Vegan iFokus

Vegan

Etikettdjurrätt
Läst 4996 ggr
sighni
0

val 2010

Gå in på www.forskautandjurforsok.se/val2010

och hjälp till med att få upp djurförsök på agendan inför valet i höst.

sighni
0

Ingen som tycker detta är viktigt?

[TrevorS]
0

Ursäkta har missat att skriva. Har bland annat satt upp mig på nyhetsbrev.

Ska självklart gå igenom allt. Viktiga frågor!

Pehpsii
0

#0 jodå, redan skrivit och vi på DRA kämpar massor för att få alla former av djurrättsfrågor indragna i valet i år.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

sighni
0

#2 och 3 Jättebra! Det blir till att ligga i ordentligt skulle jag tro.

[TrevorS]
0

Jo, tyvärr är dessa frågor oftast något de gärna inte bryr sig om, vet inte om det är lathet eller vad det handlar om.

sighni
0

#5 Det handlar nog inte om lathet utan om okunnighet och att frågor som rör djur har låg prioritet. Av den anledningen måste vi jobbar hårdare för att få upp djurfrågor på dagordningen.

sighni
0

Hittills har tre partier ställt sig bakom våra krav - och på tisdag blir det debatt om alternativ till djurförsök i riksdagen tack vare vår valkampanj!

Val 2010 - Kampanj-uppdatering 15 april 2010

På tisdag blir det debatt om alternativ till djurförsök i riskdagen! Och tre politiska partier (vänsterpartiet, miljöpartiet och kristdemokraterna) har redan ställt sig bakom kraven i Forska Utan Djurförsöks handlingsplan. Det blev verkligen en lyckad start för vår valkampanj! Dessa tre partiers stöd innebär stora möjligheter att få ökade politiska satsningar på alternativ till djurförsök i framtiden - även om de ännu inte förbundit sig till att öka forskningsanslagen för att ersätta djurförsök till 25 miljoner/år, som vi vill. Nu behöver vi din hjälp för att få fler partier att ställa upp! Och för att se till forskningsanslagen höjs till 25 miljoner per år.

Debatt i riksdagen nu på tisdag! Miljöpartiets Helena Leander tyckte att vår handlingsplan var så bra att hon bestämde sig för att fråga den ansvariga ministern, jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) om han är beredd att vidta de åtgärder som föreslås i handlingsplanen.

Nu på tisdag eftermiddag (20/4 efter kl 13.00) blir det debatt om alternativ till djurförsök i riksdagen, med utgångspunkt från vår handlingsplan! Se debatten live eller efteråt på riksdagens webb-tv >> Läs Helena Leanders (mp) frågor till ministern >>

Vi skickar en uppdatering efter debatten, för dig som vill veta hur det gick!

Nu behöver vi din hjälp! Vi kan bidra med kunskap och konkreta förslag på vad politikerna ska göra för att se till att fler djurförsök ersätts med moderna metoder. Men det är din röst i valet som är intressant för dem. Utnyttja det! Skriv till politikerna och tala om att du tycker att det är viktigt att satsa på att ersätta fler djurförsök.

Nedan finns förslag till vad du kan skriva. Formulera gärna om det med egna ord, men tänk på att skriva artigt och respektfullt för att brevet ska få bästa effekt. ……..

Brevförslag till partier som inte lämnat svar ännu till Forska Utan Djurförsök (moderaterna, centern, folkpartiet och socialdemokraterna)

Adresser: info@socialdemokraterna.se

(eller webbformulär här: www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Svar-direkt/)

info@moderat.se

info@liberal.se (folkpartiet)

info@centerpartiet.se

Hej! Jag stödjer Forska Utan Djurförsök, och följer med stort intresse deras valkampanj. Djurskydd är viktigt för mig och därför vill jag veta hur de olika partierna agerar för att bl.a. se till att fler djurförsök ersätts, innan jag bestämmer mig för hur jag röstar. Jag är förvånad över ni ännu inte gjort som v, mp och kd, och ställt er bakom den handlingsplan som Forska Utan Djurförsök tagit fram för att visa vad som behöver göras politiskt för att ersätta fler djurförsök med andra metoder. Handlingsplanen och mer information finns här www.forskautandjurforsok.se/val2010

Det finns många goda argument för att ersätta djurförsök, inte bara av etiska skäl. Det är också samhällsekonomiskt och vetenskapligt fördelaktigt att öka stödet för att ersätta fler djurförsök med alternativ. Nu hoppas jag att ni snart lämnar besked och att ni stödjer handlingsplanen, och att ni är beredda att avsätta mer resurser för att ersätta djurförsök. Med vänlig hälsning Ditt namn och din adress ……..

Till partier som redan ställt sig bakom Forska Utan Djurförsöks handlingsplan (miljöpartiet, vänsterpartiet och kristdemokraterna.)

