Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 2112 ggr
Ians
2010-10-31 13:47
0

Ett experiment!

Skall leva på råa grönsaker, frukt o nötter under ett tag…i så stor utsträckning som möjligt o se om man kan komma i form rejält.

Jag dras med en stor övervikt 15-20 kg o mitt hjärta och orken mår inte riktigt bra av det…..

Dessutom har jag trots besvär från magen halkat in i smörgåsträsket!

Så nu skall här göras något åt det!

Igår blev det frukt grönsaker o nötter + en massa vatten hela dagen o trots att jag var ute i stallet o jobbade mig svettig så orkade jag…..väl hemkommen blev det en veg måltid som avslutning på dagen.

Lilla dottern bjöd på godis o blev sur när jag inte ville äta detta…då visade jag henne några bilder som jag tog under dagen…hennes kommentar var…"Men mamma du skulle nog aldrig börjat med godis!"

Sen var den saken utredd…o jag kunde med gott samvete mätt o glad gå till sängs!

Lite tugg sugen var jag under dagen och det överlever man med ett tuggummi i värste fall….i övrigt kommer man långt på reserverna!

Är det någon som vill följa med på min resa så kolla på min blogg…..mammanjie

Här skall göras något radikalt! lite kommer jag att rapportera i denna länken Flört

Ians
2010-11-01 15:04
0

Detta är dag nummer 3 för mig….smyg började ju i lördags Flört så experimentet rullar på!

Ännu så länge känns livet ok….äter mest frukt, en o annan grönsak slinker ner men det har mest blivit tomat, gurka och squash och lite paprika…..

Håller det enkelt hittills äter frukterna som de är hackar till dem bara och krunschar i mig några nötter emellan…

Vitlök och äpple är min standard frukost numer i förkylnings tider. Har frågat omgivningen men ingen säger sig känna någon speciell doft av vitlöken….men kan konstatera så här i Halloween tider att det hjälper både mot basilusker och vampyrer Flört

Jag tar modigt vitlöksklyftan i ena handen och ett halvt äpple i andra o så tuggar jag i mig ett bett i vitlöksklyftan och ett stort bett i äpplebiten….tills det är slut!

Denna gången har faktiskt min mage tålt vitlöks kuren utan att flärpa ut….jag vet inte om det är just att jag tuggar den…eller om äpplet gör susen…Den starka smaken av vitlök i munnen gör att de tätaste näsor öppnar sig!

Emel
2010-11-01 17:36
0

Spännande!  Jag provade något liknande för ett tag sen men jag var bara hungrig hela tiden, dock så gav jag det bara 4 dagarFlört Hoppas att det funkar :D

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Ians
2010-11-02 06:05
0

Sov 3 timmar i natt o vaknade sen var det omöjligt att somna om!

säkert en biverkning av den nya kosten!

Nu skall jag ut o röra på mig sedan är det nog inga problem att sova "middag"…

Ians
2010-11-03 10:55
0

Idag är det min 5e dag…..efter att ha sovit alldeles för lite natten till igår.

Så kompenserade jag detta genom att dels sova middag efter stall jobbet igår…och sedan gå o lägga mig tidigt…nu är jag yr i mössan av allt sovande….Skrattande känner mig närmast lite bakfull…men jag har väll satt in rejält på sömn kontot tänker jag!

Igår levde jag helt på frukt…och det fungerade jätte bra trots tröttheten….eller egentligen vet jag inte om jag var så rackans trött mest tror jag att det var psykologiskt…jag förväntade mig att jag skulle vara trött o det gjorde att jag kände efter mer än jag borde.

Vi är ju sådana vanedjur….o vanan sitter mer rotad än vi tror.

iaf kör jag på med frukteriet idag oxå…..Flört tycker att det händer saker i kroppen…det är ju bara min 5e dag så det syns ju inte värst…men ja vi får se på lördag då det är vägning…..Då skall jag avslöja vad jag vägde från början Skäms ha en bra dag…kolla gärna bloggen oxå……. mammanjie under rubriken Allmänt finns dagens blogg inlägg Flört

Ians
2010-11-04 13:11
0

6e dagen…..igår var jag ganska trött men måste nog hänvisa till mitt dygn av knepig sömn faktiskt.

Kroppen brukar ju ta igen det den missat. I alla fall denna kroppen Skrattande

Så jag kör på ännu en dag o ser hur det går…..

