Dagens mat.
Min mat!
Groddar, rårivna rödbetor, squash, tomat och nötbullar.
Nöt bullar recept:
5 dl Valnötter
40g Ruccolasallad
10 soltorkade tomater
5 cm purjolök
ev några droppar olivolja.
fin hacka valnötterna i en matberedare, till ett mjöl.
Skölj ruccola bladen och i med dem i matberedaren + de soltorkade tomaterna och purjolöken. Kör tills allt blandat sig, tillsätt ev några droppar oliv olja om du använder torkade tomater, och inte soltorkade tomater i olja.
Gör små bollar av smeten, ca 3 cm i diameter eller kanske lite mindre.
Dessa nötbullar kan man ha som plock mat på buffé, eller äta när som smaskigt goda!
Jag gjorde mina utan att blötlägga tomaterna då behöver man inte salta.
#1. Jag brukar förvälla nötterna och hacka ner till mindre bitar och blanda med mjöl. Men ska nog testa ditt recept också.
Ser mycket gott ut.
De är jätte goda!…jag lovar!
Har snott receptet från Erica Palmcrantz!
#3. De ser goda ut.
Även fin bild.
Min mat idag blev då "Allt i ett: lins och bovetegryta" med lite råkost! Receptet till grytan finns under recept fliken!
Lins och bovetegryta låter supergott. Jag önskar vi hade råd att köpa lite mer grönsaker. Groddar i för sig väldigt mycket. Så man ska inte klaga. 
Idag blir det pizza tror jag.
Kokta rödbetormed chèvroströra och tysk ostkaka till efterrätt
8Ostkakan är inte vegansk)
/Désirée
Ostkaka har jag några recept på. Fins även ett löpe man kan blanda i sojagrädde som klumpar sig och blir väldigt likt. Tyvärr har jag inte ätit ostkaka sedan jag var väldigt ung så jag minns inte vad den smakar så jag kan inte jämföra.
#9 Åh, kan vi få receptet på ädelostsåsen?
#11 Jag har också gjort en mycket god vegansk ostkaka, men jag vet inte var receptet har tagit vägen.
Bor man i London är det bara att åka till Soho och äta lite vegansk ostkaka på The Beetroot 
Tack 
Mums 
Idag bidde det falafel med mungogroddar, tomat och majonäs i ett Liba bröd…inte det bäst för min mage med bröd men ibland bara måste jag!
Det är sååå super gott med falafel och grönsaker + majonäs som jag stryker tunt på brödet innan jag lägger i resten av det jag vill ha i rullen!…rullar i hop o njuter!
De där mungogroddarna var jätte goda…och man kan visst äta dem råa!..såg att det var någon i en annan tråd som inte riktigt vill tro att det går.
Inom Rawfood svängen groddar man det mesta och äter som de är sedan.
Tyvärr har jag ingen bild på min rulle…jag var lite för hungrig för o fixa en bild oxå!
Jag laburerar lite med bröd och försöker få fram ett bröd utan mjöl. Har inte lyckats allt för bra, Finns ett bra recept på matbrod.ifokus.se. Ska försöka baka på nötter, majsmjöl och potatitmjöl också snart så får vi se om jag lyckas. 
Ians min mage blir heller inte så glad om jag äter för mycket bröd. Det går betydligt bättre med surdegsbröd eller så kallat lågkolhydratbröd. Liknande bröd som libabröd gör jag av min vanliga surdeg som jag tar undan lite av och kavlar ut tunnt och gräddar i stekpanna på spisen eller på plåt i ugnen. 
TrevorS Det är alltid lika roligt och spännande att få ta del av dina bak- och matexperiment 
/Désirée
hm visste att det fanns ett trix för att komma förbi problemet med bröd…surdeg!!!
Tackar o bockar för tipset 
Så får vi inte missa mitt god bröd som jag bakade också. 
så gott det ser ut TrevoS !
Jag blev väldigt hungrig av den här tråden med sina läskande bilder (någon som vill flytta in i mitt kök?) och gick ner och värmde på de sista resterna från lördagens familjemiddag. Linschili och rotfruktsgratäng.
_No way! Yes way!
#25…men linschilli o rotfruktsgratäng verkar inte gå av för hackor det heller!
Har du recept?…alltid roligt o se hur andra gör!..kan vara den där lilla lilla kryddan som saknas som ger knorr åt smaken…eller gör det lite lite annorlunda
så det inte känns som man äter samma mat hela tiden!
För min del äter jag squash på längden och tvären i princip varje dag så länge inte frosten kommer. Brukar steka skivor av squash tillsammans med mosad tofu plus lite lök, tomat och kryddor allt efter smak. I kväll är det potatis och svamp som gäller efter svamputflykt igår kväll.
Köper nästan bara tofu, olja och spannmål för närvarande för mitt grönsaksland håller mig annars med mat: Potatis, gurka, squash, tomat, lök, haricote vertes, morötter, fänkål, persilja, dragonört, oregano, sallad plus vindruvor och äpple.
Jag brukar göra helt vegansk pizza genom att mosa tofu och blanda den med lite sojagrädde och kryddor efter smak och sedan breda ut smeten på den utkavlade pizzadegen och efter det pizza på vanligt sätt. Tycker själv att det är den godaste pizzan som finns och flera som jag bjudit har ätit och tycky att det var mycket gott. För det mesta när jag gör pizza p det här sättet gör jag en hel långpanna och det som blir över fryser jag. Går utmärkt att värma i mikron. Man kan också ta den med i fruset skick som matsäck och äta den kall när den tinat.
