Novisens fråga 21sept
Ofta hör man att det smakar nästan som…..
Eller att man känner knappt någon skillnad…..
Hur viktigt är det egentligen att äta och tillreda mat som i smak o form liknar kött rätter?
Själv har jag valt bort kött ur min meny, och tycker inte att det är viktigt att min mat ser ut som en köttmåltid.
Därför väljer jag inte de dyra "korvarna" och "hamburgarna".
Hur tänker Du?

Jag minns inte hur kött smakar om jag ska vara ärlig, men jag tycker det luktar vidrigt. JAg älskar dock smaken av olika sorters grönsaker helt för sigsjälva. Som t,ex stekt zucchini med inget alls på. SÅ sjukt gott. Och machesallad, helt naturellt! <3
Jag spenderar inte massa pengar på imitationer direkt så, men så länge det är vegansk så provar jag gätna något nytt!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#1 Så känner jag nog oxå, har provat tzayspett när jag var ute med jobbet o åt. Det var jätte gott!
Men normalt sett tycker jag om mina grytor o röror som ser ut som det de är…vegetariska rätter.
Egentligen hade jag inte brytt mig så mkt om att göra/köpa mjölk liknande produkter. Har aldrig druckit mjölk innan heller…..men ibland är det gott med lite flingor/ havre kuddar och då krävs det mjölk till.
Gröt tex har jag alltid ätit utan mjölk…med en klick sylt på bara.
För oss kvinnor kan ju lite sojamjölk vara bra så det dricker jag ett glas om dagen…framöver sedan jag kommit på att spetsa det med en tsk …eller två…..hallonsylt.
Det är så gott! Innan har jag inte gillat smaken. Ost älskare har jag aldrig varit. Där emot är min favorit nu Tahini på bröd som jag iofs äter sällan för magen inte mår så bra av det.
Men Tahini och färsk gurka…det är riktigt gott!
Har en arbets kamrat som varit Vegetarian i många år…som slussas in i den veganska världen
och hon gillar det mesta som jag presenterar…..hehehehe
Innan har hon ätit som vanligt minus kött!
Varför köper jag då inte imitationer…..jag tar gärna en sojakorv ute på stan för sällskap skull OCH tycker att det är gott…
Men jag tycker att det är dyrt att äta tillvardags+ att jag inte vet exakt vad de blandar i korvstackaren. Och jag har inget behov av att mitt sojaprotein ser ut som en korv.
Inte för att jag är rabiat på något sätt 

Enda gånger jag kör korvar är när jag har A&As vegchorizo i ugnspytt (så jäkla gottiga och kryddiga och ger ett bra bryt mot rotfrukterna) eller om man ska iväg och spontangrilla på stranden på sommaren eller något sånt. Det finns både vete och tofukorv i en butik nere i stan (dyrt dock) så vi brukar plocka upp dem på vägen om andan faller på.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/