Kåldome - RECEPT
Recept på Veganska Kåldomar
Ingredienser:
300 g sojafärs
1 franskbrödbulle
8 blad av vitkålsuvud (på ca 750 g)
3 msk mjölkfritt margarin
2 msk finhackad persilja
2 msk ströbröd
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
1 tsk paprikapulver
1½ dl blöt grönsaksbuljong
2 dl sojagrädde (kan fungera med havregrädde)
4 msk vetemjöl
1 tsk citronsaft eller limesaft
1 tsk salt per liter vatten när du kokar kålhuvudet
Gör så här:
Ta loss de 8 yttersta bladen från kålhuvudet, koka dem i 4-5 minuter. Lägg bullen i vatten. Skölj av persiljan och hacka ner den till mindre bitar och fräs den i margarin en kort stund. Krama ur vattnet ur brödet och blanda den med persilja, färs, ströbröd och 2 msk vetemjöl. Krydda efter egen smak.
Värm ugnen till 200 grader och fördela färsen i bladen. Vik sedan in långsidorna i bladen och rulla ihop och bild dem med kasslertråd/köksgarn eller bommulsgarn.
Bryn kåldolmarna runt om och lägg dem i en ungsfast form och häll på sojagrädde och buljong och låt dem sjuda färdigt i ugnen i ca 30 minuter. Ta sedan bort kåldolmarna och låt såsen kokas samman, smaka av med salt, peppar och lite citronsaft eller limesaft.
- Redigerat 2025-05-15 11:05 av Niklas
Kokta risgryn fungerar toppen i eller vanligt ris också för den delen. Om man känner att blandningen blir för lös som du lägger i bladet kan du blanda i lite mannagryn eller öka mängden vetemjöl.
Låter som ett toppenbra recept 
Igår var det Kåldolmens dag, du kan läsa mer om det på Svenska kyrkans hemsida.
/Désirée
#2. Väldigt intressant. Jag tycker det vore spännande att ta reda på alla matdagarna, som semlans dag, pumpans dag, kanelbullens dag (min födelsedag) och liknande.
#3 Jag har tänkt samma sak, men jag glömmer hela tiden bort det
Vi kanske skulle slå ihop våra kloka huvuden? 
/Désirée
#4. Det håller jag med om. Jag tänkte skriva ihop en artikel och eventuellt fixa en pdf så man till och med kan skriva ut en almenacka med dessa.