Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptartiklarrawfoodråkost
Läst 5620 ggr
[TrevorS]
1

Potatichips RAWFOOD

Det kan inte vara möjligt var det någon som sa, jovisst går det. Man kan göra mycket rawfood.

Ingredienser:

2 stora potatisar
favoritkrydda
salt

Gör så här:

Tvätta potatisen noga och borsta dem (eller skala). Skiva med osthyvel och lägg skivorna på bakplåtspapper och krydda, låt de ligga i direkt solljus i 2 timmar på ena sidan. Vänd dem om, låt de ligga tills de blivit riktigt krispiga och goda.

Dehydrator är perfekt, 2 timmar på ena sidan, vänd och låt de vara kvar tills de är klara.

• Redigerat 2025-05-15 11:40 av Niklas
DesK
0

Härligt detta ska jag testa snarast Skrattande Jag erkänner att jag älskar vanliga lantchips och det är ju inte så värst nyttigt Skäms

/Désirée

[TrevorS]
0

Jag ska göra chips imorgon är planer, De är dessutom mycket billiga. Tar dock väldigt lång tid för dem att torka, men den som väntar på något gott. Skrattande

Ulf-S
0

Jag säger också att det här borde vara omöjligt!

Blir de verkligen så där krispiga som chips ska vara?

[TrevorS]
1

#3. På vilket sätt är det omöjligt? Fungerade för mig. De blir såklart inte som fabrikstillverkade friterade chips. Rekomenderar dock dehydrator då det går mycket fortare.

Finns lite bilder på en som också gjort.

http://findingrawfoods.blogspot.com/2010/01/raw-sweet-potato-chips.html

[TrevorS]
1

Fick även tips på att få de helt perfekta mixa ner potatisen och tillsätta linfrö som man gör till mjöl i kaffekvarn. Platta ut på bakplåtspapper och låta torka då blir de riktigt knapriga. Skrattande