Pehpsii
2010-11-04 21:32
0

gottesuget går att motarbeta med söta bär som typ blåbär och jordgubbar eller liknande.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

sighni
2010-11-05 10:24
0

Jag tycker du är jätteduktig!Glad

Ians
2010-11-05 11:56
0

Nu har jag hunnit till dag 7!

Gårdagen gick lite åt skogen faktiskt 2 lagade mål mat + Glass…varför jag nu skulle äta den vet jag inte!

Men nu är den äten o förbi…så jag fortsätter på min inslagna väg….om några dagar är glassen glömd!

Lite deppig blev jag av att kliva upp på vågen idag…det har inte hänt mkt vill jag lova…det gör det inte så skojsigt….men vis av All erfarenhet jag samlat under åren så fortsätter jag!

Tillslut fattar denne kroppen oxå!…DET är jag helt övertygad om!

Läs gärna mer på bloggen ….

sighni
2010-11-05 12:17
0

Snabb viktnedgång är inte bra och brukar sällan vara bestående. Det är nog bättre att se över sina vanor så de blir hållbara på lång sikt. Jag önskar dig lycka till!

Cindy
2010-11-05 14:37
0

Du äter alltså inga proteiner eller fetter, dvs essentiella näringsämnen…??!

Fruktos hanteras annorlunda av kroppen jämfört med andra kolhydrater. Mycket av det ombildas av levern till kroppsfett. Alltså går det inte att få en långsiktig viktnedgång av att äta frukt. I bästa fall kan din kropp släppa kilon pga svält, men de kommer att susa tillbaka när du äter normalt igen.

Vänliga hälsningar
Cindy

Ians
2010-11-05 15:43
0

#10 Det lär finnas folk som går ner i vikt rejäl med en diet på bara frukt…frukterianer.

Det talar ju lite mot att man enbart blir fet på frukt…..men för mig är detta ett experiment så…jag säger inte emot dig …mend et är värt att pröva iaf

Cindy
2010-11-05 16:32
0

#11 Vi är utveckade att dra nytta av årstiderna. Frukt fanns förr bara på sensommar och höst, då vi var tvugna att lägga på extra hull inför kylan.

De som går ner i vikt på en fruktdiet gör det för att kroppen går in i svält i brist på fett och protein. Kroppen bryter ner muskler för att kompensera, och lagrar in fett från fruktosen. Eftersom kroppsfett väger mindre än muskler så ser man en nedgång på vågen.

Det finns bra mycket bättre sätt att gå ner i vikt på, utan att dra på sig näringsbrist och pressa kroppen så hårt.

Tröttheten du känner är ett tecken på att du inte får i det du behöver, och sömnbrist kan även det orsakas av näringsbrist och svält. En svältande kropp är inställd på att man är i en svår period, och den jobbar på högvarv för att ge dig en sista chans att hitta den näring du desperat behöver.

Vänliga hälsningar
Cindy

Ians
2010-11-05 16:56
0

Skrattande Det finns att ta av på den här kroppen! Jag äter även nötter och frön så jag får i mig proteiner jag behöver och fett den vägen…

Cindy
2010-11-05 21:30
0

#13 Muskler är väl aldrig kul att förlora? Nötter och frön är fullständigt otillräckligt för att täcka behovet av fett och protein, tyvärr.

Vänliga hälsningar
Cindy

Ians
2010-11-05 23:32
0

Fortfarande dag 7….har lyckats hela dagen med att bara leva på frukt……var iväg o bundkrade upp ordentligt.

Maken är hopplös…1 banan 1 apelsin och 1 äpple…sen har man ätit tillräckligt…när jag återvände från affären så tittade han storögt på påsarna…skulle jag köpa SÅ mycket!

Ja en blir liksom rätt hungrig om en äter 3 frukter om dagen! BARA!

Lite huvudvärk har jag fått idag! Är det NU jag börjar svälta?

Då borde jag gå ner i vikt from nu oxå! Skrattande Det ser jag fram emot! För här finns att ta av!!!!!

Tyvärr tror jag att det är detoxingen som kickar in! Och man detoxar inte fett …tyvärr Obestämd Utan det är sånt man samlar på i kroppen som skall lämna systemet…som typ när man fastar!

Lite mer frusen har jag varit idag oxå…får somna med ullesockarna på tror jag!

sighni
2010-11-06 11:55
0

#15 Jag tycker inte du är SÅ tjock ändå! Du kanske kan lägga in någon rygg och magträning så det blir starkare muskler? Det är alltid bra.

