Dagens fråga 13/9-2010
Hur mycket gör du själv från grunden? Som till exempel alternativmjölk, biffar, färser och liknande som finns halvfabrikat och helfabrikat i butik.
Själv gör jag numer havremjölk, och surdegs bröd är på gång….
Groddar! Rejuvelac istället för probiotiska drycker!
Så jag är på god väg…detta är ju så jätte kul!

Det mesta. Havremjölk och sojamjölk när vi hinner (under tentatider blir det att vi köper sojamjölken ibland för jag inte hinner blötlägga i tid), burgare, färser (går ju hand i hand med sojamjölksmeckandet), matbröd, groddar, planterar örter, odlar chili, syltar, lägger in och håller på (=
Bästa ekonomitipset är att leta sig fram till ett pastejrecept man gillar, för Tartex är dyyyrt! 
Sen vill jag ha koll på vad jag äter, så jag lagar hellre själv - utan färgmedel, konserveringsmedel och sötningsmedel!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Potatis, kål av olika sorter, lök av olika sorter, fänkål, persilja och morötter odlar jag själv plus sallad, gurka och tomater.
Köper i princip aldrig hel- eller halvfabrikat men sojamjölk, sojagrädde, soja hårdost och knäckebröd köper jag. Annars gör jag allt från grunden inkl groddar.
Miljövänlig som jag är använder jag under eldningssäsongen kökspannan till all matlagning inklusive bak.
Men jag disponerar min tid själv även den tid som jag jobbar. Värre om man arbetar heltid borta.
#5 jag vill oxå ha det så! 
Du kan ju börja med att läsa om hur man odlar olika grönsaker etc så är du färdig att sätta igång på en gång den dag du har en jordplätt.
Jag köpte mig ett bord från IKEA 100 kr för fyra ben och bordskiva. Sedan köte jag en träram för utomhusbruk och sågade om så den skulle passa bordet. La flera lager plast runt bordet och fyllde på med blått jordplast (finns grönt som är till husvagn, bil m.m.). Sedan fylde jag på med sand och jord och planterade. Jag la även brädor mellan så jag hade tre kolumer och odlade olika sallader, när de växt upp rev jag upp så mycket av rötterna och blandade med mer jord och planterade nytt. Man får dock vara noga med vattningen att man inte fyller på med allt förmycket, jag brukar sticka ner fingret för att se temperatur. Rabarber fungerar toppen att odla så. Jag brukade stoppa ner fingret för att kolla fuktigheten i jorden.
Ursäkta bilden, målade den precis. ;P
Jag brukar lägga över plastfolie och göra hål med en gaffel över .
Finns ju även rumväxthus som är hyllplan man fyller jord på och groddar så är det en stor plastlucka man lyfter åt sidan när man går in.
Så finurligt men hur gör du för att växterna ska få till räckligt med ljus?
De brukar stå vid ett fönster som har mycket sol. Perfekt om man groddar eller vill ha vetegräs, jsolrosgräs m.m.