Tårtbak
Hej hej!
Nu i helgen fyller jag år, och min syster som är Vegan ska komma på besök och hon ska givetvis få äta tårta!
Jag hade tänkt göra en simpel tårta med en sockerkaksliknande botten som man skär itu i två eller tre plan och så har jag nån slags bärmos emellan, och sen vispgräddsersättning på toppen.
Frågan är hur jag tillverkar en botten. Mjölk kan man ju alltid ersätta med vatten, men ägg?
Är det någon som har ett bra recept blir jag superglad om denna kunde delge sig av det 
Det här receptet brukar jag använda i olika sammanhang.
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,25 dl socker
110 g mjölkfritt margarin,OBS inte lättmargarin
1 dl sojamjölk + 0,5 dl sojagrädde
lite vaniljsocker
Blanda mjöl, bakpulver och socker och finfördela margarinet i blandningen. Rör sedan ner gräddmjölken snabbt. Det gör inget om smeten inte är helt slät.
Bred ut smeten i sockerkaksform som är cirka 22 cm i diameter. Det borde gå att skära denna kaka i tre lager. Som fyllning kan du använda marsansås, äppelmos mm
Man kan också göra en chokladkaka och sedan ta mjölkfri blockchoklad utspädd med sojamjölk både som fyllning och glasyr. Den här varianten får du kolla lite själv hur man försiktigt smälter blockchokladen och mängden mjölk som behövs. Som garnering kan man ta mandelhalvor. Det gör ju ingen skillnad receptmässigt om man använder vanlig mjölk eller sojamjölk.
Åh, helt perfekt ju! Tack så jättemycket! =D
Den här brukar jag använda:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11019003
#3 Oj vad fin den var! Recepten var ganska lika dock förutom tigerränderna så det kvittar nog vilket jag använder =)
Kom på att vegansläkten kommer inte förrän nästa vecka, men när tiden är inne kommer en uppdatering och recension! 
http://vegan.nu/viewtopic.php?f=9&t=114
Där några inlägg ner finns en tårta som åtminstone SER sjukt god ut, receptet är lite längre ner :)
#5 Åh herregud, det var ett ambitiöst projekt! Och det lät inte helt fel heller med creamcheese må jag säga.
Det kan vara lite för avancerat för mig, men vi får se om jag tar mig tiden till att göra en sån här. Det skulle bli tjusigt!
Hur blir det? 
#7 Idag är dagen, jag var precis inne för att hämta receptet så jag kan fixa iordning det :D Återkommer i eftermiddag med betyg!

Jag tycker du ska ta en bild också, vill se hur den blir. 

Dags för recension!
Jag använde Trevors recept, och det som fick mig att bestämma mig för den var för att den hade så fina mönster… så mycket behövs för att få min uppmärksamhet ;)
Jag gjorde ett litet misstag genom att ha alldeles för mycket kakao i den bruna delen av smeten så att det blev beska kakaoklumpar lite här och var i sockerkaksdelen, men det var inget som inte gick att genomlida! Snarare att det var helt okej och bröt av lite käckt mot allt det söta istället!
I mellanlagret hade jag mosade bananer blandat med mangobitar och vaniljsocker, och det är samma smet som är i mitten på toppen av kakan också. "Grädden" är GoGreen Visp, och chokladgrädden på kanten är bara gogreen-vispen blandat med lite kakao.
Den fick toppenbetyg! Såväl blandkostare som Vegetarian (jag) och Vegan tyckte att den var jättegod, och recept efterfrågades :) Så tack så mycket för hjälpen, det var ett bra bidrag till en bra födelsedag!
#10. Va god den se ut, Kakao är jättegott, jag brukar strö kakao genom en sil för att få det. Eller mixa med lite av krämen först och tillsätta reste sedan.
Den ser som sagt supergod ut. Synd att man inte fick smaka på tårtan.
#11 Jag kunde ha skickat lite tårta på posten ;)

Va god den ser ut
Ursäkta att det tar tid för mig att skriva men är inte här allt för ofta.
#10. Jag insåg att vi har likadana muggar som du har, vi har med får, grisar och andra djur. =)
#13 Haha det var bra timing att skriva för jag har inte varit inne heller på länge pga tentaperiod ;) Tack, den var faktiskt supergod! Min jättekräsna vän som inte alls tycker om "fuskprodukter" som gogreen-visp gav tummen upp han med, så någonting måste jag ha gjort rätt!
#14 Visst är dom snygga! Tjocka små glada får som serverar te liksom =)
#25. Jag älskar muggarna. Fast på senaste när jag dricker the själv blir det min stora mugg jag fick från min sambo som kommer från Indiska. Men när vi får besök blir det självklart de andra muggarna.
Funderat på att köpa fler, du har ingen aning om vart de säljs? Har inte själv köpt dem så jag vet inte vart de finns?
#16 Jag fick dom i present av ovan nämnd syster för många många år sen, så tyvärr vet jag inte heller var de kommer ifrån… Annars hade jag nog också inhandlat några fler, mitt köksporslin är en salig blandning av allt möjligt faktiskt :)

Jo muggarna är riktigt snygga, jag brukar dricka i dem trots inte TrevorS alltid gör det. 
Haha, vad kul att alla tre hade muggarna! :)

#19. Jag är sambo med Trevor så det är mina muggar egetnligen. 
Haha ja som sagt jag är kanske inte inne här alltför ofta. Men fusk! Då var det inte lika kul ;P