Cindy
2010-11-06 14:56
0

#15 Om du svälter kan du gå ner i vikt, ja. Men det du förlorar är muskler, inte fett! Tvärtom lagrar kroppen in mer fett om man svälter!

Och så fort du inte svälter igen kommer du gå upp i vikt igen, och möjligt mer än vad du gick ner. Orsaken är hormonell och kroppens sätt att kompensera för svälten, och bunkra upp inför nästa kris.

Svält är alltså inte bra, utan sätter dig enbart i jojo-bantningens onda cirkel.

Vänliga hälsningar
Cindy

[TrevorS]
2010-11-06 15:47
0

Jag tror alla reagerar olika, jag går ner i vikt när jag äter mycket oljor och fett. Har oftast mycket fett i den maten jag äter för att gå ner i vikt.

Det finns gamla knep med kroppsavgiftning som består av endast frukter, fasta och liknande som är bra att gå igenom únder kortare perioder. Har personligen blivit frisk från allergier tack vare avgifning genom en veckas fasta och avgiftning. När jag testade en månad som frukterian var jag trött och seg i några dagar men det gick över och blev pigg och glad, hade ork och kraft och kunde röra mig mer än tidigare. Testade frukteriansk kost under en månads tid.

Finns mycket som säger att vissa saker är bra medans andra säger att dessa saker är dåliga, alla delar olika uppfattningar och det finns studier som säger mot och andra som säger med.

Ians
2010-11-06 18:06
0

#18 Kyss

jag kör ett experiment som sagt o ser om detta kan vara något för mig…

Inget är skrivet i sten mao. Och som jag sa innan så behöver denne kroppen göra sig av med en hel del innan det blir några större brister Skrattande men skulle jag se att jag inte utvecklar muskler av min magträning så får jag tänka över konceptet…Allt funkar inte på alla det är Den största sanningen av alla! Och man skall inte måla in sig i ett hörne!

Imorgon när jag sovit ordentligt kliver jag upp på vågen…man brukar väga minst då Flört

Förhands tipset är 1 kg på 1 vecka…har ju smygstått på vågen av o till.

Då har jag fuskat med mat in emellan och en glass som jag inte ätit på länge slank ner oxå Rynkar på näsan…men som sagt imorgon ställer jag mig på vågen o ser hur det verkligen gått under denna veckan!

[TrevorS]
2010-11-06 19:12
0

Jag tänkter lite på den där modellen som tränar och äter rawfood för att hålla sig i form. Besökte hans blog väldigt mycket förr men den är nerlagd han ska ha en ny men har inte hittat den.

Ians
2010-11-06 19:28
0

#20 Det finns en annan rawfood ätande tränande kille/man på youtube…han har numera gått över till Att sluta äta och bara andas…det är ju rätt extremt måste jag säga!

Jericho Sunfire

Men som frukterian…syftar på honom…. måste jag säga att han talar emot alla teser om att man måste få i sig kött protein för att bygga muskler. Det går alldeles utmärkt att göra det med bara frukt som diet!

Alla blir ju saliga på sin tro som det heter…och bara man är lycklig o frisk så shit the same…..men när man börjar få problem av sin livsstil Då är det dax att göra något åt det!

Har glömt att nämna förresten att mina problem med lederna är såååå mycket bättre numer..sedan jag inte äter kött alls!

sighni
2010-11-07 11:27
0

#21 Ja kött är ju inte bra för lederna. Det finns ju t.o.m. forskning på det. Bra att höra att du mår bättre i lederna.

Att fasta en period då och då tror jag är nyttigt för de flesta.

sighni
2010-11-07 11:48
0

Jag var hos en naturläkare 1996 pga. värk. Han ansåg att om kroppen är för sur får vi problem. I ett försök att göra kroppen mer basisk följde jag en diet som han rekommenderade. Jag hittar inte den just nu men jag ska leta. Jag drack potatisvatten och åt mycket rotfrukter vill jag minnas. Jag åt också bananer och avokado. Jag gick ner mycket i vikt under den perioden och kände mig inte hungrig. Den kosten kan fylla många funktioner. Du hittar säkert en hel del på nätet om du söker på syra-basbalansen. Det bästa att äta enligt det synsättet är en glutenfri vegankost. Det är också det som ätits i de forskningsstudier som gjorts. Vegankost är inga problem men glutenfritt tycker jag är värre!

Ians
2010-11-07 17:46
0

Glutenfritt är en utmaning, men det är mest gluten min mage reagerar på faktiskt. Så jag borde verkligen försöka äta just gluten fritt.

