Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 3254 ggr
Saga85
0

Säsongsmat: Oktober

Snart träder vi in i oktober månad, och för den som vill tänka lite extra på miljön så kommer här en lista på frukt och grönt som har svensk säsong i oktober månad.

En annan riktlinje kan ju också vara att kolla priserna. När en produkt är lätt/billig att få fram sjunker priserna, och vice versa.

Tips: Detta är slutet på säsongen för både tomat, squash, blomkål, broccoli, gräslök, gurka och persilja. Så passa på! Sedan är det lika bra att köpa dessa frysta.

Grönsaker

• Blekselleri
  • Blomkål
  • Broccoli
  • Brysselkål
  • Dill
  • Gräslök
  • Grönkål
  • Gurka
  • Jordärtskocka
  • Kålrot
  • Gul lök
  • Röd lök
  • Morötter
  • Palsternacka
  • Persilja
  • Potatis
  • Pumpa
  • Purjolök
  • Rotselleri
  • Rättika
  • Rödbeta
  • Rödkål
  • Salladskål
  • Savoykål
  • Squash
  • Svartrot
  • Tomat
  • Vitkål

Frukt

• Plommon
  • Päron
  • Äpple

Fyll gärna på om ni har mer säsongsgrönt!

batski
0

Åh tack! Glad

Blir det en ny säsongsmat-tråd för varje månad? Tungan ute

Saga85
0

Den som lever får se Flört

batski
0

Glad

Ians
0

Detta tackar vi för! Tungan ute

Kanske en ny tråd per säsong! De brukar ju sträcka sig lite längre än en månad…..

Saga85
0

Ja, de olika grönsakerna/frukterna har ju definitivt längre säsong än en månad. Dock så slutar och börjar de ju inte samtidigt. Så det blir nog månad-för-månad istället, lite lättöverskådligt.

Och svampen får man ju inte glömma!

batski
0

Nu blev jag sugen på svamp Tungan ute

Ians
0

Tack Saga85! Glad

Ja svamp är jätte gott! Tyvärr är jag en riktig "rädd hare" i svamp skogen så jag håller mig till champinjonerna i grönsaksdisken!

Dels är jag som jag sagt innan orm rädd och i min fantasi finn det ingen hejd på hur mkt orm det finns ute i skog o mark!

Dessutom kan jag inget om svamp så jag skulle inte Våga äta något som Jag plockat själv Obestämd

Men champinjoner är gott de med…färska inte på burk!

batski
0

Det blev ostronskivling med tofu i tartex-sås med röd-quinoa till lunch i dag.

#7 Jag litar inte heller på mina knappa svampkunskaper, men nu finns det faktiskt en del roliga svampar i grönsaksdisken.

Pehpsii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oh, alltså på tal om pumpa så måste jag visa monsterpumprona jag såg när jag var ute på beredskapsmuséet. En av grannarna (bonde) hade ställt upp 5-6 pumpor på sin mur som var lika stora som mig! (och jag ligger i fosterställning)!  Där är en normalt ansedd stor (Ca 5 kilos) pumpa brevid.

Jag ska definitivt åka dit när Halooween stundas och fråga om man kan köpa en riktigt stor att göra jack-o-lantern av och se om han har som jag kan göra paj på!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Ians
0

Avocado skall man passa på att äta under oktober-april.

Då de kommer från medelhavsländerna…under resten av året är de mer långväga ifrån! Och gör större skada för miljön!

Mycket bra för bra för hjärta och kärl tack vare sitt höga innehåll av omättat fett …håller en mätt längre av samma orsak!

batski
0

Jag älskar avocado! Tungan ute