Vegan iFokus

Vegan

Etikettoff-topic
Läst 5530 ggr
Ians
0

Har startat en surdeg!

Nu har jag startat en sur deg!

Hittade recept på nätet med bröd som bara jäste med surdeg…så nu får vi se vad det bliver av detta Glad Lite omständigt att göra men det lär bli skit gott…skall se om teorin att om man är känslig för gluten…inte intolerant….så skall tydligen surdegsbröd gå bättre!

iaf får familjen gott bröd! OM det lyckas…Skrattande

DesK
0

Du får berätta hur det går för dig Glad Det finns en del surdegsrecept på en viss annan sajt här Oskyldig Flört Tyst

/Désirée

Ians
0

Har hittat till den sajten oxå….hehehe

Och låtit mig inspireras!

OM det blir nått av surdegen så lägger jag ut bild lovar! Annars blir det bara en rapport om eländet! Obestämd

DesK
0

varför inte testa att använda rejuvelac som vätska i din surdegskultur. Klart att du kommer att lyckas Glad

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag fick tips att alltid ha i väldigt lite torrjäst för att det blir bättre..

Ians
0

Nu kör jag Ditt orginal recept…så nu kommer vi inte o ändrar mitt i processenFlörthar ingen torr jäst eller annan jäst hemma…så det får bli med vatten socker och mjöl.

Såg att man kunde ha äpple i oxå…istället för socker..men jag kör socker.

#3 ja de kanske skulle vara något med rejuvelacen…hm att jag inte tänkte på det!

[TrevorS]
0

#5. Ja det jäser ju. Vildjäst och surdeg ska fungera bra ihop. Skrattande

Ians
0

2a dagen för min surdegs kultur…den har iaf inte ruttnat sen igår Flört är där o skakar lite i burken av o till Glad vaggar bebisen!

DesK
0

Vagga bebisen men glöm inte mata den också Flört

/Désirée

Ians
0

Den skall matas på 3dje dagen står det i receptet…Flört nu har den fått flytta in ovanför kylen där det är lite gosigt för sådana bebisar…..

Och! så ingen slänger den där sura slatten som står på köksbänken. Obestämd

DesK
0

Ta väl hand om bebisen Glad Kan berätta om en sak som hände här förra året när jag var bortrest. Jag brukar torka lite av min surdeg för att på så sätt alltid ha en extra om något går snett med den aktiva surisen. När den är helt torr kör jag den i matberedaren och sedan förvarar jag den i en glasburk med lock. Oftast brukar jag också förvara ströbröd i en glasburk med lock. När jag hällde över den torkade surisen i glasbukren tänkte jag för mig själv: Detta ser nästan ut som ströbröd, men man känner ju på lukten att det är surdeg, så jag skriver ingen lapp på burken. Allt ställdes in i skåpet och jag reste iväg. När jag kom hem bjöd min yngsta dotter mig på en mjuk kaka hon hade gjort och undrade vad det var för fel på den. Gissa tre gånger! Hon hade bröat formen med min torkade surdeg! Förvånad Rekommenderas ej Flört

/Désirée

Ians
0

hehehehehehehehehheSkrattande Bara till o torka o mala ny back up deg då!

Ians
0

hmmmm…har nu börjat förstå lite varför man skall ha krav mjöl till själva surdegskulturen…

Det jäser inte värst i min surdeg!….tror jag det ser inte sådär bubbligt o fint ut..det bubblar bara lite grann!

Suck bara o börja om kanske..eller kan man rädda den på ngt sätt?

[TrevorS]
0

Min blev dålig idag så jag får kasta ut och börja på ny rulle.

DesK
0

Ians ibland kan surdegen vara lite konstig, detta beror bland annat på vädret och enligt antroposoferna kan även månen påverka surdegens jäsning. När ni har fått till en bra surdeg, så torka lite av den, så har ni alltid har lite i reserv ifall något går snett Glad

/Désirée

Ians
0

Flyttade den till skåpet ovanför frysen där är det lite varmare…kan den stått för kallt?

Matade den o ser tiden an till kvällen iaf…den luktar syrligt o som jäst hö….hösilage…så jag tror egentligen inte att det är något riktigt fel på den….utan bara att den stått en aningen för kallt.

Skall torka om jag får fason på den Flört

DesK
0

Japp om surdegen står för kallt kan den ha svårt att komma igång. Skåpet ovanför kylen eller frysen är ju ofta lite varmare. Så det blir nog bra, luktar surisen som höensnilage nu så är den på rätt väg Glad

/Désirée

Ians
0

japp det gör den…dessutom kanske den var för torr…så jag hällde på lite ljummet vatten oxå!

Mängden mjöl o vatten man matar den med måste ju bero lite på hur torrt mjölet är. …eller tänker jag fel?