Jag hade vinterkräksjuka 4ggr på raken för några årsedan och efter det så är min mage helt oberäknerlig. Bakluckan kan öppna sig spontan när som…..om jag ätit något som verkmästaren i magen inte gillar. Typ gluten!

Med frukt dieten fungerar det toppen! Inga problem alls faktiskt.

Blandar ut den med lite bladgrönt och ovanjord grönsaker oxå bla Avocado…..emellanåt och det fungerar toppen toppen.

1 kg har jag gått ner på en vecka och det är jag välldigt nöjd med!

från 75 kg till 74 med andra ord! Ändå tycker jag att jag att det är mer luft i jackan…dvs att den är rymligare runt magen…..

Troligtvis för att utan gluten är magen inte svullen helatiden och det kan få en att se ut som man gått ner 5 kg faktiskt.

Nu fortsätter jag på vecka nr 2 med gott mod så häng med  på den resan oxå Skrattande mer detaljer finns på bloggen! Men jag fortsätter tråden här oxå….

huvudvärken är borta och tröttheten börjar ge sig har varit lite seg ett par dar…men det börjar ge med sig…..

sighni
2010-11-08 20:12
0

Det låter ju jättebra. Grattis!

Ians
2010-11-09 16:22
0

#25 Glad tack!

Måste säga att jag var glad i morse när det plötsligt blev vinter här på Västkusten….att det har blivit mer luft i jackan…..tog en rejäl promenad i yrande snö efter natt jobbet! Helt underbart! Och varm o go var jag m en tröja till…som fick plats! 

jag gillar sånt väder…det får mig att känna mig fräch och krispig när jag kommer in sen Skrattande Helt klart bättre än regn!

Ians
2010-11-10 08:45
0

Smyg stått på vågen! 0,5 kg mindre…….Detta går ju jätte bra! kanske termobyxorna som krympt i min "fuktiga garderob"  Flörtunder sommaren går att stänga snart! Så en slipper frysa på magen i dem!

Ians
2010-11-12 07:45
0

Nu får jag igen Termobyxorna!!!….. dock öppnar de sig om jag lutar mig framåt….men det är ett lyft att få igen dem iaf!

Det betyder att jag är på väg åt rätt håll! Vill tillägga att de är i storlek Large så det är inga underverk som inträffat på de snart 2 veckorna som gått….men det kanske jag inte hade förväntat mig heller om jag skall vara realist Obestämd men Önska kan man ju göra att man hittat knepet för att gå ner 10 kg på en vecka eller två! Flört Tyvärr låter det sig inte göras med hälsan i behåll!

Imorgon eftermiddag är det upp på vågen!

Ians
2010-11-13 19:00
0

Det blir vägning i morgon i stället! Denna dagen har inte varit bra!

Ians
2010-11-14 15:12
0

Har tyckt oerhört synd om mig själv ….jobbat o  haft problem med bihålorna + liten släng av feber……

Detta har jag "botat" med en kombo av panodil, vitlök och kakor……Så vågen stannade bara på minus 0.5 kg Obestämd nya tag veckan som kommer!

Och det glädjer mig att jag inte gått upp iaf!

Pehpsii
2010-11-22 16:19
0

Fokusera mindre på vikt i kilo och mer på ork och omfång!

Det är mycket mer peppande att känna att man orkar mer än att se ett nummer på en våg (rent psykologiskt). Termobyxe-vinsten osv är mer sådant man blir riktigt glad och motiverad av!

Plus att om du tränar så lägger du på vikt i muskler, då blir vägen väldigt missvisande (plus att vi kvinnor lagrar vatten i våra kroppar omgångar). Skippa vågen och gå på ögonmåttet istället!

Ta foto på digsjälv hur du ser ut nu (jag tar mina när jag står i underkläder och en med kläder på), och jämför om ett par veckor. Man blir lätt "hemmablind" iom att man vänjer sig vid de dagliga förändringarna.

Lite motivationsteknik bara (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Ians
2010-11-22 16:40
0

#31 Kyss pöss på dig!

Ja det händer inte mkt på vågen men har insett att det troligtvis händer en hel del inne i kroppen. Genom att jag rör mig mer o tränar med min Trojanska…rulle bössa….

Skall hålla mig till ögon måttet och "ork" måttet i stället…som när jag igår gick upp för en backe jag "dött i" innan utan att stanna en enda gång Och dessutom kunde andas när jag var på toppen det är ett mått på att det händer saker!

Även om den dumma vågen står relativt stilla!