Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptefterrättgodisförrättartiklar
Läst 2191 ggr
[TrevorS]
0

Avokadkräm!

Jag testade på ett recept att göra avokadokräm på och det var faktiskt riktigt gott.

1 paket vispbar grädde (eller kokosgrädde från kylen, töm bara vätskan använd fettet)
1 färsk avokado (ska vara lite mjuk, om inte, lägg den bland ris i några timmar så blir den det)
1 msk sirap

Vispa grädden tills den blir fluffig, hacka avokadon och mixa den med en stavmixer. Rör ihop alla ingredienser försiktigt, låt gärna stå i frysen i några minuter innan servering så den blir riktigt kall.

• Redigerat 2025-05-13 14:19 av Niklas
Anterrabae
0

åh, spännande. Den måste ju gå att smaksaätta med bär och sånt om man vill. Det känns som den är ganska neutral i smaken, eller?

Gjorde något liknande fast med banan i stället för kokosgrädde, och bär i. Det smakade som yoghurt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Den är rätt neutral i smaken, dock gillar jag inte smaken på den vispbara sojagrädden, föredrar kokosgrädde. Tror den kan börja mörkna om man har i banan, kanske en aningens citronsyra i så håller den nog färgen om man vill ha i banan. Jovisst kan man ha bär på den, Vi rev lite choklad över den. Typiskt jag inte har kamera annars hade jag tagit kort.

Om inget annat, det blir spännande färg på den då den blir grön. Skrattande

Egentligen är detta ett glassrecept men jag tyckte den var god som kräm istället. Kan tänka mig hallon eller jordgubb på faktiskt (även om jag inte tål det)

Anterrabae
0

Jo grönt är fint Flört och ihop med blåbär borde det vara både gott och fint i färgen.

Syra är nog bra om man blandar med banan, både avokado och banan blir ju ganska tråkiga i färgen annars.

Gillar inte heller den vispbara soyan, den smakar verkligen konstgjort..

//Ida

[TrevorS]
0

Kan tänka mig det, lär bli rätt brun? Eller har jag fel? Aldrig blandat dem så jag har ingen aning.

Ja visst gör den. folk brukar klaga på mig då jag inte gillar den och fortfarande håller på att skapa vanlig sojagrädde som går att vispa själv. Annars är ju kokosgrädden ett under. Finns ett till företag som har färdigvispad grädde som jag tycker är helt okey, dock inte bara som den är måste blanda i något mer, men den är rätt god. Så har jag sett vispbar havregrädde i någon affär i Göteborg men den har jag inte fått tag på igen, den var supergod, var havregrädde med nått bär i.

Anterrabae
0

oh, vispbar havregrädde? Har jag aldrig sett måste kolla.

Jo banan och avokado blir brunt åt det grå hållet, men jag blandade i hallon och då höll den sig ganska rosa Flört och smakade yoghurtaktigt.

Kokosgrädden är jättebra, och jag använder den när jag kommer åt, men till dottern funkar det inte då hon är allergisk mot kokos.. Försöker hittat nåt vettigt alternativ.

Jag såg i ett recept att man behandlade ovispbar havregrädde med gelatin eller agar-agar, bara lite så det precis stelnade, Sen skulle den gå att "fluffa upp" med elvispen och ge en lite vispad känsla.. har inte provat själv, men jag kan tänka mig att det funkar i kakor och sånt, men inte som ersättning för vispad grädde… Måste testa nån dag iaf.

//Ida

[TrevorS]
0

Jo jag har publicerat tidigare detta recept:

2 msk vatten
1/4 tsk agar-agar
3 dl havregrädde

Blanda vatten och agar-agar, koka upp havregrädden och tillsätt agar-agarblandningen koka i någon minut, ta av, låt svalna, blir den för tjock tillsätt bara lite vatten åt gången 1/2 tsk cirka.

Annars…

Ah kokos är inte kul att vara allergisk mot, dock kan man mixa havregrädde och olja med lite citronsaft i, man får mixa rätt länge, sedan låta stå i kylen under natten och vispa innan man ska servera. Dock lite krångligare.

Sedan letar jag alternativ till både mjöl och soja (som du redan vet) då jag äter mycket sojakött hemma vill jag gärna inte få mig av det i grädde och mjölk också.