#28 Åh jag är inte alls avis över ditt grönsaksland, nej nej 
# 29 sån tur att du åtminstone inte vill dela mitt grönsaksland med mig för det vill en massa sorkar. De har grävt gånger i potatislandet och stulit rätt mycket potatis men jag kanske hittar deras gömställe innan jag tagit upp all potatis. Hade jag inte haft alla mina katter så hade väl sorkarna tagit all potatis.
#30 Trist för dig
Men vad ska man säga? De måste äta de med…
Jodå, sorkarna behöver också äta och i sommar har de hållit mina katter med mat (katterna har ätit upp en massa) så det får väl jämna ut sig. Jag har iaf tagit åtminstone 40 kg plus det som jag ätit sedan 1 aug och det finns mer att ta upp så jag klara mig nog. Men jag är glad att jag har katter.
#32 40 kg var inte alls illa du! Jag undrar om jag ens äter så mycket potatis under ett helt år 
Trevor: I dag har jag lagat pasta med din äldelostsås. Hade ingen sojagranulat hemma så jag körde med marinerade gröna linser istället och så la jag till svarta oliver. Och så sallad med tahinadressing till.
Det blev grymt gott! Men nästa gång får jag köra med sojagranulat. Det måste bli ännu godare.

#34. Va roligt.
Jag är inte så förtjust i sojagranulat, är mer för texturerat sojaprotein (sojafärs). Annars kan jag tänka mig att det är gott med linser i. 
"35 Haha, det var faktiskt texturerat sojaprotein jag menade
Trodde det även kallades för sojagranulat.
Jo linser är gott, men jag tror faktiskt att tvp:s tuggigare konsistens passar bättre till just den här rätten.
Det är många som tror det, men granulat är egentligen bara kokt, torkat och krossade sojabönor. Texturerat sojaprotein är lite mer jobb med.
Jaha! Då har jag lärt mig nåt nytt i dag 
Vad levande och roligt det känns med alla kommentarer 
Pizza receptet lite längre upp skall jag prova, absolut! Och squash…så gott!
#28….Har du provat att göra squash pasta?…en jätte favorit här hemma tom. kräsnaste sonen Frågar efter dem!
Skär långa strängar på längden av squashen med en potatisskalare eller om du vill ha bredare med en ost hyvel…..man kan gärna dela squashen innan o ta bort det mjällare "köttet" i mitten.
Lägg stängarna i ett durkslag och salta på dem, blanda runt saltet gärna med händerna, så att saltet fördelar sig.
Låt stå en 10-15 minuter så att squashen vätskar ur sig, skölj med kallt vatten-
Och lägg dem i kokande vatten med lite salt eller buljong i. Själv tycker jag de blir bäst i buljong men det är en smak sak.låt dem bara värma sig där några minuter så de är rykande heta.
Sila och servera till någon pasta sås med linser eller soja.
Eller till rotsaksgratäng…ja vad du vill där pasta skulle kunna passa in….
Och man skall vätska ur dem för de inte skall bli jätte sladdriga.
Är så avundsjuk på ditt grönsaksland!
så mysigt när man skördar belöningen av sitt slit!
Kan man få receptet på de där bröden? De ser jätte goda ut!
Idag blev det en enkel Linssoppa alternativt kan man kalla det sås…men jag älskar soppor som är tjocka och matiga…vatten kan jag dricka till! 
Lilla dottern älskar denna soppa!
#39 Jag gillar squash
Får testa era squashrätter 
Försökte mig på paj med äggstanning (No Egg) för första gången, men lyckades inte få den särskilt fast. Dock blev den god. Grahamsdeg med rosmarin och vitlök- och cayennesmaksatt fyllning med aubergine, rödlök, paprika, broccoli och soltorkade tomater.
_No way! Yes way!
#44 Wow! Jag älskar sushi, men var det inte mekigt att göra?
#46 Tack! Nej, det är inte så farligt. Jag trodde också det men det tar väl ca 30 minuter att göra.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Det låter faktiskt inte så farligt. Kan vi få receptet? 
Sushi är alltid gott 
#45 Vilket fint bröd du har bakat! Det ser ut som ett hjärta
Med andra ord är du ute i god tid för allahjärtans dag 
/Désirée
Ja det är klart! Men jag gjorde bara så som det stod på paketen :P Köpte iallafall sushiris, såna sjögräs-plattor, wasabi och japansk risvinäger… Sen så läste ja bara på förpakningen, hehe. På/i kan man ha lite vad man vill , men jag tycker det är överlägset godast med avokado och gurka ;)
När man kokat riset så ska man blanda i en sockerblandning.
Till ca 250 g ris:
2 msk japansk risvinäger
1,5 msk socker
Koka ihop det och häll sedan över riset.
Om det inte står nåt på paketen så är det nog bäst att du söker upp recept på internet eller i någon bok
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Sushi var länge sedan man åt. Brukar använda sparris eller avokado.
På bilden ser det ut som ett hjärta ja, men den är helt rund annars. 
#44 De ser super gott ut!
Kanske man skulle pröva…om de inte är så svårt som vi tror!