Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 1747 ggr
Ians
0

Kom i håg!

Välj svensk frukt och grönsaker i grönsaks disken……så långt det är möjligt!

För miljön! Skrattande Ditt val av äpplen Gör faktiskt skillnad! …i det långa loppet! Flört och äpplen som fått mogna lite mer på trädet smakar mer!

Plus att svenska äpple odlare måste över leva de med…och inte konkurreras ut av utländska odlare….

batski
0

Mycket bra råd!

Jag har köpt både katja-och alice-äpplen odlade i Sverige. De smakar som äpplen ska smaka. Synd att det är så svårt att hitta svenskodlade äpplen annars.

Ians
0

Ja visst gör de!…mmmmm

Sist nu när jag köpte grönsaker och frukt…tänkte jag till lite och valde medvetet så när producerat som möjligt.

Och kommer att fortsätta göra det….för miljön och för de lokala odlarnas skull. De existerar bara om det finns en marknad för deras produkter.

Jag håller på att lära mig ett "vegantänk" för det som är bra/bättre för miljön är oxå bra för djuren och för oss själva!

Vi lever i en kedje-reaktion de beslut du tar nu ger utslag om ett tag och ju fler som tar samma beslut.

Dessutom som sagt frukten smakar mer om den fått mogna lite mer på träden i solen! Kanske finns det några fler vitaminer i dem oxå!Flört

batski
0

Helt riktigt! Glad Många bäckar små

DesK
0

Bra råd ja men ähum jag får väl ta äpplena i vår trädgård först Flört Tyst Svensk frukt och bär smakar också mer därför att vårt klimat är lite kallare och gör att de mognar långsammare.

/Désirée

Ians
0

Skall man konsumera närodlat så borde väll trädgården vara det bästa Flört Desk o ni som har trädgård börjar där…vi andra stackare kollar skyltarna i affären!Skrattande

De sägs att frukt och bär som mognat långsamt har bättre näringsvärde. Ex har blåbär i norra sverige bättre näringsvärde än de i södra….

Då kan man ju fundera på om inte näringsvärdet är sky mycket högre i de frukter o de bär som fått mogna i skog o trädgård här. Än bär o frukt som dels flugits hit, kanske aldrig sett en sol, och dessutom plockats innan de mognat.

Nu är jag inte rabiat…så långt har jag inte kommit…men tanken är väckt och valet är gjort…Att så långt det är möjligt medvetet välja närproducerat och säsongs anpassa smaklökarna….

Kanske välja andra alternativ…. vi är bortskämda med att kunna äta vad vi vill när vi vill…det kanske inte är hållbart i längden.

batski
0

Ditt val är ju föredömligt Ians!

Skulle gärna vilja lära mig mer om att äta säsongsanpassat.

Saga85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Eller så får ni andra stackare leta upp folk med äppelträd i trädgården. Många av oss får mer frukt än vad vi kan bli av med, så om man frågar snällt lär man ju få plocka på sig fallfrukt. Här hemma har vi tre äppelträd, och där hamnar tyvärr det mesta på komposten.

Men goda är dem. *nom nom*

#6 Du gav mig en idé.

batski
0

#7 Kul! Glad