Spannmål och bönor innehåller antinutrienter som lektiner och fytiner i varierande grader. Fytiner binder mineraler så att vi inte kan ta upp dem, lektiner är svaga växtgifter som retar och stör matsmältningssystemet i längden.

Man oskadliggör lektiner och fytiner genom processer som blötläggning, syrning och surdegsjäsning, alltså traditionella metoder som använts i årtusenden. Dagens snabbjästa bröd t.ex. kan praktiskt taget dränera kroppen på näring och störa matsmältningen; det enda som tillförs är tom energi.

Men för att återgå till sojan så innehåller nog soja de motspänstigaste antinutrienterna som finns bland våra spannmål och bönor. Det räcker inte med att blötlägga dem över natten, utan det krävs tuffare tag. Traditionellt sett åts inte soja förrän den började jäsas och ätas i form av produkter som tempeh, natto och tamari_.
_

Moderna produkter som sojamjölk, sojayoghurt, sojakorv osv. är inte nyttiga och bra. Tvärtom.

Det finns andra problem med just soja, men här gällde det antinutrienterna så jag håller mig till dessa.

[TrevorS]
0

Tack för svaret. Skrattande

Ulf-S
0

Varsågod!  Skrattande

Nu känner jag ju ingen som dött av sojamjölk, och jag har själv ätit sojayoghurt, men det är bra om man har kunskap nog att själv göra en avvägning mellan fördelar och nackdelar.

Flört

[TrevorS]
0

#3. Jag har druckit sojamjölk nästintill varje dag sedan jag var 14-15 år och har inte dött heller än. Däremot kan jag bli dålig i magen, men det finns så många andra sorters alternativmjölk så jag klarar mig utan soja. Man kan till exempel göra av adzukibönor, även liknande tofu fast den blir lite grå-röd i färgen. Har inte testat men smakat, mycket god och lite sötare smak. (jämfört med den köpte tofun). Gör väldigt mycket hemmagjord tofu också. Skrattande