Fudge
Tänkte försöka mig på att göra chokladfudge med rostade hasselnötter- blir de lika bra på tex sojagrädde? Ska ju egentligen vara vispgrädde i originalreceptet, vilket är nästan dubbelt så fet som tex. sojagrädde.
Första gången jag gör fudge isf, så jag är mån om att det blir lyckat
Fetthalten spelar inte så stor roll när man bakar eller använder vegangrädde i matlagning, men om man nu vill kan man alltid öka fetthalten genom att mixa ihop vegangrädden med kokosfett.
När man gör fudge rekomenderar jag inte sojagrädde, eftersom det är lättare att misslyckats! Havregrädde är nästan ultimat att göra fudge på, så jag rekomenderar det. Man kan självklart ersätta smör till mjölkfritt margarin och vispgrädde till havregrädde i receptet, tänk på att puttra på låg temperatur bara och gör kultest. 
Har postat recept på fudge tidigare här men här kommer den igen:
FUDGE:
350 g (3,5 dl) socker
100 g (1 dl) mjölkfritt margarin
3 dl havregrädde (har även testat havremjölk och det gick bra)
½ tsk vaniljpulver
2-3 msk kakao
Klä en liten ungsform med bakpapper och vik upp kanterna. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull. Koka på jämn värme ca >Angående tid, kolla längre ner på sidan< minuter. Gör ett kulprov, genom att ha ett glas med kallt vatten och droppa ner lite fudge, kan du rulla en kula är fudgen klar.
Rör till sist ner eventuellt mandel och slå upp massan på form. 
För min del minskar jag gärna på både fett och socker- det är ju riktiga kaloribomber tyvärr. Men är mån om att det ska bli både gott och någorlunda fint. Bra att du varnade mig för sojagrädde, det hade nämligen varit mitt val annars eftersom knäcken blev så goda
Det går med sojagrädde, men det misslyckas också lättare, hade många i förra tråden (som av någon konstig anledning är borta?) pratade om, vi kom överens om att havregrädde var bäst, var inte någon som misslyckades med det. 
Föresten, kommer du på flera goda kakor, bakelser och godis, skriv gärna, jag har massor av recept, kan vara bra att få ihop lite flera recept samlade på ett ställe. 
Då blir det garanterat havregrädde! Synd att den är lite mager bara… Go green´s visp funkar inte heller? (fast den kanske också är gjord på soja?)
Absolut, ska kika vad som redan finns här först
GoGreen's Visp har jag aldrig testat med men hade i den när jag gjorde en gryta, det gör jag aldrig om igen! Den blev genomskinlig och gav en konstig besk smak när den hettas upp mer än några minuter. Står även på deras sida att den inte går att koka.
Lite dåligt faktiskt. Kan annars tänka mig att man kanske kan tillsätta lite sojaprotein eller sojamjöl i sojagrädden om man gör fudge, men det kan jag inte bekräfta om det fungerar eftersom det bara är en fundering 
Då ska jag inte testa den…
Kollade lite på recept på mjuka kakor här, tex mockarutor och tigerkaka- blir det alltså lika bra om man utesluter ägg i recepten? Ser ju fint ut på bilderna, men vad gör egentligen ägg för nytta om man kan utesluta dem i mjuka kakor?
Mjölet bildar glutentrådar i så för att hålla ihop kakan är det inte. Tror det mesta är smaken. Själv har jag inte bakat med ägg på många år, det är så lätt att baka utan. Jag brukar i lösa smetar som till exempel mockarutor ha i lite äppelcidervinäger (smakar inte vinäger när den är klar). Då reser sig kakan och blir större och "fluffigare".
Man kan mer eller mindre ersätta ägg med sojaprotein, sojamjöl, potatismjöl eller majsstärkelse blandat med lite vatten om man konventerar ett recept som har ägg i sig.
Står lite här om just ersättning, ersättningsprodukter. 
Ägg har väl för att det det ska resa sig bättre föresten, ägg-gula använder man för smaken? Nu är jag säkert ute och flyger, men någon annan kan nog svara bättre på frågan. Eftersom jag inte tål ägg så har jag inte använt det på så många år, har inte kännt behov eller saknat det i något jag bakat.
Något som är lite roligt är att folk som ätit mina kakor oftast blir förvånade och undrar hur den håller ihop, eller hur den kan vara så fluffig och god utan ägg. 
