Hemmagjord örtsalt?
Någon som har bra tips och recept på hemmagjord örtsalt? Förr torkade jag tomater och paprika i ugnen och mixade dem till pulver och blandade med saltet men så tråkigt att bara ha dessa två med i saltet.
Under en period gjorde jag rätt ofta örtsalt själv med torkade örter:
Finhackad rosmarin, torkad vitlök eller vitlökspulver
Timjan, mejram och lökpulver
Dragon, vitlök och lökpulver
är några som jag har gjort 
/Désirée
Låter gott. Innan blandade jag ut vegeta tillsammans med det men slutade, vet inte varför, tror jag tröttnade på samma smak hela tiden. Ska testa dragon vitlök i alla fall. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag såg en gång en tv-kock som mixade salt och färska örter och sedan lät det torka. Meningen var att saltet skulle suga i sig smak från örterna. Såklart har jag glömt bort vilket tv-program det var…men det lät spännande.
Själv har jag bara provat med vanliga torkade örter (är inte så äventyrlig av mig.). Timjan rosmarin och basilika har jag för mig att det var.
#3. Ungefär som jag, fast jag torkar grönsakerna själv och mixar ner och blandar med saltet. Man kan säkert googla fram det.
Vet du ungefär när det gick?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 När jag tänker efter så måste det nog vara minst tre fyra år sedan, (har inte haft tv sedan 07-08 tror jag). Mitt minne är urkasst men det var ett svenskt program i alla fall…tror jag
…
Men det borde ju bara vara att ta färska örter man gillar och mixa eller mortla med grovsalt och sedan torka på plast, plåt eller skärbräda eller använda färskt. Det är väl ungefär som sån där klet man har på sådana där italienska brödbitar man rostar i ugn…Heter det crostini?