Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 6637 ggr
[TrevorS]
0

Vegans Fil/Youghurt på pulver?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stötte på i butiken Rapsy Frutty som kan användas istället för fil eller yoghurt. Det står även att den kan användas istället för äggula i matlagning och bakning. Går att använda istället för ägg i majonäs också dessutom.

Ingredienser:
Vegetabiliskt fett (palmolja), mod. majsstärkelse E1450*, E1422*, socker, maltodextrin (av majs), veg. mjölksyra (ej från mjölkprodukt), salt, citronsyra.

* Om E-nummer

E1450 (stärkelse från potatis, vete eller majs, oftast används för att göra produkten mer lik grädde)

E1422 (stärkelse från potatis, vete eller majs)

Användning:

1 dl pulver vispas med 2,75 dl vatten och ska stå under natten kallt, håller 12-14 dagar.

Hemsida:

Rapsy Frutti på Allergimat

[TrevorS]
0

Den var faktiskt riktigt god. Skrattande

Anterrabae
0

Vi använder den här hemma, eftersom den blir billigare per liter än soya och havreghurt! Den osötade är dessutom toppen till mat, eftersom andra sk naturella produkter är lätt sötade.

De har även chokladpudding och vaniljsås i sitt sortiment

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0

Den som du länkat till på allergimat.se och kostar 51 kr betalar jag 37 kr för på ica Maxi…

//Ida

[TrevorS]
0

Jasså, här i stan har de bara den osötade, dock kostar de lika mycket som på nätet, sedan finns det lite olika storlekar på dem också. Skrattande

Anterrabae
0

Jo, jag kollade storleken, det var samma som i länken. Den sötade är mer lik fil i konsistensen och mindre som ceme fraiche, och innehåller lite mer än den osötade. Vaniljsås och chokladpudding är mycket mindre förpackningar. Glad

jag gillar dom skarpt då soya i stora mängder inte är bra för små barn (pga östrogenet) och havreghurten är så sjukt dyr. (nästan 40 kr/l här)

//Ida

[TrevorS]
0

Ah, har de färdiga vaniljsås och chokladpuddingspulver? Har inte sett dem bara glass som man vispar och fryser in. Gjorde faktiskt glass av deras yoghurtpulver och vatten också i min glassmaskin gick toppen.

Ajdå här kostar havreghurt 12 kr så det är dyrt hos er. Havreghurt kan man göra själv, gjorde havrefil också på hemmagjord havremjölk, koka tills den börjar bli lite trög och tillsätta citronsyra för att få den lite surare, dock håller den sig inte många dagar i kylen, man kan även koka i lite potatismjöl för att få den tjockare.

Jag blev överlycklig när den dök upp, jag gillar denna naturell utan något i. Skrattande

Anterrabae
0

Oj så billigt?! Jag pratar om Oatlys färska, har sett den från 30 kr/l men oftast mellan 35 och 40.. Tungan ute

Jaha, glasspulvret har jag inte sett… men resten, får hålla koll. Annars funkar ju yoghurten som sagt

//Ida