Vegan iFokus

Vegan

Etikett: loppis
Läst 3910 ggr
Ians
0

Har aldrig varit så här mkt sjuk...

Måste vara omställnings problem!

Någon som haft den erfarenheten tidigare?

Värken i kroppen har blivit bättre utan kött….men emellanåt mår jag ganska kasst.

Skulle tro att det är kroppen som städar ur…år av missskötsel!

Eller  vad tror ni?

[TrevorS]
0

Det är som att sluta röka att bli Vegan om man ätit mycket animalier under långa perioder.

På vilket sätt är du sjuk? Hur mår du? Har du känt såhär tidigare?

Ians
0

bland annat mår jag lite psykiskt dåligt och det ena efter det andra dyker upp….magen……deppig……huden….kraftlös……värk i en axel som inte värkt på länge……små sjuk ont i halsen vissa dagar, känner mig febrig trots att jag inte har feber etc

Men så mådde jag när jag slutat röka (för många år sedan)….och snusa (för 6månader sedan)

så när du säger det så är det nog som att sluta med andra saker kroppen rensar sig och det finns ett ljus i tunneln Flört

Även om det känns tungt vissa dagar!

Precis som när jag slutat med annat så har det känts toppen toppen den första tiden tills kroppen fattar att jaha detta är det Nya stuket!

Så det är väll bara att se tiden an!

Är oerhört noga med kost tillskott…B-vitaminer, kalcium&magnesium, linfröolja för omega 3 + 6 och en multivitamin/dag för att kompensera om jag inte fått in rätta stuket på kosten än. Plus att jag ju inte äter ost och yoghurt etc nu. Så kan ite se att det skulle vara näringsbrist….

[TrevorS]
0

Bara för att man är Vegan betyder det inte att man inte kan bli sjuk, alla kan bli sjuka, jag blir också sjuk, dock väldigt sällan. Får lätt förkylning men de går över väldigt fort och jag brukar inte bli mer än extra snuvig.

Det kan vara bra att du tar ett blodprov, kan vara brist på b-vitamin (även om man tar tillskott tar inte alltid kroppen upp allt, jag äter ibland granatin för kroppen lättare tar upp det man behöver).

B-vitamin-brist blir man oftast deppig av.

Nu är det höst och jag har problem med lederna, får värk och ont dessutom ökar aptiten trots att jag är mätt och halsen har jag ont och slem i lungorna. Men det går över efter en varm dusch och lite te.

Nu vet jag inte hur gammal du är men har en vän som kommit i klimakteriet lite tidigare. (absolut inget illa ment med det.)

Ians
0

#3 höhöhöhö…..inget illa ment med det…Flört

jodå här svettas det o brusar…men jag tänker mer på hur jag mådde för några månader sedan….o jämför väll snarare med det!

Och jag tror inte att Vegan mat håller en från ALLA sjukdomar…men inte fn skall det ge sjukdomar iaf!

Jag tror nog på teorin om utrensnings fas! Och att det tar ett tag innan kroppen stabiliserar sig…bara man vet vart man är på väg så får det väll vara värt det! Skrattande

Dessutom kan jag rekomendera salvia the mot gumbrus svettningar! funkar jätte bra smakar gott oxå! Om det finns någon mer som känner sig i behov av ett tips!

Hjälper även mot ont i halsen! om man gurglar sig med det!

MSM är ett bra kosttillskott för att ta upp vitaminer/mineraler bättre…smakar inte smaskigt men hjälper jätte bra! kolla upp det!

Ians
0

#3 glömde…intressant det där med att du känner dig hungrig trots att du egentligen skulle vara mätt…

Så känns det för mig med!

Någon annan som råkar ut för det av och till?

Kan det vara att vi går in i ett kallare väder?…..Djur ex byter från sommar päls till vinter päls nu och det gör dem mer hungriga, detta styrs av dags ljuset inte av att det blir kallare, egentligen…..inte för det kostar på så mkt att ta fram en varmare tröja Skrattande men kroppen kanske mobiliserar sig för kylan som skall komma….och det kanske styrs av dags ljuset hos oss oxå?

