Maräng - Xanthan
Äntligen finns xanthan att köpa! Nu kan vi baka maränger lättare!
Köpte detta när jag var i London (fanns apbilligt på Tesco) senast efter att ha läst något om det. Vilket recept hade du i åtanke för maränger?
Verkar även vara en bra ingrediens för glutenfritt bröd.
Någon som provat?
Oj, det finns lite recept här om man söker. Sedan om du vill vara med i privata delen finns det även flera recept på veganska maränger.
#2. Jovisst används det oftast i glutenfria mjölblandningar om de inte har i fiberhusk. Tydligen ska man kunna använda fiberhusk i maräng också men har inte hunnit laburera med detta än. Pratat med flera bagerier som har glutenfritt, de bakar oftast på majsmjöl, potatismjöl, fiberhusk och xanthan.
Tackar Trevor, ska lägga fiberhusk på minnet.
Vi pratar även på matbrod.ifokus.se om just glutenfri bakning, jag har även skrivit hemmagjorda mjölblandningar. Sedan kan man blanda i fiberhusk vilket blir kladdigt och gör att det reser sig och blir fint bröd och inte kompakt. 
Det finns att köpa på goodstore i sthlm också. Tydligen kan det även användas för att göra fluffig vispgrädde :) http://146milvegan.blogspot.com/
Kul att de säljer det på goodstore. Ska finnas en billig affär i Tyskland det ska vara riktigt billigt men har inte fått adressen till webshoppen än.
Det här verkar vara en spännande produkt, jag känner själv nästan bara till den till namnet.
En artikel vore kul om fler är interesserade. Konsistensgivare? Gör den saker segare? Det vore interessant att veta var den kommer ifrån, hur den framställs, användningsområden, vad den kan ersätta osv.
Det finns inlägg någonstans där jag skrivit om denna underbara men svår att få tag på-produkt. Ska se om jag kan leta fram.