"Vegansill" - en av mina julfavoriter
Innan jag blev Vegan var jag aldrig speciellt förtjust i sillen på julbordet. Nu har jag hittat många trevliga recept på "sill". Den första sorten jag hittade var av den typen som trevor tipsar om här och den blev snabbt en favorit. Men varför nöja sig med en sort? :)
Det här receptet innehåller sojastrimlor istället för auberginen även om jag älskar augergine. Anledningen till det är att jag ville ha en "sill" som fungerar som en egen rätt med fullvärdigt protein i. Som Vegan har man sällan det där enkla. Att bara ta något färdigt ur skafferiet och börja äta. Ok, tillräckligt babblat. Här kommer receptet.
1 halv påse med veggi-strimlor (kan du inte få tag i såna går det bra med annat sojakött eller aubergine)
Koka den med lite buljong eller fond.
Inläggningen:
2 msk strösocker
1 msk vinäger
5 msk stark senap
Rör ihop.
1/2 dl vegangrädde alt veganmatlagningsgrädde (soja och havre har jag testat)
Rör ihop med inläggningen.
Salta o peppra efter smak.
Lägg i sojastrimlorna. Låt stå några dagar eller åtminstone några timmar för att sojan ska ta smak.
- Redigerat 2025-05-14 14:01 av Niklas
Smakar kokt sojafile fisk?
Låter jättegott. Du skulle öppna restaurang. Jag skulle bli stamkund… om jag nu hade råd att gå ut. Och förresten när kommer din kokbok i nytryck?
#2. För att vara lite privat är det problem med förlaget, jag tänkte trycka hos oberoende men jag har inte tillgång till mitt eget material, men jag har en för kakor som egentligen borde varit klar för några månader sedan, men det har kommit lite mellan.
Det finns material till kokboken som är planerad och den är nästa klar, det som saknas är bilder.