Och nu blir min kropp förvirrad av livs vanor som ändrats…kanske därför det tar upp till ett år innan kroppen ställt om sig till 100% när man ändrar sina mat och levnads vanor   Obestämd

[Miseline]
0

Jag måste tyvärr erkänna att jag nästan alltid är hungrig… Just nu har jag en jobbig situation ekonomiskt och jag tänker att när jag får det lite bättre, ska jag jobba med att äta större mängd protein och grönsaker och inte försöka äta mig mätt på kolhydrater (bröd, pasta osv). Dessutom har jag drabbats av något jag aldrig har hört talas om. Jag har blivit sex centimeter kortare. Ringde sjukvårdsupplysninen och frågade och sjuksköterskan hade aldrig varit med om något liknande. En sökning på nätet visade att en del andra hade drabbats av det här också och läkarna är inte helt säkra på vad det är. En av dem trodde att det kunde ha något med matsmältningen att göra och att om det går över skulle man få tillbaka sin vanliga längd. Hoppas det. Det är otroligt vad mycket längden påverkar självbilden. Jag blev helt knäckt när jag fick veta det här.

Ians
0

Du har inte mätt dig på samma ställe som min ena dotter? Skrattande Hon blev helt plötsligt 4 cm kortare vid en noggrannare mätning…lite knäckande…

Pass myndighetet är det som mäter lite på en höft…Flört

[Miseline]
0

Nej, jag väntade mig inte att passmyndigheten skulle mäta helt rätt. Jag tror kanske att det skiljer 1-2 cm med deras mätning (med skorna på). Men jag har också blivit mätt på vårdcentralen och hos en annan läkare och så hemma. Även om det varierar lite, så har jag tydligen krympt ca 5-6 cm. Egentligen är det väl inte så jätteviktigt, men jag blev ändå väldigt ledsen. Ungefär som när jag var svårt sjuk får ett antal år sen och svimmade mot en spegel och bröt en framtand. Det är ju knappast som att förlora en arm eller ett ben, men jag vär jätteledsen väldigt länge efter det.

Ians
0

Det låter verkligen mysko…hoppas det löser sig för dig! Tänker på dig!

Stor kram Flört

Ians
0

Nu skall här börjas promeneras!

Inte fasiken mår man bättre för man sitter som en kuf på sin kammare och känner efter…hur kroppen sakta krackelerar från sitt gamla skal…..

Har smyg börjat redan i tisdags……att gå en bit på hemvägen när jag jobbat natt…Det är riktigt skönt…frisk luft och att promenera sig svettig!…sen sover jag som en stock…

Kan göra gott och påskynda ut rensningen i kroppen…….vi får se

[Miseline]
0

Tack, Ians :) Promenader kan vara jättemysiga, tycker jag. Gillar du att fotografera? Nu på hösten finns det säkert mycket vackert att ta kort på där du bor. Inte på natten förstås, men om du är ute på dagen någon gång.

sighni
0

Jag känner inte igen mig.

Nu är det dock så länge sedan jag blev vegan/vegetarian så jag kan ju ha glömt.Obestämd

Hungrig är jag definitivt inte. Det är inte min grej Flört.

Jag kan tänka mig att man kan få lättare magproblem när man byter kost annars vet jag inte.

Du kanske ska tala med någon kostintresserad läkare.

När man fastar kan man ju må väldigt dåligt och det ska ju bero på att kroppen rensar ut en massa skit.

Då fryser man lätt också för att man äter för lite. Kan det vara det? Att du äter för lite?

Jag hoppas du mår bättre snart.

Ians
0

Jag tror snarare det är att jag inte äter det jag brukar göra!

Som gör att jag känner mig hungrig.

Jo jag är ute med min lilla mobil kamera o plåtar emellanåt..saker som känns vackra. Det är såååå mysigt Skrattande

Igår fick jag fram mina stavar oxå…som legat i förrådet ett tag! Så nu promenerar jag i ordentligt rask takt!

Ians
0

Lite träningsvärk efter en ordentlig promenad vecka!…men nu kör jag på denne veckan oxå!

Promenaderna var ett lyft verkligen! Får humöret att bli bättre och man känner sig lite nyttigare…och lite lite piggare faktiskt!

Går med mina stavar i rena jogging takten……De är toppen man tar sig mycket lättare upp för backar, utan att sakta ner på takten…. och man får träning även för armarna.

Vill man vara coolare kan man ju sätta på sig ett par inlines och stava sig fram med dem…