Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 5705 ggr
Anterrabae
0

Soyamjölksmaskin mm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lovade att lägga upp bilder på grejerna som jag beställde, när jag väl fått hem dem.. Nu har de kommit. Glad

Det är alltså:

• Soyamjölksmaskin
  • Yoghurtmaskin
  • Ekologiska soyabönor
  • Tofu-kit
  • extra silduk

Dessutom beställde jag yoghurtkultur, som kom per pots i separat kuvert Obestämd

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anterrabae
0

Soyamjölksmaskinen, soyabönor och tofukit, extra sildukspåse.

har inte testat än, men ska alldeles snart

//Ida

Anterrabae
0

Yoghurtmaskin, med tillhörande portionsburkar som rymmer 1,5 dl styck (2dl upp till kanten)

Den är igång och yoghurten beräknas klar ikväll, Just nu blir det majsbaserad jordgubbsyoghurt.

//Ida

[TrevorS]
0

Kul att du fick grejerna. Vad är det för majsbaserad yoghrt som du gör?

Anterrabae
0

Det här var faktiskt den däringa Frutty-yoghurten som jag smaksatt med jordgubbar. När jag blandade till den senast så ville den inte tjockna. Trots mer pulver än det skulle. Så jag värmde upp den och slängde i en yoghurtkultur och la den i maskinen i 8 timmar. Yoghurten blev JÄTTEBRA! Smakar verkligen yoghurt, syrligt och på riktigt lixom!!Skrattande

Gjorde dessutom mjölk på gula ärter som jag fortsatte med till tofu. Den ligger i press nu och kommer nog bli riktigt bra!

fortsatte sen med att göra en havre- och rismjölk… Den blev kaos. Böset i filtret svällde över alla breddar Jag hade halvkokt ris- och havregröt över hela bänken. Hela maskinen blev full med stärkelse och gick inte att starta om… Jag kokade färdigt mjölken på spisen och silade. Det gick bra.

Jag ska göra ett omstartsförsök idag igen..Gör nog på gula ärter eller så, den vet jag ju funkade och såna har jag färdigblötta i frysen. Hoppas att den inte har pajat… *lite orolig*

TrevorS, Hur har det gått med din maskin? Har du hört något från Wholistic..?

//Ida

[mymmeli]
0

@Anterrabae

Filtret? Köpte du maskin med filter? Eller vilket menar du? Hm, gula ärtor? Hur gjorde du? Testade själv och det blev inte så bra resultat.

Kul att fler skaffat sojamjölksmaskin. Det är fantastiskt. Nu längtar jag efter era tips och recept för att prova själv. Här är ett av mina favoriter:

Min rismjölk blir perfekt, men då blandar jag inte med havre. Jag har gjort ett recept för hel sats av mjölken för att göra risgröt:

Rismjölk:

1 mått (1 dl grötris, okokt)

Fyll maskinen till maxnivå.

Lite salt.

Kör på multigrainprogram.

Gröten:

Koka 5 dl ris med 8 dl vatten, 1 msk margarin, drygt 1 tsk salt i 10 minuter på svag värme.

Rör i alla mjölken och koka upp.  Antingen dra kastrullen till en träplatta (skärbräda) eller låt stå kvar på den avstängda plattan. Gröten är klar efter 1 1/2 timmes svällning.

Tips: "okaran" från rismjölkskokningen kan blandas med lite vanilj och om du vill lyxa till det med lite grädde (havre, soja eller vad ni nu vill). Blir lite som risifrutti. Jättegott.

[mymmeli]
0

Hur funkar det med yoghurtmasinen? Använder man alltid kultur? Eller kan man ta några skedar av köpt yoghurt? Vad har du för bas? Soja? Ris? Havre?

Funderar på att köpa till en sån för att få valuta för frakten, när jag köper mer sojabönor:). De fyra stora påsarna jag köpte är inte slut ännu och jag köpte dem för över ett år sen. Blir nog i dagarna dock.

[TrevorS]
0

#4. Får inte någon ny, men den fungerar i alla fall, ser lite bättre ut nu när jag använt den ett par gånger till.

#5. Toppen, ska testa den.

#6. Man kan ta från förra omgången, dock ska det vara "ren" yoghurt för att man ska kunna göra ny på. Alltså inte bär i eller liknande när man sparar en klutt. Man kan använda till exempel alpros soyghurt som grund så slipper man köpa kultur. Sedan måste jag leta upp namnet på tabletten som man bara kan lägga i som är helt vegetabilisk och kostar knappt någonting som har yoghurtkultur.

Läste att någon som använde majsmjöl, gjorde majsbollar genom att blanda vatten och majsmjöl och rullade till små bollar, sedan blandade havregryn kokade upp och silade av genom kaffefilter och sedan tillsatte vegetabilisk mjölksyra och yoghurtkultur. Aldrig testat men kan tänka att det fungerar maskinen, dock osäker på om man ska köra på sojamjölksprogrammet eller mixerprogrammet.

