Ett experiment...igen
Har länge funderat på att Bara äta rawfood…..och när temperaturen gick i taket här igår så kändes det som att det var en bra idé…kokt mat är inte gott när det är varmt iaf. Dessutom hade jag en frukt och grönsaksdag…dagen innan…så det kändes naturligt att börja tänka i dessa banorna igen…
Så idag är ja inne på min 2a dag med bara Rawfood…..
När jag prövade förra gången så var jag i stallet varje dag, och att jobba hårt + lägga om kosten var inte skojigt alls..orken försvann helt.
Nu ligger jag och sitter med ett skadat knä…som inte vill läka…är inne på min 5 månad snart….
Så jag har gott om tid att vila….dessutom tränar jag hos sjukgymnasten varje vardag med att bygga upp musklerna….
Så det skall bli kul att se hur detta går kommer att skriva här varje dag hur det går…
Mina mål med Rawfooden är att dels gå ner i vikt…jag har lagt på mig en hel del under min konvalecenstid…och det mår inte knät bättre av….så en 20 kilo skulle inte skada alls.
Mitt andra mål är att må så bra jag bara kan….
Häng med!
Dag två började med en grön-smoothie Bestående av
1 msk nässelpulver
1 msk nyponskalspulver
1 banan
Vatten efter behag jag tar en 4dl vatten
Ner i mixern med allt och kör tills bananen blivit ordentligt mosad…Voila frukost!
Dagens andra måltid…..
Det bidde lite vad som fanns hemma…..
1 morot
1 tomat
sallad
vit paprika
och lite pumpa kärnor……
Gott var det iaf!
Rawfood är kul och gott. 
Ja oavsett om man vill leva på det eller bara äter det emellanåt för att det är gott…så kan man gott passa på nu när vi har sommar att äta mer Rå mat…sallader, frukt, groddar, alger etc
Just denna årstiden behöver man inte så "stabbig" mat…..det kan man spara till de kalla dagarna på vintern!
Detta är min 5:te dag i Rawfood livet….
Försöker få någon ordning på måltiderna…men är rå hungrig fortare än ….frukost, lunch, middag och kvällsmat….och enligt de som vet skall man äta när man är hungrig.
Hungrig alltså …inte sugen bara..eller uttråkad.
Det där stabiliserar sig sedan när kroppen är van vid kosten….fast just idag känns det som jag inte kommer att få äta mig mätt någon mer gång i hela mitt liv 

Naturligtvis bakades det bullar här igår dessutom…kanelbullar….som om inte kostomlägg är svårt i sig!
Mina två döttrar stod för det… det doftade sååå gott Och igår var jag stark och stolt över mig själv…men idag har jag fått gnappa på möblerna nästan för att inte kasta i mig en påse bullar…..Framför allt för att inte börja äta bullar för då …finns det inget stopp 
Så jag tuggar kinakål så det står härliga till med tomater paprika ruccola sallad och gurka…samt lite sesampasta som "sås"…
Innan på dagen har det varit frukt i olika varianter….Snart är dagen slut o jag kommer att klara detta trots kanelbulle doften! Ha…så det så!! 
Klarade gårdagen hunger attack!…..
Och idag dag 6 har jag kört med grönsaker mest….dessutom har den efterhängsna bulldoften försvunnit från hushållet…ni vet den där sista som sitter i väggarna…eller om det är minnet bara…jag vet inte . Men borta är den…så idag är jag på banan igen!
Har mätt och vägt mig idag….herre min skapare…..Jag visste att det var illa men SÅ illa!!!! 
Har satt ett kort på mig själv på kylen också…så jag hinner stilla mig innan jag slinker ner i diket!…..
Nu är det Rå vegansk mat som gäller! Varken svårt eller krångligt att laga……och smaskigt att äta!
Jag betar vidare mao i mina skålar!
/kram på Er
Hur går det? 
Har glömt att skriva här….skriver desstu mer på min blogg…hm…
Efter endel fuskande pga skolavslutningar och kalas….så har jag en fas nu med 50% rawfood och 50% kokt Vegan mat….
Och det fungerar mkt bra…men målet är bara rawfood…min hud mådde jätte bra av den maten…..
Skall försöka få tag i en bra bok…när jag har råd med tips etc…ifs har jag …Levande föda boken….och den är bra.
Men skulle vilja ha en bok med mer recept i…internet är en fantastisk källa till recept ifs.
Men jag har ingen skrivare så jag får skriva upp recepten allt eftersom jag hittar dem…
Mina gröna drinkar slinker ner …det är något jag inte tummar på även om jag äter endel kokt mat och iblnd fuska alldeles förskräckligt….
