hjälp, GRÖNA LINSER
Hej!
Har köpt hem gröna linser och undrar om man kan koka upp dom och äta istället för t.ex pasta/ris/potatis till en quornfilé?
Alltså äta linserna som dom är? Eller måste dom vara tillsammans med något annat i soppa eller gryta?
Tack på förhand :)
Jag äter dem som de är ibland, med lite salt. Om du inte har problem med vikten kan du ta lite fett på. Du vet kanske redan att man kan lägga i blöt kvällen innan så koktiden blir kortare.
Har nu ätit gröna linser för första gången, ganska gott faktiskt! Gjorde lite mycket dock.
#1, de jag köpte skulle bara sköljas i kallt vatten och sedan kokas i 20 minuter så jag tyckte inte det var så farligt.
Blandade med sweet chili sås sedan, för extra smak :)
Låter gott :) Jag tycker om linser, fast jag vet att många andra inte gör det. En indisk vän sa att det var hans älsklingsrätt (currylinser), så smaken är ju olika.
Här är en till som tycker att ….Linser är Gott! 
Brukar koka dem i buljong då blir de extra goda.

Ja linser är ju jättegott
och användbara! Gröna linser är gott med spenat och kokt potatis tycker jag. Du kan blanda i lök eller något annat du gillar bland linserna när du kokar up dem. Koka dem gärna i grönsaksbuljong. Det ger god smak. Krossad tomat och linser är också gott till ris eller pasta.
Jag brukar grodda dem och äta dem istället för sallad.
#5 spenat, linser och tomat det är smaskens! Lite havregrädde och muskot i oxå …om man kokat dem i buljong…. så räcker nästan det!
Ps glöm inte löken!
#6 groddade linser är Jätte gott, bra protein tillskott i sallader!
Vill bara tillägga fick ett pm och frågade om quornfiléen är vegansk. Nej det är den inte, den innehåller ägg. Samtliga produkter från quorn innehåller ägg.
Därför de smakar kyckling då??!! 

Quorn innehåller inte ägg men svampen behöver äggvita för att växa.
Sighni just det att äggvitan behövs för att få svampen att växa ställer till problem för människor som inte tål ägg. Alltså kan människor som inte tål ägg inte äta quorn.
/Désirée

#11 Nej och inte veganer heller
. Jag önskar att de kunde komma fram till något annat (vegetabiliskt) som den där svampen kunde växa på!
Det kommer att komma mycket sånt framöver, men ännu är det så dyrt att framställa att endast ett fåtal av oss har råd till det.
/Désirée
Men det finns billigare produkter som är mycket godare som ICA's Sojafärs. 
Jag älskar sojafärs. :)
Jag prövade att koka gröna linser i grönsaksfond (köper inte buljong längre) och tomatpuré tillsammans med en skivad lök. Resultatet blev så gott att min mamma som inte brukar äta så mycket, tog påfyllning. Så det kommer vi att göra igen, ofta.