Snackis Tråd:välkommen in!
Hej på Er!
Förra veckan körde det verkligen ihop sig för en som mest sitter o har benet på en pall dagarna igenom….
Det blev både personalmöte för natt personalen och Cabarét med middag med jobbet……lite shopping för att ha något att sätta på mig när jag skulle ut….och även besök hos en av mina systrar och fika på stan med båda döttrarna….samt stickade en mössa till lilla Dottern.
Denna veckan har jag bara ett besök på Magnet röntgen inbokat…resten av veckan skall jag pilla navel ludd tror jag
Troligen inte jag hittar nog på en hel del att göra…..kanske skall börja på en ny mössa???? Även om vi går mot vår så kommer det väll en ny vinter i slutet av året tänker jag
så de e lika så bra att vara förberedd!!
Kan vara skönt att ha mössa till hösten som är på gång. Eller så kan man virka en keps också. 
Här är det sportlov denna veckan och i tisdgas var tjejerna och jag hela dagen i Stockholm
Där var vädret gråtrist, men det gjorde inte så mycket för vi sprang ju mest i affärer och så fikade vi förståss. Här är det strålande vårvinterväder så igår var vi uppe vid hoppbackarna och tog lite kort, men idag måste jag skriva ett begravningstal och så ska jag baka matbröd 
/Désirée
Mysigt DesK
…förutom talet då
men det är en del av livet också trots allt!…och nog så viktigt att följa någon man känt till den sista vilan…..
Stor kram!
Själv har jag som sagt köpt en jättestor groddningsburk. 
Har även kollat på gamla vhs-filmer som inte finns på dvd så det har varit rätt så kul. 
#4…låter som du haft lov du oxå
eller varit sjuker 
Jag varken jobbar eller pluggar. 
Hade lite kul, räknade att jag groddat ca 4745 gånger i mitt liv.
Det är många år. (brukar grodda ny burk varje dag)
Du har o göra!
Denna veckan har jag haft riktiga vårkänslor…ja dvs jag har känt doften av ko skit i rabatterna och solen har värmt på riktigt bra igår!
Tyvärr
har det snöat idag..men det är ju så på våren…så det är nog så att Våren trots allt är påväg! Om än smygande och tassadne just nu…men snart!!!!! kommer värmen för att stanna!
Psst visk visk det är vecka 10 nu 

/Désirée
jag vet…men jag tänkte liksom att vi bara kunde fortsätta tills den blir tungrodd…men du har rätt jag tar bort vecko nummret på den
så rullar vi på ett tag till …eller

/Désirée
Jag älskar din Avatar DesK …..med den fina vita hunden!
Såååå söt iaf …Där hon står och kisar mot solen!
Aha hon ser bara lite butter ut…rent allmänt…är det bara på utsidan eller är det en sur tant?
Kompisen ser mer mild ut av det yttre att döma…men en skall ju som bekant inte döma hunden efter håret….
Hon är rätt barsk ja och avvisande mot främlingar, en utmärkt vakthund medan han är snäll mott alla och ständigt viftar på svansen. Så i detta fallet stämmer din iakttagelse 
/Désirée
Hehehehe ja jag hade nog stängt grinden snabbt om denna dam hade uppenbarat sig på trädgårdsgången……
Det är ju så det skall vara…de skall vakta sitt revir! Och med denna uppsynen så förstår man att det är Precis det hon gör!
Denna veckan v 10 har bjudit på ett omväxlande väder….i måndags var det vår…det tom luktade gödsel från rabatterna…
Sedan kom tisdagen och onsdagen med riktigt skit väder snö och snöblandat regn.
Så fortsatte veckan…Idag är det lördag och vi har en blek dag utanför fönstret..Ni vet en sådan där dag när man knappt tror att solen orkat upp alls..
Men läste en löpsedel..Våren ÄR på väg och kommer snart…så håll ut och tappa inte hoppet!!!!
Jag skickar en Värmande kram till alla som Vill ha en så länge!
