Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 2249 ggr
Ians
0

Fet av natt mat!

Läste igår en artikel ang varför man blir fet av att äta på natten och att man bör passa sig för att äta  mat med förmycket kolhydrater när man arbetar under natten.

Kroppen är så fiffigt konstruerad att under tiden du sover så händer det ju en hel del i kroppen iaf. Du andas, hjärtat slår och kroppen läker sig och åtehämtar sig.

Detta kräver en hel del energi…men du tillför ingen medans du sover….DÅ tar kroppen av sitt sparade förråd! Genom att utvinna blodsocker ur egna lager och vävnader.

Tillför du då kolhydrater i stor mängd under den tiden när kroppen är förprogrammerad att ta av sitt eget så, tar den av det du äter istället för det är lättast, Och balansen störs. Kroppen är nu en gång för alla en lat rackare Flört

Dessutom sover man inte lika mycket på dagen efter man jobbat natt som man skulle sovit under natten….detta gör att man blir tröttare och mer benägen att äta kolhydrats rikt för att kompensera tröttheten.

Skall man äta natte tid när man jobbar så skall man tänka på att äta lätt mat som är snäll mot magen….ex gröt utan sylt ( helst inte för grov gröt), sallader, lättare smörgås, soppa etc

Så lite sött och så lite mat som höjer blodsockret som möjligt.

Helst inget alls mellan 00-06, förutom vätska som kaffe med "mjölk", the eller vatten…..och kan man skall man oxå lägga in någon mikro sömn under den tiden…..

allt enligt tidningen Arbetsliv utgiven av Prevent

Detta visste säkert de flesta av er, men för mig var det en aha artikel…och kanske för någon mer Flört

DesK
0

Ja jo det kan nog stämma, men i sånna fall blir konsekvensen att man ska undvika all kolhydratrik föda nattetid och då hamnar vi i stort sett på LCHF-kost vilket kanske är lite knepigt att få till för veganer.

/Désirée

Ians
0

# 1 Eller så får man helt enkelt äta innan 23-24 och leva på vatten och thé till kl 06 Skrattande

Gärna kan man då ex äta Avocado som håller en mätt länge pga fetthalten och innehåller inte mkt kolhydrater/100 g

Aubergin stekt är inte mkt kolhydrater i heller och blir lite fettigt när man steker dem.

Broccoli 3.12g kolhydr/100g

Pumpa 4,8 g kolh/100g

ja det finns lite som mättar i magen som man kan äta innan 24.

[TrevorS]
0

Jag äter alltid på ungefärligt fasta tider med någon timme fram eller bak. Har inte blivit fet än. Skrattande

Ians
0

#3 vi är alla olika konstruerade..men det är ju just hemligheten att äta på så fasta tider som möjligt.Flört

Skall försöka leva som de skrev…att inte äta just mellan 00-06 och se om det gör någon skillnad i längden.

Framför allt tror jag att det handlar om att man äter på udda tider!….är du ledig äter du inte mitt i natten…för då sover du!

Har man som mål att inte äta mellan 00-06 så håller man en jämnare rutin och kroppen ställer in sig på det.

Tror att det är omställningen att äta på natten ibland o på dagen ibland som kan ställa till det. Skäms