Dagens fråga 3/9
Varför är du Vegan?
Hälsa? Miljö? Djurskydd? Smakmässigt? Allergi?…etc
Själv har jag valt att äta Vegan mat i förstahand för min hälsa…men allteftersom blir det viktigare och viktigare att tänka ur fler perspektiv. Och att det gör skillnad miljömässigt vad vi äter. Och att det finns så mycket djur som har det riktigt illa för att "vi" skall få mat på bordet.
Jag blev Vegetarian 1977 av mina helt egna etiska skäl och 2000 kunde jag inte hyckla längre utan blev då Vegan. För att få mejeriprodukter behandlas djur otorligt illa. Samma gäller äggproduktionen.
Visst är grönsaker gott och nyttigt att äta så det är definitivt inte någon uppoffring att utesluta det animaliska! Snarare tvärs om för man behöver iaf inte ha dåligt samvete för att vara delaktig i den förskräckliga djurhanteringen.
Jag blev Vegan av etiska skäl för 16 år sen. Det var främsk för djurens skull så jag bestämde mig för att välja bort animaliska produkter. Men sen dess har jag även lärt mig att en vegansk kost är det bästa man kan äta för klimatet och även för de svältande människorna i världen. Hälsan ser jag som en bonus 
#4 Håller med dig. Har aldrig ätit så god mat som jag gör nu som Vegan 
# 5 Klimataspeskten har tillkommit på senare tid liksom det faktum att jorden räcker inte till om människan ska äta kött och andra animaliska produkter. När jag tog bort kött och fisk från bordet var det för att jag vill inte att någon ska dö för att jag ska leva. Jag anser att djurens liv har ett egenvärde precis som människans.

Jag instämmer med #5 . Jag blev Vegetarian 1981 och Vegan 1996 av etiska skäl. Förstår inte hur man kan äta djur. De övriga skälen har kommit efterhand.
#4 Både jag och min sambo tycker att veganmaten vida överträffar allt vi åt innan vi började äta vegetariskt.
Jag hittade följande text skriven av skådespelerskan Olivia Wilde (Dr Thirteen i House), och tänkte dela med mig av den eftersom det speglar hur jag resonerar kring mitt val att äta veganskt (även om jag inte alltid är 100% trogen, än): http://wildethings.org/veganism
Kort och gott - jag ser inget fel med att döda eller äta djur, men som det ser ut idag är det inte hållbart. Både pga vi med den nuvarande efterfrågan (uppenbarligen) inte klarar av att hålla djuren på ett bra sätt samt att det inte håller miljömässigt.
När det gäller kött har jag gått såpass länge (14 år) att jag tappat smaken för det. Ägg har jag bara uteslutit sedan årsskiftet, men upptäckte att jag tycker det smakar "unket" när jag provade det igen nyligen. Mjölk kommer jag dock aldrig tycka är ok, men det är först och främst pga jag anser mjölk vara bebiskäk. Allt annat är groteskt.
_No way! Yes way!
#8 Tack för den länken!
Det var fint skrivet!