Så jag bör alltså ersätta ägg med något av det du nämner i inlägg #7 för att kakan ska resa sig? Ska prova att baka utan ägg snart, spännande att se om det blir lika gott och bra utan äggen
Tack för tips!
#9. Bara om du översätter ett recept direkt, annars kan man reducera receptet något, men det är inte stora förändringar. Jag använder oftast grundrecept till det mesta inom just kakor och bakverk, har man grundrecept är det bra att utveckla. Som till exempel sockerkaka har jag ett grundrecept till, det går att utveckla och ha i lite choklad, göra mockarutor, muffins, ha i morötter och göra morotskaka, tårtbotten och liknande. 
Man kan annars ersätta ägg med lite sojagrädde också 1 ägg är ca 1/2 dl sojagrädde med 1 msk sojamjöl/potatismjöl/majsstärkelse. 1 äggvita 2 msk sojagrädde och 1 äggula 1 msk sojagrädde. 
Ska försöka få ihop en lite bättre beskrivning som artikel om just ersättning i kakor istället för ägg och liknande. 
mmmmmm….måste göra fudgen!!!!!
Följer nog ett av dina färdiga recept, det verkar enklast. Det blir ju perfekt att kunna baka på jobbet så att alla kan äta samma kaka
#11. Visst är det gott.
#12. Jag tror jag blivit galen eller är jag nytrött, jag råkade koka i vattenbad, det var lite för tidigt på morgonen när jag satte igång, tänkte ta lite bilder och lägga upp.
Det finns en bild som är tagen på orginal vegan-receptet här.
Det kommer snart fler recept bland annat på:
- Ischoklad (olika varianter)
- Knäck (fler varianter)
- Kokoschoklad
- Kola
- Konjakskulor
- Marspipan
- Mozartkulor
- Tryffel (olika varianter)
- Wienernougat
- Chokladpudding
Vad duktig du är
Ursäkta, hopps du inte hunnit testa fudge än? Jag kom på hittade i anteckningarna, tiden inte stämde! Har för mig den ska vara rätt kort! Men det är bara att göra kultestet! Har för mig det tog mellan 7-15 minuter för den.
Nej då, inte än
Ska testa eventuellt ikväll eller imorgon så får vi se. 
Fota gärna
I will och lägga ut recept på min blogg. 

Mums- du skippade nötterna eller? Kan man minska på sockret? (jag vet att jag tjatar, men jag gillar inte när det blir för sötsliskigt
Jo jag skippade nötterna.
Nej sockret går ej att mindska då vill den inte kristallisera sig som den ska. Det är väldigt likt orginalreceptet med några små förändringar.
Du kan göra det på havremjölk också:
5 dl Oatly havremjölk
8 dl strösocker
1 dl kakao
1/2 tsk salt
50 g rumsvarmt mjölkfritt margarin
1 msk vaniljsocker
Låt koka kraftig, rör om då och då i 15-25 minuter, ta av från plattan och rör kraftigt tills den börjar tjockna något och häll upp i formen.
Ska nog göra fudge i dagarna, hoppas det lyckas
Om man får kola ska man kunna smälta ner och tillsätta lite havremjölk och sedan vispa som en dåre, ta av från plattan och vispa tills det börjar tjockna och hälla upp.
Jag gjorde mockarutor (ditt recept på bloggen) och de blev mycket lyckade- väldigt saftiga. Skillnaden mot när jag bakat med ägg är att kakan blivit högre och luftigare, men den blev mindre torr och mera saftig nu. Nästa gång ska jag dubbla kakaon i smeten, plus att jag inte hade lika mkt vatten i glasyrsmeten som du har i ditt recept.
Va trevligt, jag älskar det receptet, måste dock ta lite bättre kort på den bara.
Det där med vatten i glasyrsmeten är så olika beroende på hur hur mycket florsocker man har i. Egentligen borde jag skrivit ner vikten istället för att få mer exakt, 1 dl florsocker varierar i vikt beroende på hur hårt man packar.
(Jag tog sammanlagt 4 msk vätska (kaffe+vatten) och det var nästan lite för mkt, dessutom hade jag i lite extra florsocker.)
Annars är detta väldigt gott:
Det är de säkert, men nu måste jag lugna mig med alla onyttigheter