Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 9891 ggr
[TrevorS]
1

Matvete/Vetekorn?

Blev lite förvirrad, matvete är ju samma sak som vetekorn, varför har jag då köpt dyra vetekorn till groddning när matvete är så betydligt mycket billigare?

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/814

Ians
0

Kan vara skillnad på kvalite! är det biodynamiskt odlat det där matvetet?

[TrevorS]
0

Den förklaringen jag fick var att matvete skalas och vetekorn är när de själva ramlar ur sitt skal, matveten kan även ångbehandlas. Men man ska kuna grodda matvete. Annars är det ju bara priset som är skillnad. Oskyldig

sighni
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Precis som du skriver är matvete behandlat och helt vete obehandlat. Matvete kan hällas direkt ur förpackningen i kastrullen och  kokas i 15 min sedan är det klart. Så kan man inte göra med helt vete.

Matvete är jättegott faktiskt! Tungan ute

[TrevorS]
1

Jag groddar matvete nu och de får rötter i alla fall.Skrattande

sighni
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Det låter bra det!

Denna kommentar har tagits bort.
Ians
0

Ja då är det väll bara att köra på tänker jag…

Det jag var tveksam till var just hur det behandlats och även odlats….för jag kör ekologiskt vete till groddning

Hur ok nu Det är…för man vet aldrig med dessa producenter hur det fuskas…och vi konsumenter måste bara svälja vad de lovar….

Men en gör så gott en kan iaf Flört

[TrevorS]
0

De kan vara behandlade med ånga. Skrattande Finns långkok och ekologiska, tror det var detta matvete jag köpte. Har inte kvar förpackningen, jag har hällt på burk.

Ians
0

Huvudsaken är väll att de gror tänker jag…men hade nog inte vågat försöka grodda ngt som var ångbehandlat..så där ser man vad man gått miste om!

För man är rädd för att pröva sig fram…tack du modige! Di räddas räddning!

[TrevorS]
0

De behöver inte vara ångbehandade heller tydligen, har frågat, men är det kort koktid är behandlade med ånga eller utsatta för någon form av fukt. Skrattande

Ians
0
Ians
0

Till det viktigaste TrevorS…blev de något av de där groddarna, på matvetet?

[TrevorS]
0

De blev toppen har ingen kamera så jag kan tyvärr inte fotografer. Obestämd

Ians
0

Spelar ingen roll jag litar på ditt ord Flört undrade bara innan man sj står där med en kall gröt istället för en Groddning…hehehehe

[TrevorS]
1

Jadu, man kan ju testa några först om det fungerar. Jag tyckte mig ha problem med de som var till för groddning, fick de aldrig att gro utan de började lukta syrligt och jäst på något vis. Men jag föredrar solros-skott mer faktiskt, dessutom kan man äta dem direkt och behöver inte mixa och silas för att göra juice. Skrattande