Adresser: partikansliet@vansterpartiet.se

Formulär på http://mp.se/kontakt/  för att kontakta miljöpartiet (passa gärna på att tacka för att de tagit initiativ till debatten i riksdagen!) info@kristdemokraterna.se

Hej! Jag stödjer Forska Utan Djurförsök, och har fått information från dem om att ni ställer er bakom deras handlingsplan för att ersätta fler djurförsök. Tack! Det gör mig jätteglad! Djurskydd är viktigt för mig och därför vill jag veta hur de olika partierna agerar för att bl.a. se till att fler djurförsök ersätts, innan jag bestämmer mig för hur jag röstar. Nu hoppas jag att ni inte bara kommer med tomma löften, utan att ni verkligen agerar för att avsätta mer resurser till detta. Ni har t.ex. inte sagt hur mycket ni vill avsätta i statligt stödet till forskning för att utveckla metoder för att ersätta djurförsök. Jag hoppas att ni väljer att stödja Forska Utan Djurförsöks förslag på 25 miljoner kronor om året. Med vänlig hälsning Ditt namn och din adress ……..

Om valkampanjen och vad Forska Utan Djurförsök gjort hittills i kampanjen Det var bara några veckor sedan Forska Utan Djurförsök drog igång vår valkampanj. Syftet är dels att informera politiker om hur viktigt det är att öka stödet till alternativ till djurförsök, dels att hjälpa väljarna att kartlägga hur bra eller dåligt de olika partierna agerat när det gäller alternativ till djurförsök. Vårt mål är att alla partier ska agera lika bra som de som idag är bäst på alternativ till djurförsök!

Valkampanjen innehåller bl.a. en handlingsplan som vi vill att de politiska partierna ställer sig bakom. Handlingsplanen visar vad som behöver göras för att stärka stödet till utveckling och användning av metoder som kan ersätta djurförsök. Som en del i valkampanjen har vi bett alla riksdagspartier att ställa sig bakom (eller kommentera) vår handlingsplan. Vi skickade information om valkampanjen till de politiska partierna via deras representanter i riksdagens jordbruksutskott. Att vi valde att gå via utskottsrepresentanterna beror på att det är dessa som bereder frågor som rör djurförsök och alternativ i riksdagen. Jordbruksutskottets ledamöter tillhör alltså dem i riksdagen som det är viktigast att påverka. De partier som vi inte fått svar från denna väg, har fått påminnelser via sina partikanslier.

Forska Utan Djurförsök har också kartlagt hur de olika partierna har agerat de senaste åren i frågor som rör alternativ till djurförsök. Resultatet hittar du på hemsidan >>

Vår handlingsplan (kortversion) Det här vill vi att politikerna ska göra för att se till att fler djurförsök ersätts med moderna metoder 1) Avsätta mer pengar till forskning för att utveckla alternativ till djurförsök. 2) Se till att det finns en myndighet som har ett tydligt ansvar för att samordna frågor som rör alternativ till djurförsök. 3) Ge alla myndigheter i uppdrag att bidra till att djurförsöken inom deras ansvarsområden minskar. 4) Sverige måste aktivt bidra i det viktiga internationella arbetet för att se till att flera alternativ till djurförsök utvecklas och aktivt delta i utvärderingen av nya metoder som kan ersätta djurförsök.

Längre version finns här på hemsidan.

Bakgrundsinformation i faktadokument (pdf)

Tack för sitt stöd i valkampanjen! Nästa uppdatering kommer efter riksdagsdebatten på tisdag.

Allra snabbast får du nyheter från oss om du blir vårt fan på Facebook!

Varma hälsningar Karin Gabrielson Morton Verksamhetschef och sakkunnig Forska Utan Djurförsök karin@forskautandjurforsok.se

Bli vårt fan på Facebook!

Forska Utan djurförsök är politiskt oberoende. Vår värdegrund är att både människor och djur har rätt till ett bra liv. Kärnan i vår verksamhet är samarbete. Vi tror på att förändra genom dialog och informationsarbete. Vår policy är att inte delta i sammanhang som på något sätt kan sammankopplas med sexism, rasism eller olaglig verksamhet.

sighni
0

putt

Ians
0

Har blivit Fan på Face Book! Flört

För mig har det den senaste tiden blivit än mer viktigt med hur djur har det! Och hur vi behandlar miljön, inte bara idet stora oövergripliga där mitt strå inte gör så stor skillnad. Utan till vardags, att tom det jag äter gör skillnad i långa loppet. Med mindre utsläpp för transporter och mindre växthusgaser etc etc….. Kan det vara så att den Veganska livsföringen kickar in? Flört

Därför blir det en viktigare fråga för mig i valet än det varit annars. Många väljare väljer med plånboken och det vet partierna när de gör sina val program. Det är viktigt att lova mer slantar till folket än ett hållbart miljöprogram.

Fisken är ju iaf fyrkantig och köttet styckat och klart i affären…..friska vill de flesta vara och iövrigt blundar vi.

sighni
0

#9 Vad bra att du blivit fan på facebook. Skicka mig ett PM om vi kan bli vänner på FB.

Jag tycker ditt inlägg är bra. Den veganska livsföringen blir nog nödvändig till slut om vår planet ska klara sig. Problemet är väl att få folk att inse det.

Ians
0