Jag får inte vara vegan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag har velat bli Vegan i tre år, och har försökt flera gånger.
Varje gång insjuknar jag på grund av näringsbrist.
Jag har problem med att prova ny mat, och jag ogillar de flesta grönsaker (det går bra med morötter, gurka, paprika, tomat och liknande).
Bönor får jag kväljningar av varje gång, så det kan jag inte äta.
Jag tror att den största anledningen är att mina föräldrar inte stöttar mig.
Jag är 15 år. Just nu är jag ovo-lakto-vegetarian, för det är det enda jag får vara enligt dem.
Finns det inget lätt sätt att vara Vegan?
Det skulle jag behöva. Jag står inte ut med att dricka mjölk och äta ägg.
Jag är en stor djurälskare.
Överlever man som Vegan med "enkla" grönsaker (sådant som jag gillar) havre- och sojamjölk, veganskt smör och allt sådant där som finns i affären och påminner om vanlig mat?
Mvh Lina.
Man måste få i sig allt från tallriksmodellen, det finns en för veganer. Sedan behöver man ibland komplitera för att få fullvärdigt mål. Man får se till att inte ha ensidig kost och se till att man får i sig allt man behöver. Tips är att skaffa "veggobibeln" Vegetariska kokboken av Inga-Britta. Sedan kan jag hålla med om just det med bönor, jag avskyr bönor, det är lite fördommar att folk tror veganer endast lever på bönor, salladsblad och bröd!
Det finns mycket bra ersättning, då kan man fortsätta äta som "vanligt" fast alternativt:
Tips är att du läser på.
Jag tror precis som TrevorS att man måste ha lite mer kunskap för att kunna vara Vegan….
Och insjuknar Du i näringsbrist relaterade sjukdomar så är det något som är fel…oftast kunskapen…så försök att börja där!
Jag förstår dina föräldrar på sätt och vis faktiskt..där handlar det om att de bryr sig även om det inte känns så just nu…
Läs på så mycket du kani ämnet vad man ersätter proteiner och mineraler med i Vegan mat…..
Och prova dig sedan fram i lugn och ro ett litet steg i taget…du kanske kan äta vegansk lunch tex…
Men skaffa mkt info först! Så du inte blir sjuk…och har du svårt för att pröva ny mat så är det ännu viktigare att du inte Lever på det du prövar i början iaf
Funderar på om det finns någon form av anorektiska tendenser i din mat situation? En känsla jag får bara!
Tack för era svar TrevorS och Ians!
Jag har läst en del om veganism det senaste året, och förstår verkligen vad en Vegan behöver för att må bra, men jag klarar inte att leva upp till kraven.
Nej, jag har inte anorektiska tendenser i min matsituation, men jag har svårt för de flesta smaker och konsistenser, och så kan jag inte fixa mat på egen hand eller handla så allt med mat går åt skogen för mig.
Till och med trots att jag "bara" är Vegetarian har jag ofta näringsbrist.
Mina föräldrar tycker att veganer är fanatiska. Och de säger att jag ändå aldrig skulle klara att vara Vegan.
Varför är det så viktigt för dig att vara Vegan?
Du har redan problem med mycket runt din matsituation. Och näringsbrist måste man ta på allvar…tycker jag iaf.
Det leder till mycket andra problem både nu och i framtiden för dig om du inte får styr på det i första hand.
Hälsan måste gå först. Det finns ifs många som äter veganmat för hälsan skull…ex jag…men jag mår Bättre när jag äter Veganmat…jag får inte näringsbrist av den..och så länge du inte gör det så kanske du måste sänka ribban lite.
Förstår du hur jag menar?
Gillar du någon typ av bönor? linser? tofu? sojafärs?
När jag blev Vegan tyckte jag att det jobbigaste var att komma på hur man skulle laga maten för att den skulle bli god. Bönor är inte så gott att äta som de är, däremot om man mixar dem med kryddor och lite potatis och ströbröd och gör biffar så smakar de inte som bönor längre och det blir mycket roligare att äta :)
Man måste läsa på ordentligt och en fördel är om man kan lära sig tycka om att laga mat. Min erfarenhet säger dessutom att föräldrar brukar bli mer positiva till ens kostval om de märker att man verkligen har läst på. Du skulle ju kunna be dem hjälpa dig och fråga om ni inte kan läsa på tillsammans?
Hur äter du idag? Du kanske helt enkelt kan byta ut komjölk mot sojamjölk och ägg mot någon äggersättning i den mat du äter idag? Kan även vara bra att ta tex mitt val Vegetarian om du har problem med näringsbrist.
Då tycker jag att du ska visa dina föräldrar de här föreläsningarna:
http://www.drmcdougall.com/video/diet_ms.html
https://ssl.sonic.net/mcdsite/free/DLV04-V01.zip (en fil som du sparar)
Det här är inte några nyheter men folk idag är lite borta :)
Lycka till :)
Svennebanan
Underbart att du bryr dig om våra medvarelser men jobbigt när man har svårt för att äta!
Protein finns bl a. i tofu, sojafärs (som man dock måste lära sig krydda och laga rätt för att det ska smaka gott), nötter, fröer (t ex. pumpa, solros), jordnötter (jordnötssmör), bovete (själv har jag lite svårt för bovetesmaken, men smaken är ju som baken) och TZAY. Har du inte testat tzay så kan det vara en idé att göra det. De flesta älskar det.
Precis som SannaSL säger så behöver man inte äta bönor, ärtor eller linser som de är, utan man kan mixa dem och blanda i dem i annan mat, som t ex. soppor, gratänger och sånt. Gillar man t ex inte kikärtor kanske man kan äta dem i form av falafel eller som chummus. Gillar man inte konsistensen av tofu kan man istället köpa silkentofu som man kan använda i såser och dressingar (måste mixas). Nötter och fröer kan man ha i sallader eller mixa ner i pastejer.
Lite svårt att veta vad man ska tipsa om när man inte vet vilken typ av mat du äter och hur dina måltider ser ut i vanliga fall.
Hur man upplever smaker och konsistenser påverkas av mycket annat än bara våra smaklökars upplevelser och kan förändras genom livet. Vem vet, kanske kan man ta kontroll över hur man upplever smaker med hjälp av KBT. Bara en tanke.

Jag håller med ovanstående, det är ju jätteviktigt att du får i dig näring! Om du bara ska äta "veganskt" så är det viktigt med kunskap i näringslära. Om jag var du skulle jag pröva vegoalternativ som är lite mer neutrala än tex bönor.
Tofu är proteinrikt, köp en lite bättre sort och låt ligga i kryddning så det får god smak. Ett annat tips är hälsans köks vego nuggets som inte alls har smak som andra typ soja eller grönsaksbiffar! De brukar jag ge till mina barn. Kanske kan du även ta någon form av vitamin o proteintillskott?