DesK
0

Du tänker helt rätt Glad Tänk på att inte använda ljummet vatten direkt från kranen, utan hellre ta avsvalnat uppkokt vatten.

/Désirée

Ians
0

Skrattande gillar inte ljummet vatten från kranen….tar från vatten kokaren o blandar med kallt till rätt temp.

Då kanske den går att rädda iaf Flört De är ju lite meckigt att få igång en surdeg o skall man börja på ny kula så tar det ju jätte lång tid….OM det går att rädda det som räddas kan!

Tack för tips DesK Glad

Ians
0

Min surdeg jäser….när jag lade i lite mer vätska! Och ställde den lite varmare! NU bubblar det i burken!

Ulf-S
0

#0: Surdegsjäsning minimerar antinutrienter som lektiner och fytiner och bryter även delvis ned gluten, så att personer med känslig mage tål surdegsbröd bättre än annat bröd är nog inte bara en teori!

Ians
0

#21……De låter ju hel bra! Skrattande

Var i väg några timmar o nu ser surdegen ut som chokeladmouss i koncistensen!

[TrevorS]
0

Min luktar inte heller så gott, den luktar väldigt likt yoghurt med en liten stänk filmjölk.

Ians
0

Nu har jag satt en deg med min surdegskultur….fördegen som jag satte i går kväll såg riktigt bra ut nu gäller det om det jäser här under dagen Flört 3-5 timmar i skåpet ovanför kylen….så får vi se

Håller tummarna iaf Skrattande

[TrevorS]
0

#24. Det får vi. =) Jag brukar alltid ta i en liten släng med jäst för säkerhets skull. =)

Ians
0

#25…Jag är en envis rackare…tänker genom föra detta projektet utan köpe jäst!

Även om det blir pannkaka av det Flört

Nu 1.5 tim in i jäsnings processen har det puttrat på bra iaf! Degen har blivit iaf 1/4 del större…så jag har hoppet kvar om att det skall gå vägen!

[TrevorS]
0

Jag har satt igång och bakar ett surdegsbröd idag. Sedan håller jag på med att gör surdegsmuffins. Ska även baka surdegsvåfflor. Skrattande

Ians
0

mmmm låter gott! #27

[TrevorS]
0

Tackar. Skrattande

Ians
0

Mina första bröd från min surdeg blev inte så bra Gråter di bidde döbakta under till…men såg jätte fina ut ovanpå….

Skam den som ger sig….gör ett nytt försök så fort surdegen tagit sig igen Flört

[TrevorS]
0

Ta i lite vanlig bakjäst nästa gång, för säkerhets skull. Skrattande

Ians
0

Det skall gå med bara surdegen! Skrikandes

Nu har surdegs grunden tagit sig ordentligt…det bubblar rejält i den nu!

Så jag fläskar på ordentligt med den denne gången….. dessutom såg den där fördegen inte så bubblig ut i morse…så jag hade mina aningar om att det inte skulle bli så bra!

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Surdegsbröd. Skrattande

Hoppas du lyckas, det är riktigt goda bröd.

Ians
0

Morgonens fördeg…var riktigt bra…lite som choklad pudding!

Så jag ser fram emot gott bröd i eftermiddag Flört

[TrevorS]
0

Du får ta kort och lägga ut också. Skrattande

Ians
0

Inte på mina knalltiga..misslyckade…limpor i går Obestämd de får gå till historien utan bild…

Men lyckas jag i dag så…blir de kort! De lovar jag!! Skrattande Det såg helt annorlunda ut idag så jag har stor förhoppning om ett lyckat resultat!

[TrevorS]
0

Ja vi får hoppas det blir lyckat. Skrattande

Ians
0

För att få degen att jäsa ordentligt har jag satt den i ugnen med lampan på…det skall tydligen höja graderna i ugnen till ca 24-25 grader…idealisk temp för en deg att jäsa i.

Läste jag på någon hemsida…som en surdegs bakande entusiast har lagt ut

Men det skall bara vara lampan som är på…annars tar man död på surdegskulturen.

[TrevorS]
0

#38. Jo precis. Jag har ibland värmt upp min ugn till 50 grader, stängt av och öppnat luckan  och låta den jäsa i värmen, när det börjar bli kallt stänger jag luckan. Men detta gör jag mest om jag har brottom.

Ians
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens försök blev iaf ätligt om än något platt….det går framåt!

Smaken är jätte ok!…nu jobbar jag på koncistensen Flört lilla dottern gillar både smaken o den sega/hårda skorpan….så lite mer volym bara så! Skrattande

DesK
0

Vad kul! Grattis och välkommen in i klubben! Skrattande

/Désirée

[TrevorS]
0

Va fina de blev, roligt att det gick frammåt. Skrattande Hoppas det blir bättre nästa gång. Skrattande

[TrevorS]
0

Gillar föresten den blommiga burken. Skrattande