1banan
1msk nässelpulver
1msn nyposkalspulver
ca3-4 dl vatten
Varje dag…ibland 2 ggr per dag…det ger optimal näring och ger mig hjälp med att hålla magen i trim
Tyvärr har jag lagt mig till med en ny ovana som inte är så Rawfood aktigt…
Det är att dricka Yerba maté thé…det finns mineraler i det också och är nyttigare än kaffe…hjälper mat smältningen också…men det är varmt….och så underbart gott med lite citron och lite socker i…mmmm
Uppiggande och gott!…bättre än kaffe för mig faktiskt…kaffe som jag har svårt att vara utan…men nu har dragit ner till ett minimum till fördel för Yerba thét.
Skall bli bättre på att skriva här och uppdatera…experimentet fortsätter sommaren ut iaf så får vi se….
Jo jag har gått ner i vikt ca 2 kg trots fusk!….så mer råkost är bra för vikten oavsett…
Hej igen….
Som jag sa i förra inlägget så äter jag ca 50/50 rawfood/ kokt mat nu … Dagens huvudmåltid bestod idag av squash spagetti med tomat och innanmätet på squashen skuret i bitar …samt en stark god sås till detta…
1 stor Gul lök
1 kg morötter
2 klyftor vitlök
1 dl röda linser
1 dl sojagranulat
**5-7 dl vatten
**
ca 3 st buljongtärningar från Biofood (grönsaks)
1 burk krossad tomat
5 soltorkade tomater i olja
1 msk stark chillisås
**1 msk Oregano
**
1.5 msk tomatpuré
1-2 dl havre grädde jag gör min själv så jag höftar i lite bara…
Skala och skär löken och morötterna i mindre bitar…lägg dem i en mat beredare och kör några varv så de blir grov hackade…
Ta en ordentlig kastrull och värm ca 2msk olja…lägg i lök och morotshacket i kastrullen och fräs under om rörning…
Skölj linserna ordentligt och tillsätt dem + soja garnulatet…. och häll i vattnet och lägg i buljongtärningarna….
Låt allt koka på medel värme tills linserna är färdiga och morötter och lök är ordentligt mjuka….
Kör undertiden de soltorkade tomaterna och de krossade tomaterna + oreganon i mat beredaren ….jag tog tomater som var inlagda i olja som fick rinna av en stund…tar du torra torkade tomater så låt dem ligga i blöt en stund…så de mjuknar.
I med tomat mixet i kastrullen och låt detta koka i hop ordentligt så smakerna blandar sig riktigt…
Nu är det dags för tomat purén…lägg i den och rör runt…låt små puttra en stund till…
Så i med havre grädden och låt allt bli ordentligt varmt…såsen kommer nu att reda sig så den håller ihop ordentligt…och det inte blir tomat vatten runt såsen när den ligger på tallriken…..
Har du ingen bra stark chillisås typ från någon asiatisk affär den skall vara riktigt stark…så går det lika bra med cayenne peppar efter smak…tänk på att ta lite i taget och smaka dig fram…men såsen skall vara stark….
Serveras med som i mitt fall squash spagetti..skala squashen och dra det grova på rivjärnet utmed squashen…istället för att dra squashen utmed riv järnet…det blir då långa spagettin av squashen…
Det innersta på en squash är lite för mjukt så spara det och skär i bitar och ät till….+ om du vill ha mer grönsaker till
Denna sås går även att använda till vanlig spagetti om man vill det..
Ser gott ut. 
#10…Det ÄR gör gott!
Squash har nästan samma tugg motstånd som spagetti..och passar därför jätte bra som fake spagetti…man vill ju liksom åt tuggkänslan inte mjölet i sig
min ena son är en skeptiker när det gäller mat men han frågar tom efter squash spagetti…då brukar jag servera dem varma…
Riv squahen som i förra inlägget och …lägg dem i ett durkslag och salta lätt och blanda runt ordentligt så alla får lite salt på sig….. så vätskan rinner ur dem, de blir lätt sladdriga annars…
undertiden som du värmer vatten med buljong tärning/pulver i…sedan sköljer du av squash pastan lite och lägger ner dem i den kokta buljongen i några minuter så de bara blir varma…silar och äter som spagetti!
Har du ingen buljong hemma låter du bli att skölja mellan durkslaget och kastrullen…utan låter saltet som du la på dem först vara kvar…och kokar bara upp vatten…som de får ligga i en stund!