Dagens fråga 4/9.. hjälp!
Håller på att få världens förkylning tror jag!
Känner mig total däckad och har ont i halsen…innan har jag ätit honung m citron när jag har ont i halsen….men de är ju inte så veganskt 
Några käcka tips vad man gör för o "mota olle i grind"?
Hur gör ni?
Du kan ju byta ut honungen mot socker för det är det söta som verkar lösande. Surkål brukar kännas uppfriskande i en ond hals men då ska den vara färsk och inte konserverad.
#1. Honung äter man väl för att det är antibiotika i eller? Har aldrig fått till mig at det är lösande?
Man ska äta mycket frukt som äpple, apelsin och chili eller ingefära, starka kryddor (kryddiga nudlar är bra, finns oftast i asiatiska butiker). Starka kryddor får kroppen att svättas och gå igång och gör att bakterier lättare blir att hosta upp. Frukter äter man för att kroppen ska få i sig C-vitamin som hjälper till att göra kroppen friskare.
jo glömde en sak i morse!….gurgla med salt vatten är jätte bra för halsen OCH veganskt! Jag sköljer näsan med salt vatten oxå det hjälper mot nästäppa och är billigare än salt vattnet man köper på apoteket i sprayflaska…….Dessutom mkt säkrare än näsdroppar!
surkål…hm ja det borde funka…det är ju massor med C-vitamin i den OCH probiotika som är bra för tarmen och hjälper immunförsvaret!
#2 …..socker löser slem så det är en del av sanningen bakom honung och många host mediciner…. Men Det går like bra med socker! i slem lösande syfte!
Det finns ingen antibiotika i honung..däremot finns det antibakteriella egenskaper i det…för att skydda bi kupan från bakterie angrepp helt enkelt…det är det man får i sig när man äter honung.
#3. Näsan brukar jag också skölja med saltvatten, brukar även köra på sommaren när jag har problem med min allergi. 
Menade såklart inte antibiotika menade antioxidanter. 
#4 ….
Ja det kan jag verkligen rekommendera att skölja näsan mot allergi! Funkar jätte bra!
En näs sköljnings kanna i plast kostar runt 150 kr och varar livet ut om man inte tappar bort den
salt och vatten har du hemma!
#5. Ursäkta min snuskiga humor här. Jag hade en jag köpte på hälsoapoteket för några kronor, men den går sönder efter ett tag tyvärr. Kanske skulle köpa en sådan du har. Vart köpte du den?
De finns att köpa på många yoga center eller via nätet men då får man betala porto!
Finns även en på hälsokost butikerna som inte ser xakt likadan ut men som fungerar precis lika bra…och håller hur länge som helst!
Den med längre pip på bilden ger ett bättre tryck…om man är ordentligt tät…så den skall vara att föredra
…ang humorn så…hehehehe ja! Tror jag iaf!
Den första med lång pip heter Nose Buddy
Den andra här under heter Nasoklar
#7. Namnen gjorde det inte bättre heller. hehe.
Jag känner inte till någonstans där de har yoga, men tror de finns på life här i stan i alla fall.
Är inte akut än så jag får köpa när jag väl behöver.
googla yoga + staden du bor i…tyvärr kör life lite för kommersiell yoga o skiter lite i tänket runt i kring…så du får höra på hälsokosten o som sagt ett "riktigt" yoga center!
…heheheheheheh
#9. Aha, menade att man kunde köpa näsrensaren på Hälsokostaffären Life. Är utbildad yoga och pilatesinstruktör så jag tränar en del hemma. 
…flåt!
Då bidde de fel…finns ju en tränings kedja som heter liknande…
Va kul att det finns fler som gillar yoga här!
Jag brukar knarka ingefära när jag börjar/har blivit förkyld. Ser till att ha en kanna ingefäravatten i kylen, ha i ingefäraskivor när jag kokar tevatten, riva ner det i kryddiga grytor eller knapra som det är. Det ska tydligen ha antiinflammatoriska egenskaper.
Sen kan det vara skönt att köra vattenbad med ett par droppar eukalyptusolja i. Som att andas in halstabletter i ångformat 
_No way! Yes way!
# 12 …ja! Den lille ingefäran!…Gott är det oxå!
Dock bör man uppmärksamma att Ingefära har blodförtunnande effekt!
Så de som äter blodförtunnande mediciner skall vara lite försiktiga! Eller om man skall opereras bör man inte äta ingefära, ca 1 vecka innan eftersom effekten är lika stor som om man ätit bamyl eller magnecyl.
Dvs de värk tabletter som innehåller acetylsalicylsyra…
Jag skulle nog ersätta honungen med agavesirap eller dadelsirap.
Annars brukar jag äta extra mycket vitlök, c-vitamin-rik mat och starka kryddor. Ibland tar jag även kan-jang.
Ingefära ska jag testa nästa gång. Har börjat använda den mer i matlagningen.
Vi har varit vitlöksberoende, men vi åt nästan bara de där vitlökarna som är som en hel lök istället för klyftor, vad nu den heter. 
Ja den gamla huskuren med vitlök är icke att förakta…tyvärr blev min mage helt kass sist så jag har inte riktigt vågat denna gången.
Och de där vitlökstabletterna är så rackans dyra!…dessutom är det tveksamt hur mycket de uträttar…när man är inne och manipulerar m ursprungs varan. De lär vara det illaluktande ämnet i vitlöken som är det aktiva i den.
Och då har man ju inte så mycket att välja på om man skall ha någon effekt