Huvudvärk av socker
Är det bara jag som får huvudvärk eller migrän av socker? Får lätt huvudvärk när jag äter socker på till exempel gröt eller äter sockerkaka. Men i mindre doser i färser och liknande fungerar bättre.
Rent socker är faktiskt rena giftet för kroppen….enligt många hälso förståsigpåare…..
så det verkar inte alls konstigt att man får huvudvärk av socker!
När du säger det så de perioder som jag äter mkt socker så har jag oftare huvudvärk…skall tänka på det o kolla…om det har något samanband.
Nu har jag väldigt lite, brukar bara stoppa ner två fingrar och ta upp lite socker och sockra över färser och i biffar. Har jag gjort i många år. Äter sällan sötsaker, trots att jag bakar.
Jag har inte reagerat över detta tidigare. Vet att läkaren varnade mig då jag lider av migrän att undvika röda viner, ost, mjölk och mjölkchoklad. Komiskt, äter ingenting utav det, dock dricker jag rödvin 3 gånger om året (veganskt såklart).
Hm, detta ska jag fundera närmare på. Jag är också ett migränbarn, men har aldrig märkt av att det blivit utlöst av några av de "klassiska" födoämnena. Rödvin är min favoritdryck och dricks ofta, men har aldrig fått huvudvärk av det.
Oftast drabbas jag av migrän när jag sovit och ätit riktigt kasst - och rent spontant känns det som om jag dessa perioder/dagar har ätit mer socker än annars. Dock hade jag aldrig migrän när jag svalt mig själv - sov kasst och åt 0-300 kalorier om dagen. Har funderat på varför - undrar om svaret är så simpelt som att jag inte åt något som helst socker under den perioden?
_No way! Yes way!
#3. Jag får bara migrän av just ett vinbär minns inte mamnet på dem, inte allt ofta jag dricker. Vissa viner går toppen medans andra mindre.

Jag känner av att jag blir "stirrig"om jag äter något med mycket socker i. Sen brukar jag må ganska dåligt efter ett tag. Svårt att förklara men det känns som om jag har något gift i blodet typ.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Åt gröt idag med socker på och jag fick huvudvärk. Borde använda sirap istället. Funderar på om jag reagerar likadant på fruktsocker.

Jag gillar agavesirap då den smakar mkt sötare än socker (så man behöver använda mkt mindre) men man inte får i sig lika mkt faktiskt socker.
Jag har letat efter agavesirap men hittar inte, även kollat i hälsobutiken de har kaktusirapen men otroligt dyrt och jag älskar sirap så den blir väldigt dyr så.
Är det något socker i den?
Som Ians säger det vita vanliga sockret kan vara rena giftet och vi bör därför snåla in på det. Det är många människor som mår dåligt av socker, fast de flesta tyvärr inte vet att det är sockret som är "boven i dramat". Båda mina döttrar blir småknasiga om de käkar för mycket godis och dricker läsk samtidigt.
Ett tips kan vara att testa Stevia, ibland lär det gå att få tag på växten för att ha den som krukväxt. Har letat själv men ännu inte hittat.
/Désirée
Råsocker, muscovadosocker med flera är betydligt bättre än det vita sockret men även med sånt socker ska vi vara försiktiga. Stevia är ju en växt som är många gånger sötare än vitt socker och den har helt andra egenskaper som den mänskliga kroppen visst har lättare att handha. Nu är jag själv inte så känslig för detta, men å andra sidan äter jag heller inte särskilt mycket socker.
/Désirée

Min agavesirap köpte jag på ICA Maxi
#12 skall köpa mig en flaska…..o kolla om jag gillar detta…har prövat Stevia men tycker inte att den smakar gott. Lite lakrits varning på den o det passar inte m lakrits smak till allt….

Socker är inget vi behöver. De flesta skulle nog må bra av att minska sockerkonsumtionen. Jag köper numera så många produkter som möjligt med "utan tillsatt socker" på eller något liknande. När vi äter sockrade produkter åker blodsockernivån berg och dalbana och det mår vi inte bra av.
Jag ska också köpa en flaska både agavesirap och sockerersättaren också.
Sedan håller jag med dig och kör i samma banor sighni.