Förbjud kött!
Alla skolbarn borde äta Väl-lagad vegetarisk mat en dag i veckan i skolan. Både för miljön och för att få öppna sinnen för att det finns alternativ!
Men då skall den vara vällagad inte som när min dotter fick veg mat på dagis…halvt upptinad översaltad
blääää
Något jag tycker är roligt är att det finns mycket negativa kommentarer. Jag tycker det är en bra ide och hade tyckt det även om jag hade kunnat vara blandkostare. Tror inte det är bra att äta ensidig kost.

En vegetarisk dag i veckan är bra tycker jag men då ska det vara vällagad vegetarisk mat. Det kunde bidra till att göra fler intresserade att äta vegetariskt och minska fördomar.
Missförstod titeln först.
Där jag kommer från hade de en fiskdag, en kycklingdag och en grisfri dag, så varför är folk så mot en vegetarisk dag?

Jag tror att det blivit något mer av det än just kosten. Det har blivit något slags politiskt ställningstagande tror jag och det "skymmer sikten" för en del. Det är trist för vi som äter vegetariskt är inte mer lika varandra än vad blandkostarna är.
Förlåt men endel tror att alla som äter mer än 2 morötter i veckan….är militanta veganer som släpper fri djur som inte klarar att leva i frihet och anfaller mjölkbilar…
man kan äta Vegan mat tro på ett värdigt liv för djur Utan att för den skull göra djur illa i all välmening!
Jag tror på upplysning…Om verkligheten för djur i labb och alternativ till detta…och hur djur som föds upp för att klä oss har det för j-ligt rent ut sagt…men jag tror att man måste börja med att få folk att inse att man kan vara lika varm i en syntet kappa…..och skall man frita djur så får man ta hand om dem de vet inte automatiskt hur man skall klara sig i frihet.
Min häst tex skulle inte klara sig länge utan att må dåligt om jag släppte henne i skogen. Hon är uppvuxen med människor! Så det bästa för henne är människor som är goda mot henne, ger henne stor hage att springa i, bra mat, ett liv utan piska och lagom med motion och roliga saker att göra.
Det är livskvalite för henne…..att hennes anfäder var fria för längesedan vet hon inget om! Utan när klockan är 20 står hon vid grinden o vill komma in och äta och sova för natten i trygghet….Just nu har hon det bättre än någonsin innan…..
Så att blanda ihop mitt ätande med några få som kanske tycker att min bruna kompis i päls skall springa på steppen är mkt missvisande!

#7 Precis!
#6 glömde säga innan att jag håller fullständigt med dig. Veganer/vegetarianer är lika olika som blandkostare!
kram!
Jag tycker det låter som ett trevligt förslag. Och under min skoltid var det fisktisdagar och sopptorsdagar som gällde. Om vissa föräldrar/barn blir så upprörda över tanken att skippa kött en hel dag är det väl bara att ta igen det innan och efter skoltid? Töntigt.
Men det är nog som sagts - vissa (oupplysta?) drar likhetstecken mellan vegetarisk kost och aggressiva "Kött är mord"-are. Men vi kommer ju som sagt i alla former och åsikter. Själv har jag inga som helst problem med tanken på att utnyttja/äta djur.
Väldigt många verkar ju också tro att våra smaklökar är medfödda. Helskumt att tro, det är ju klart att man "lär" sig tycka om eller inte tycka om saker. Går man runt och säger att bönor och grönsaker är äckligt och att barn inte tycker om det är det ju inte så konstigt att dessa barn också tycker det.
_No way! Yes way!
Något jag tycker är tråkigt är att många har attityden "Jaha och nu ska veganerna tvinga oss att sluta äta kött". Men det är inte ens veganer eller vegetarianer som tar beslutet eller har disskutionen. Så varför ser folk ner på oss?
En vegetarisk dag i skolan är väl precis lika självklart som soppdag och fiskdag. Precis som du säger TrevorS så är det synnerligen lågt och dåligt att skylla sånna här eventuella beslut på veganer eller vegetarianer.
Det är väl ändå bara folk med mycket dåliga kunskaper om maten, olika koststilar och människor som kan påstå att alla veganer och vegetarianer är lika! Så jag instämmer med #6 och #9.
/Désirée

Det är skrämmande hur inskränkta vissa människor är..
"Ge mina barn köttbullar och korv, det är ju så himla nyttigt och bra för dom" :)
#13 Vårt samhälle är oerhört kött fixerat både när det gäller kost och utseende…
Själv har jag tredubblat min köttkonsumtion sedan en månad tillbaka. Ångrar att jag inte gjort det förr. Människan är ju trots allt köttätare. Växter åt man i nödfall, precis som björnen.
En vegetarisk dag för mig skulle innebära en hungrig och trist dag.
#15 Grattis att du har kommit på hur du mår bra!…det är inte alla förunnat…faktiskt.
Och allt går o kombinera…Du äter köttet så tar vi här hand om grönsakerna…
sj åt jag en massa kött oxå innan…men fick så ont i lederna att jag var tvungen att sluta…gjorde om experimentet ett par gånger men samma sak hände….så tyvärr för min del fungerar grönsaker bäst!
Och själv tycker jag att det är viktigt att våra barn lär sig att äta av allt och inte vara främmande för något….OCH att det som serveras är Vällagat oavsett om det är kött i någon form eller vegetariskt.
I de flesta hem kör man fast i något speciellt tänk eller meny…då är det bra om barnen får smaka annat i skolan.
I min familj äter vi både Vegan mat o kött…maken lagar köttet o jag lagar Vegan rätter…när jag inte är himmla lat o äter smörgås…vilket jag gjorde förut oxå….
De som skall äta smakar på det de vill…favorit här är squash pasta….gjord på bara squash….tom kräsne sonen äter det o FRÅGAR efter det…så absolut tror jag att man bara kan berika människors vyer genom att se till att de får smaka o själva bedöma vad de gillar…
Och som jag säger till maken man måste inte vara vegeterian för o äta vegetarisk mat…..det finns ingen lag på det! 
Jag tycker ochså att det är en bra ide! Fattar inte hur folk kan ha problem med det? Vi hade ibland vegetarisk pastasås i skolan och alla gillade den jättemycket. Då hette det ju inte ''vegetarisk dag'' så de känsliga köttätarna tänkte nog inte på det :P
Falafel var ochså en favorit i skolan. Ingen klagade 
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
# 17
Ja kanske är det just när man nischar saker som det blir problem….då uppstår gärna "revir pinkeri"
härligt att höra att om Din skola….falafel är ett säkert kort…inte många ogillar det OCH tänker inte ens på det som en veg rätt!
#18 Nä precis ;) Ganska fånigt om man tänker efter…
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram