Vegan iFokus

Vegan

Etikettloppis
Läst 1284 ggr
[SMF193 Sagan]
0

Komponenter av djur?

Jag har fått höra på ett annat forum att datorer, tv, gps, ja allt med en bildskärm innehåller komponenter som i sin tur är uppbyggda av olika ämnen som bland annat kommer från djur.

Vet ni något om detta? Jag har aldrig hört talas om det.

[TrevorS]
0

Hört rykten om det här tidigare också. Det har funnits en konversation om det här också tidigare men det inlägget är borta (från 2009 tror jag det var).

Jag har varit med när de tillvärkat vissa komponenter och det är inte varit några skumma grejer. Förstår inte heller riktigt vad djurdelar skulle användas i en komponent som resistor (motstånd).

Sedan grundades väl detta på att dessa komponenter kan heta något som till exempel E192 och då trodde man att detta var ett e-nummer som finns i mat, men det har inte samma betydelse.

[TrevorS]
0

Sedan har jag sett tv som hade knappar av horn, men den är antik. Har även sett tv som haft geopardhud på sig, den är också vintage. De tillvärkas inte idag. Nu är det mycket plast, gummi, glas.

[SMF193 Sagan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då ligger det kanske inget i det påståendet får man hoppas.

Låter braGlad

[SMF193 Sagan]
0

Kan det stämma att all elektronik som har lödningar innehåller fett från slakterier?

[TrevorS]
0

Nope, den innehåller bara 50 % tenn, 32 % bly, 18 % kadmium, vilket inget utvinnes från slakteri.

Du kan inte länka till denna sida, har aldrig sett den.

[SMF193 Sagan]
0

Det ska visst vara lödpastan som komponenterna är fastlödda med. De ska innehålla fett bla från slakterier.

Nej, jag kan inte länka. Det är ett privat forum. Någon tycker att man inte borde ha tv eller dator om man är vegan….

Jag skulle vilja att han har felGlad

[TrevorS]
0

Lödpasta är lödtenn som är blandad med flussmedel som är "ammoniumklorid" (syntetiskt kristaliserat salt) eller "kolofonium" (från trä) används vid lödning lödtenn, "saltsyra" (får man fram genom tillsättning av svavel till salt, syntetiskt) och "zinkklorid" (syntetisk) för lödning galvaniserat järn.

Kan inte se något animaliskt i pastan alls om jag ska vara ärlig.

Om personen i fråga har länkat till andra sidor med information och fakta får du gärna posta de här. Har gått igenom det mesta inne i datorn och utanpå. Det enda jag stött på är en symaskin som smörjdes upp med sniglar, det var långt innan elen fanns. Sedan var det ett fett som användes för att smörja upp en maskin som var animalisk men det var långt tillbaka på 30-talet.

[SMF193 Sagan]
0

Kanonbra :)

Nej, han har inte länkat till något. Men jag ska fråga honom om han har någon länk. Tvivlar dock…

[TrevorS]
0

Vore bra, det är lätt att påstå något utan att ha någon källa. Det jag skrev kan man googla fram på både sidor som säljer lödtenn och lödpasta samt wikipedia som har referenser dessutom. Skrattande (dock får man söka på engelska ordet)