Anterrabae
0

#5 Det var bra med tips på rismjölken Hehe, det gick ju inte så bra sist.

Igår gjorde jag en på rismjöl som jag kokade, tillsammans med havremjöl som välling, fast med mer vatten typ Just för att jag inte vill att den ska tjockna.

#7 Skönt att den funkar iaf Trevor, men surt att de är så dryga vad gäller servicen. Hur kan dom veta att det inte var deras maskin det var fel på lixom.. hmm Obestämd

Ang, yoghurtmaskinen så blev det bra första gången, då gjorde jag en mjölk på majsbas. Tillsatte kulturen och hade i jordgubbar. Jättegott!

Andra gången tänkte jag inte på att man inte kan starta på fruktyoghurt (varför förresten, den har väl levande kultur den med) hur som helst så gick det inte, eller så hade jag för lite yoghurt att starta med så den omgången på ärtmjölk blev dålig.

Jag ska testa på gula ärter igen, för jag tycker den mjölken blir så bra, fyllig och len. Att dricka den som den är, smakar lite väl ärtigt.. men att använda den i mat och till och med i kaffet blir jättebra. Och jag tänker att jag vill ha proteinerna i min yoghurt men inte bara använda soya. (har en liten tös som jag vill begränsa östrogenet för)

Sen vill jag få till på ris också..

Yoghurtmaskin och kultur kan man prenumerera på från sverige… ska kolla och se om jag hittar igen länken..

Man kan som Trevor sa starta på färdig yoghurt, men jag har inte testat och lyckats.

//Ida

Anterrabae
0

En sånä här har jag, fast annat märke. Priset är ungefär det samma som i england, fast då tillkommer ju 300 spänn i frakt oxå… det lär det förhoppningsvis inte göra på den svenska.

//Ida

[TrevorS]
0

Finns en tysk sida som säljer sådandär soyghurtmaskin också billigt, ska se om jag kan hitta den med.

[mymmeli]
0

Tack:)

Kanske kan jag komma undan med lite billigare än via wholistic, men jag älskar deras sojabönor. Det blir en mer fyllig och krämig mjölk på dem än de jag kan hitta i Sverige.

Anterrabae
0

ok, ska bli spännande att jämföra soyabönor då! Glad

//Ida

storost
0

Här får du samma maskin som Anterrabae visar för ungefär 280 kr incl. frakt. Amazon har vanligtvis jätte billigt frakt.

Och här har du en lista med samma maskin från olika säljare. Men då måste du kolla vid varje säljare, om de skickar till utlandet och hur hög frakten är. Det löner sig delvis jätte mycket.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#13. Jasså de fraktar den till Sverige nu? Jag har försökt flera gånger att köpa från olika men ingen har sålt till Sverige.

storost
0

Ja, de fraktar till Sverige. Jag köper en hel del direkt från Tyskland eller Storbritannien - när det inte är svensk tillverkat.

min egen hemsida.

Anterrabae
0

Känner mig lite irriterad, jag får inte yoghurten att starta… jag blandar enligt konstens alla regler. Har provat att starta på både pulver-kultur och soyghurt. Har mätt temperaturen i yoghurten när den stått i maskinen ett tag, har varit helnoga med temp innan jag blandar i kultur/yoghurt.. och ändå vill det sig inte Obestämd

Tips på vad jag kanske gör för fel?

//Ida

[TrevorS]
0

Men det tar några dagar innan den går igång. Vilken yoghurt testar du? När du använder kultur kan det ta längre tid än när man använder en som är aktiv.

Anterrabae
0

Enligt beskrivningen med maskinen så ska yoghurten vara klar på en 8-10 timmar, jag har tänkt att det kan ta länge tid, men när den efter tre-fyra dagar börjar mögla och lukta fränt så känns de tinte så kul längre. (även optimal temp får det)

Har haft som princip att så länge den inte är dålig får den stå. Har varken fått pulver eller aktiv att ta sig.

Jag har gjort på havre, och havre-soya, Testade en liten på ris, men den förstår jag att den inte funkade då jag försökte starta på fruktyoghurt.

//Ida

storost
0

Här finns ytterligare en yoghourmaskin och just nu har de kampanj.

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

#18. 8-10-timmar? Har jag aldrig varit med om, brukar ta 2-4 dygn för att få den tjock och fin.

Anterrabae
0

#18) Det känns skönt att höra! Glad

Har du varit med om att den skiktar sig och att man ska hälla bort vätskan som lägger sig? Om jag inte gör det tjocknar den inte… utan blir dålig efter några dagar framme..

//Ida