Piggelert drink
Till en rejäl frukost använder jag:
2 msk nyponskalspulver
1 banan
1 dl oskalade sesamfrön
4 dl vatten
ev lite rårörsocker om man vill ha det sötare…
Mixa de torra ingredienserna i en foodprocessor tillsätt vattnet lite i taget så sesam fröna slås sönder så mycket som möjligt…..ev kan man låta sesam fröna ligga i blöt över natten så mixas de sönder bättre.
Denna drink inne håller rejält med kalcium och c-vitamin samt de nyttiga antiinflamatoriska GOPO, galactolipider..som sägs hjälpa mot ledvärk och stelhet i lederna. Nypon är dessutom lika verksamt mot tjocktarms cancer, bröst cancer och urinvägsinfekt./blåskatarr som Tranbär.
Så tror man på allt detta så blir en inte bara pigg utan dessutom smidig i kroppen o friskare…men pigg räcker långt för mig!
- Redigerat 2025-05-15 11:37 av Niklas
Va gott, måste jag texta. 
#1 ja gör det o läs artikeln om nypon som jag la upp nyss
du som har lite problem med ryggen!
Nypon är både gott och nyttigt! Dock skall man inte använda sig av nyposoppa som man köper i pulver eller tetra pack o tro att den är så nyttig! Innehåller mest socker och förtjockningsmedel!
Gör egen jätte god nyposoppa på nyposkalspulver istället m lite agave sirap i….och skit i redningen för den tjocknar sj vid kokning!
The på nyposkal är jätte gott det får en rundare smak än de köpta theerna som är mer sura….
Det var en bra artikel jag ska göra nyponsoppa någondag här framöver så får jag ta en bild på det, kan passa in.
Jag tänkte plocka nypon nästa år hade jag tänkt. 
Bild blir jätte bra!
Och egen plockade nypon är toppen…man delar dem o rensar ut nötterna…ja de heter faktiskt så o så lägger man dem o torka i ugnen…minns att min farmor brukade göra det!
De nypon som har fått sitta kvar på buskarna och blivit frostnupna går också att använda….
så det går att plocka nypon långt in på hösten…. kan vara bra att veta….
#4. Du får åka hit och plocka nästa år det finns massor av nypon här och röda och vita vinbär.
#5 Kanske tar jag dig på orden o kommer o hälsar på
till hösten !
De låter gott med nypon o vinbär…