Julig linspastej?
Hej allihopa!
Jag har de senaste veckorna gjort hemmagjorda linspastejer, som ungefär innehåller röda linser, mandlar, lök, olja och örtkryddor och är jättegott. Men nu till julen tänkte jag att det vore kul att göra en mera julig pastej. Kruxet är bara att jag inte alls vet vad jag ska ha för kryddor i för att den ska bli julig (och ändå god). Kanel, kryddpeppar, ingefära, kardemumma? Jag är vilsen.
Vad tror ni kan funka? :) Hojta gärna till om ni har något eget recept på pastej ni vill dela med er av, jag har snöat in mig lite på det nu och vill ha massvis med tips :)
Jag gjorde ett försök men glömde skriva ner måtten (därför receptet inte finns i julartikeln, men det finns ett recept på en annan pastej där).
Den pastejen jag glömde skriva ner måtten på innehöll:
Kikärtor
1 grönsaksbuljong
Röda linser
2 vitlöksklyftor
1 dl sojagrädde
kanel
ingefära
salt
svartpeppar
kokade kikärtorna efter blötläggningen med grönsaksbuljong. De röda linserna kokade jag bara med lite salt. Mixade ihop dem med sojagrädden och tillsatte resten av ingredienserna.
Tackar, ska försöka röra ihop nåt liknande :)
Det tycker jag. =)
Tror du att det skulle funka lika bra att koka de röda linserna i grönsaksbuljong istället för kikärtorna?
Glömt bort att svara, ett år sent bara. Röda linser fungerar också väldigt bra. 
#5…ja o vi närmar oss Julen igen!….Så Snart är det dax att göra lite jul rätter igen!
Så tusen tack för det receptet!
#6. Jag ska ta och länka om lite eftersom jag flyttat bloggen med recept så ska jag flytta upp artikeln med jul också. 

Vafasen heter såna man sätter i apelsiner? Nejlikor? Det och ingefära tycker jag låter som en skoj kombo
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#8 Ja det är nejlikor man sätter i apelsiner. Ingefära och nejlikor är en klassisk kombo till jul här i Sverige.
En krydda jag saknar här som för mig är klassisk julkrydda är kryddpeppar.
/Désirée
#9 Jag använder faktiskt kryddpeppar (bl a) när jag lagar janssons