Sojamjölk så här?
Enligt Saltå kvarn kan man göra sojamjölk med sojamjöl.
Någon som prövat detta?
- 1L vatten
- 2dl sojamjöl
- råsocker eller honung efter eget tycke och smak
Man skall koka upp 8 dl vatten och röra ut mjölet i de 2 dl man har kvar. Tillsätta det till det upp kokta vattnet och koka ca 5 min under omrörning…. därefter tillsätter man sockret….kyler mjölken o ställer den i kylskåpet.
Hållbar i 2-3 dagar i kylskåp.
Blir det bra?
Honung är inte veganskt, jag brukar använda sirap istället för socker eftersom det tar lite längre tid innan allt sjunker.
Ett tips är att sila av sojamjölet när man är klar. Annars blir det pulvrigt.
Jag brukar uppleva sojamjölken lite bäsk när jag gör det på sojamjöl.
Tänkte nog ta råsocker…som jag tycker är gott!
Nu har jag gjort sojamjölk på detta vis…nu återstår att avsmaka i kallt tillstånd
Får se om den är lika god iskall med lite hallonsylt i 
Nu blir jag galen snart…varför publiceras mina komentarer 2 och 2???
#6. Ingen aning, har blivit så förr så jag fick starta om.
Hur tyckte du att det var?
#7 Min sojamjölk blev mkt godare än den köpta!…tom. utan hallon sylt 
Så det kör jag på som snabb metod! Lite tjockare än den man gjort av bönor, men jag tycker det är en fördel.
Jag tog rårörsocker i min mjölk. Går säkert bra med vaniljsocker, sirap eller vanligt socker.
Lite lite salt slängde jag i för att balansera smaken. Inte mycket bara ca 1-2 krm.
#8. Jag är inte så förtjust i att göra mjölk av mjölet, däremot för bakning tycker jag det är toppen. Men det var ett tag sedan, kanske borde testa igen. 
#9 Tycker jag! Jag vet inte om det har någon betydelse men jag köpte GoGreens sojamjöl.
Och det blev inte beskt iaf!
Framför allt är det en billigare mjölk som är lätt att göra om man ex skall ha den i matlagning och inte "fin dricka".
Det är ju inte dax att komma på att man ingen sojamjölk har när man står där o skall laga mat.
Då tar det 10 min att göra denna!
Hmm, måste nästan testa detta 
Har du silat av den?
Jag silade av den genom en silduk, går bra med kaffe filter i nylon oxå 
Den blev som sagt jätte god + om man skall använda mjölken till matlagning så blir det ett jätte bra pris för den.
Go Greens sojamjöl kostar 9.95 för 300gr och det kan uppskattningsvis räcka till 3 ggr = 3.31/ liter ca
mot ca 16-20 kr / liter för färdigköpt sojamjölk
#13. Det du silar av kan du frysa in och ta fram och baka på eller ha i smeten till pannkakor, våfflor m.m.
Jag hade ett kolarecept med sojamjölk gjort av sojamjöl. Tror den är bortslarvad men ska kolla och se om det går att hitta.
Det tackar vi för Om du hittar det….kola är gott! Bra tips om mjölet som man silar bort!
4 msk olja
½ dl sirap
½ dl socker
1½ dl sojamjölk
Koka upp och låt sjuda i ca 20 minuer, rör om då och då. 

OM du tar lite mindre vatten än vad de säger kan du göra snabb latmans sojagrädde. Det tjocka gör sig bra i såser osv.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#17..Tack för det tipset! 

#18 alla är vi lata ibland… 
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/