Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptartiklarrawfoodråkost
Läst 13952 ggr
[TrevorS]
0

Havregrynsgröt RAWFOOD

1 dl havregryn
2 dl vatten

Mixa hälften av havregrynen till ett fint mjöl. Blanda dem med resten av havregrynen och vattnet. Låt stå och svälla till sig under natten i kylen. Mixa blandningen till en fin gröt.

Serveras med bär och gärna rawfoods jordgubbsylt.

• Redigerat 2025-05-15 10:40 av Niklas
[TrevorS]
0

Jag testade en snabbvariant.

Jag testade 10 minuters.

blanda 1 dl havregryn med 2 dl vatten låt stå i 10 minuter. Mixa med mixer till fin pure, blanda sedan i lite mer havregryn och mixa till en grötig konsistens, jag hade i lite socker, men det går bra med frukt också.

Sunrise
0

Annars kan man bara blanda havregryn och vatten och låta det stå över natten. Tycker inte det behövs mixas. Tungan ute

[TrevorS]
0

#2. Jag ska testa utan att mixa. Skrattande

Ians
2

mmmm…havregröt! Nu blev jag sugen på det…men orkar inte vänta tills imon…så de får bli kokt idag!

Men imon blir det nog "raw"….funderar nämligen på om det är en äkta rawfood gröt…utsätts inte flingorna för värme?…under tillverkningsprocessen.

Någon som vet?

[TrevorS]
0

#4. Testa #1. Tar 10 minuter.

Ians
0

#5 tar det 10 min för grynen att svälla?…utan kokning?

[TrevorS]
0

#6. Ja, det krävs mer havregryn dock än i orginalreceptet. Man blandar 1 dl havregryn med 2 dl vatten, låter stå i 10 minuter, mixa och sedan häller man på på lite till havregryn och mixar tills man får en perfekt konsistens. Rekomenderar lite flytande form, smaka av är ett tips så du inte gör den för tjock, jag blandade i lite kanel, blev supergott. Skrattande

Ians
0

mmmmm…då behöver man inte veta redan på kvällen vad man är sugen på på morgonen! Skrattande

Det blev korngrynsgröt idag…kokt!

Köpte korngrynsflingor för ett bra tag sedan, och nu var det väll liksom dax att göra något med dem….

Jätte gott med havremjölk…hem gjord…… och hallonsylt!

Köper aldrig havre mjölk numer!..sedan jag fått receptet. Lilla dottern gillar vår egen bäst iaf så varför köpa…det går ju fortare att göra sj än att gå till affärn o köpa!

[TrevorS]
0

Visst är det gott med hemmagjord havremjölk, jag älskar, dessutom lätt att göra dem rawfood. Skrattande

Sunrise
0

Hm, ja, havregryn räknas väl inte som rawfood eftersom dom är behandlade med ånga va? Gott och nyttigt är det i varje fall… :)

[TrevorS]
0

#10. Jasså, det var något nytt, ja jag har ingen aning, jag fick receptet av en råkostare så jag tog lite att det var okey.

Känner du till någon som är rawfood? Det stämmer säkert det du säger, bra att du påpekar. Har sett Ekologisk Raw Oat för inte allt länge sedan, kanske inte är behandlad med ånga?

Ians
0

#11 ja o om man lägger dem i blöt och mixar dem, eller ev groddar dem.

Man gör så med vetekorn iaf, groddar dem o mixar dem sedan.

[TrevorS]
0

Hur groddar man dem då?

Ians
0

#13 kollade in naken havre på nätet…man lägger dem i blöt över natten. Sen groddar man som vanligt 1-2 dgr o äter dem som de är blandade med russin, Gott tugg motstånd och mycket snabbenergi…eller

Gröt 1 pers:

1,5 dl groddat havre

4-5 dadlar urkärnade

3/4 dl vatten

Mixa havre och vatten tills det blir som en tjock gröt….tillsätt dadlarna och mixa lite till …voila havre gröt RAW!

[TrevorS]
0

#14. Spännande, kanske ska testa grodda havre visste inte om man kudne äta det, men det måste jag testa! Skrattande

Ians
0

#15 joodå det kan man visst…du kan lägga vete korn i blöt i 15 timmar o b landa med 50/50 russin att ha med under dagen när energin lackar ur!

En får tugga rejält o det gör att man känner sig mättare…psykologisk grej…..dessutom får man i sig både snabb o långsam energi och enzymer.

Gör samma med havre kornen…de behöver inte groddas om du skall äta dem så…..

groddat Vete/havre kan man äta istället för ris till sin råkost mättar gott…då behöver man inte mixa dem Flört