Skall testa kålpudding!
Skall pröva o göra vegansk Kålpudding idag!
Lägger ut en bild sedan! Om den blir ok!
Har ett kålhuvud i kylen som bara blivit liggande…och nu hastar det på att göra något med den!
Va gott det åt vi faktiskt igår. Eller snarare jag åt det igår min sambo är inte så förtjust i detta.
Använde mig av ICA's sojafärs. Annars har jag recept på linser, men det blir oftast lite kladdigt av linser.
De gick så bra med den torkade sojafärsen om jag hade hemma….måste göra ngt med den oxå
…Kålpuddingen blev ljuvlig….bara lite liten…gör mer näste gng!
hade velat ha en högre kålpudding menar jag i förra inlägget…den blev lite platt.
Får ha mer kål nästa gång!
Maken som inte är Vegan men gillar kål kommer nog att ha korv eller något till och potatis….
Den blev skit god!…..skall prövs den där frysta färsen en annan gng…för det blir nog fler kålpuddingar här hemma….
Denna är med torkad sojafärs Vego´s…lök, morot, spenat, sojasås, buljontärning, och lite svartpeppar!
Sirap på toppen!
Så enkelt och såååå gott!
Jag brukar steka torkad sojafärs och låta den stå i 2-3 timmar innan jag blandar, den får en lite mer bättre konsistens och lite mer köttig.
Älskar att steka kålpuddingen innan jag kör den på plåt och ugnen. Annars är stekt kålpudding gott också. 
Skriv gärna in receptet här. 
Kålpudding:
1 kålhuvud
2 dl torkad sojafärs
2 morötter
Rejält med fryst spenat
1-2 lökar
1 buljongtärn till koket av soja färsen
2 msk sojasås
lite svartpeppar.
Strimmla kålen och fräs den i olja så den blir mjuk och får lite färg.
Koka den torkade sojafärsen enligt inst. på förpackningen, själv kokade jag den med lite grönsaksbuljong. Sila bort vätskan men släng det inte.
skala och skiva löken alt hacka den vilket du vill. Stek den mjuk och blanda ner den i den kokta sojafärsen.
Tina den frysta spenaten, blanda ner den tillsammans med färs o lök.
Skala och riv morötterna ner med dem i färsen.
Tillsätt 2 msk soja sås och 2.5 dl av buljongen du sparat.
smaka av med lite svart peppar, gärna grov mald…men det går lika bra med den fin malda
Nu tar du den frästa kålen och lägger hlften i en ugnsfastform lägger i färsen och breder ut den…på med resten av kålen och ringla sendan lite mörksirap över…..
In i ugnen på 175-200 grader tills kålen fått fin färg!
Serveras med potatis och rårörda lingon….sås behövs knappt för det blir vätska i botten på formen som du använder som sås!
Bon Apetit!
Spenat i var något nytt kanske man borde testa. 

Annars är det jättegott att blanda i grönkål! Brukar jag göra framåt julen när det finsn lite överallt
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Grönkål har jag helt glömt bort. Det är klassiskt i Västra Götaland till jul, då kan man köpa stora påsar med grönkål. 
Grönkål, gurka, äpple och banan blir en jätte god smoothie om en kör det mixern!..mmmmm så gott!
ordentligt med klorofyll i som man kan behöva sådär på vinter halvåret!
# ska pröva grönkål oxå vid till fälle!
Ians, kan du lägga in receptet på kålpudding i ett nytt inlägg? Vore trevligt att kunna länka till ett receptinlägg och använda din bild. 
Har följt ditt recept oändligt många gånger sedan du la in det. 
Tackar 
Åh vad gott! Detta ska jag laga ikväll
Ska prova med grönkål i, det är ju så gott!
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram