torka bär och frukt.
hur torkar man bär, ex blåbär och lingon. Och frukt ex äpple och banan? :P
Eftersom bär innehåller mycket vätska skulle jag torka dem på smörpapper på ungsplåt 50 grader med ugnslyckan på glänt (jag brukar sätta en sked i vägen, om luckan inte är lite öppen så åker fukten bara runt i ugnen). Efter några timmar är de torkade. Man kan även torka i 2-3 timmar och sedan lufttorka ett par timmar.
Äpplen brukar jag gör håläpplen, jag kärnar ur huset och skivar äpplet med hålet i mitten och hänger upp på en tråd och låter torka i några dagar.
Banan har jag försökt att torka men fick en brun/grå massa och det blev inte bra.
Jag håller på att skriva en artikel om just torkning. Så jag kan länka till den när jag är klar.
tack så mycket! ska prova det där med ugnen.
Att torka i ugnen drar ganska mycket energi och speciellt med luckan öppen. Eftersom jag har både el och köspanna försöker jag göra allt som drar mycket el med kökspannan.
Torka äppelringar går bra utan el men man ska nog inte sätta igång när det är hög luftfuktighet.
Jo ugnen drar otroligt mycket energi och kostar lite om man betalar det. Bär måste nästan köras i ugnen i några timmar innan man lufttorkar dem för att de inte ska börja mögla. Fick tips om att man kan ha dem i skåpet ovanför kylskåpet så slipper man flygor och så är det lagom temperatur också.
Äpplen är bra att skiva tunnt.
Det finns speciella tork apparater till sådan torkning.
Finns att köpa vi rawfood sajter tex.
Men då kanske man skall ha ett riktigt behov av en sådan och inte bara om man skall torka några bär för att se hur det blir….
Men tänker du fortsätta så satsa på en sådan!,,det sparar pengar i längden!
Just det ja, torkugnar.
http://www.rawfoodshop.se/torkugn-mixer-torkugnar-c-26_61.html
Oavsett vad man kallar det och hur det ser ut så drar det mycket energi att torka bär och annat med el. Är det så kallt ute så att man behöver ha värmen på plus väl fungerande termostater är det försvarbart att torka bär etc med elvärme.
Jag brukar torka svamp genom att ställa stora fat av korg på en ställning uppepå min kökspanna men bara när jag ändå behöver elda.
Trodde en tork ugn drog mindre el !?
Att få bort en viss mängd vatten från bär etc tar lika mycket energi hur man än bär sig åt. Det kan förstås skilja lite på hur mycket värmespill som gå bort. Jag googlade och hittade några tokugnar och den i särklass minsta var på 600 W. Hur stor effekt de större drog fanns det ingen uppgift om men jag skulle tro att det är ungefär som en vanlig ugn.
Ingenting är gratis här i världen!
#9…Tyvärr!….men å andra sidan e ju bären gratis om en plockar dem sj…o jämfört med vad torkade bär kostar så kanske det blir en liten vinst iaf
# 10 Men det är inte bara en fråga om pengar. Man måste också tänka på var elen kommer från. Har man eluppvärmd bostad med väl fungerande termostater kan man ju under uppvärmningssäsongen torka bär fast när man behöver värma huset är det ont om bär i skogen.
Hälften av elen i Sverige kommer från kärnkraft och man vill bygga ut kärnkraften. En del av elen kommer iaf ibland från koleldade elverk i Tyskland.
Glömte nästan bort att skriva här. Artikeln finns här "Konservering Torkning"

Vi torkar trattkantareller i torkskåpet (alltså det tänkt för kläder). Det går alldeles utmärkt=) Sprider ut svampen i en korg som är "fodrar" med myggnästsväv.
#13. Jag har haft den iden men inte vågat på grund av att man inte vet vad folk har torkat i skåpet tidigare eller om det kanske kommer in smuts eller dam i skåpet. Är jämt damm som man får rensa.

#14 Ah, när vi torkar så har vi kört med det egna vi har så då vet jag precis vad som är kört=)
#15. Lyxigt att ha eget torkskåp. Om man kude ha det. 

#16 Tja alltså.. för att vara ärlig så står det i föräldrarnas sommarhus=p Men det är också där vi plockar svampen.