Två dagar av vår väder kan man börja hoppas nu då…kanske?!
Solen lyser redan utanför mitt fönster och igår var det riktigt gott i solen…
Önskar alla som tittar in här en bra dag!
Oj va jag har missat.
För tre dagar sedan sol och jag satt faktiskt ute och solade (ja med t-shirt och långbyxor, det drar lite kallt). För två dagar sedan snö 3 cm som smälte bort under kvällen. Igår soligt men kallt. Idag soligt och något kallt, hoppas på att det blir lite varmare. Måste klippa till buskarna ute i trädgården.
Dessutom har jag lite planer på att skriva artikel om hemmagjorda kryddor. Visst är det godare med hemmagjord paprikapulver eller hemmagjort fruktsalt eller grönsakssalt?
Har precis gjort lite vegansk ost, den är så goood. 
Skulle väll pröva o få till det oxå någon dag!…när orken infinner sig!
Just nu är det veg pastej som gäller..med vitlök o örter…
Man kan göra massor och frysa in också.
Kan du putta upp revuljac eller vad det nu hette, har ett recept man behöver det i.
Igår fixade man med trädgården, alla trädgårdar är fina förutom min där marken är ojämn, växer gräs i rabatten och blommor på lök växte lite här och där i gräsmattan. Så vi grävdre upp alla lökarna, rättade till rabbatkanten och hällde på jord där det saknas och sådde gräs. Även om det inte ser så värst fint ut just nu kommer det bli riktigt fint till sommaren när gräset börjar att växa. 
Samlade en hel påse med maskrosor har aldrig sett så stora rötter, den längsta var ca 50 cm, de kom fram med snön så de har växt så förra året troligen. Ja men med lite kärlek blir det fint, tåkigt lite att förra hyresvärden inte tog hand om den bara. 
Det goda med det hela är att du kan ståta som duktig trädgårdsmästare 
Vad som, förutom vanskötsel blir ju fint…ellerhur!
#27. Just nu har vi jämnat till gräsmattan och sått, men det är lite smått lerigt på vissa ställen och jord, och saknar gräs lite överallt. Dock måste jag skaffa mig trädgårdshandskar är livrädd för tre smådjur ett utav dem är mask. Fann en lång och tjock läskig mask, lika stor som mitt lillfinger. HUH!

hehehehe mask är trädgårdsmästrarens Bäste vän 
Så skaffa vantar snabbt då!
Man ska ha maskar, då vet man att det inte är något fel med jorden i alla fall. Ska ta lite kort sedan när de tbörjar växa till sig lite så ni får se hur det blir, kanske för och efterbild, men måste låna kamera först bara. 
Söt mask med hatt.
Goddagens på er…
Nu har våren hunnit lite längre känns det som…plus 8.6 och strålande sol utanför mitt fönster…snart, snart dyker de små bladen upp på buskar och träd!
Visst känns livet lite lättare att leva då?!!
…ha en underbar lördag alla goingar här inne…ut och andas lite frisk luft!
Det är riktigt härligt. Det är redan små gröna knoppar på alla buskarna på gården. Ser fram mot att gräsmattan ska växa också!
Firar du surdegsdagen idag?
Nej tyvärr har varit bort bjuden idag så jag har inte hunnit!…
Där emot gjort en jätte god rätt…
Potatis o Ärtor…en grekisk rätt
1-2 lökar
2-3 vitlöksklyftor… pressade
500gr-1000 gr frysta gröna ärtor
10 st medelstora potatisar ..
1 tetrapack passerad tomat
2 buljong tärningar grönsak
ev lite salt
peppar
2 msk persilja fryst o hackad
4msk dill fryst och hackad
Löken hackas fint och fräses brun tillsammans med vitlöken.
Därefter lägger man i ärtorna och potatisen som man skalat och skurit i mindre bitar.
I med den passerade tomaten och tillsätt vatten så det nätt och jämt täcker potatisen i med buljontärningarna och dillen och persiljan blanda runt och låt koka tills potatisen är färdig och vätskan reducerats till en sås…
Serveras med veg biff tex eller sallad och bröd
Eller vad du har hemma som du tycker passar.
Receptet räcker till ca 5-6pers
Ians du får fira idag istället, jag firade igår och fortsätter idag
Igår bakade jag pitabröd med surdeg och Herrmannkaka
Idag ska jag baka nåt matbröd med surdeg.
/Désirée
Nu håller jag på att tvätta mina mattor, tvättade de för några dagar sedan men en utav dem kändes inte riktigt ren, kanske skulle behöva klorin men det får man ju inte använda i maskinerna, alternativt är att man använder klorin och bleker i badkaret innan, sköljer och sedan tvättar i maskinen. Det är mörka fläckar så jag tror det är jord eller kaffesump som är spild på den.
Så höll jag på med min lilla trädgård, skar mig riktigt ordentligt på rosenbuskarna, glömde helt bort att jag höll på med dem att de hade taggar, trots att jag aktade mig på de två andra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En rejäl dos med Vanish då? finns i sprej form också …som man kan förbehandla med + en skopa eller två i maskinen…borde göra susen!
Aj rosen taggar e inte mysigt precis! Di där trädgårdsvantarna har du köpt eller 
#36. Jag använder gärna så naturliga produkter som möjligt eller som man gjorde förr. Bakpulver, salt och ättika är toppen för att få bort fläckar, bara blanda pensla på, låta bubbla i 10-20 minuter och sedan tvätta. Tvättar ju i grönsåpa och hemmagjord rosendoftande sköljmedel. 
Måste skaffa mig trädgårdsvantar och en liten spade, men har inte hittat några här än, de jag har hittat kostar 50 kr för vantarna och 120 kr för ett sett med en planterspade, maskrosjärn och liten kräfsa eller vad nu den heter som man bökar upp jorden med, tycker inte det är så syperbilligt för min ekonomi just nu. Men det kommer. 
Hello, hur går det med odlingarna TrevorS?
Här skall jag iväg någon dag o köpa lite till balkongen vill ha tomat planta …med sådana där små smaskiga tomater……
Och lite blomster prakt!
Har inte blivit odlingar än, mer än groddar faktiskt. I för sig ärtor groddar jag och en skog med blålusern, planterade bara några en blommade och nu är hela trädgården full med dem. Dock inte blommor på de andra än.
Kul när de förökar sig själv….
eller inte beror ju på hur mkt av en sort man vill ha i sin täppa!
Såg att du har gott om maskrosor iaf…eller har haft innan du var ute med spaden och hackan! Blir det vin eller honung av dem?
Fast jag saknar faktiskt gräs också sj ag bryr mig inte så mycket egentligen det blir bara grönt och fint faktiskt.
Maskrosorna är nästan borta men det har blåst hit några nya med vinden, men förhoppningsvis blir jag av med dem. Vegansk honung har jag redan gjort, vin ska det bli sedan när jag har råd med socker. 
skål! kanske tar en tur förbi ditt och avsmakar vinet..säg till när det är färdigt…..
Men skall man gå efter det recept du la ut så lär det ta ett år innan det är färdigt ….minst 
Jodå, tänkte korka några när de är klara.
Har precis kommit på en liten hemlighet med just seitan. Ska förbereda en artikel sedan. Men måste få tag i kamera vill göra ett mindre matlagningsprogram eller specialprogram för just seitan.
Blev lite pengar över så jag passade på att köpa extra mycket. Hittade en avdelning med "ekonimipack" och hittade en 10 liters stor oljekanna. Vägde lite men 7-8 kr litern är inte ofta man kommer ner i. Funderar på vart man ska hälla upp den på. Hade en sprayflaska förr som jag fyllde på och sprayade stekpannan men den är borta sedan länge. Har i för sig kvar en av de gamla flaskorna.
Gjorde även chilisalt (finns en artikel här om det också)