Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrättartiklar
Läst 9998 ggr
[TrevorS]
0

Burmese, tofu utan sojabönor!

Tål man inte sojaprodukter eller inte tycker om tofu på soja är det här receptet utmärkt eftersom den görs på kikärtor. Den går att skiva och ha i sallad istället för ost/tofu/kycklingbitar, fritera, grilla, steka ja you name it! Skrattande

RECEPT
7 dl kikärtsmjöl
34,5 dl vatten
1 tsk olja (inte olivolja)
¼ tsk gurkmeja
1 tsk salt

Mixa kikärtsmjölen tillsammans med vatten med elvisp i flera minuter och låt sedan stå under natten ca 12 timmar.

Nästa dag, sila blandningen genom ett tunt bomullstyg långsamt. Skrapa ur resterna från trasan och kassera den. Låt resten av vätskan nöja 3 timmar.

Med en soppslev ta försiktigt bort 14 dl av vätska från toppen så bara vattnet försvinner.

Gnid botten av en stor kastrull med oljan. Häll i nästan alla av återstående vätskan (ca 21 dl) och tillsätt gurkmeja och salt. Vad som återstår i den ursprungliga formen är tjock kikärtsmjöl slam, ca en kopp. Detta bör reserveras i en skål för framtida bruk.

Koka upp den vätska och koka på svag värme i 30 minuter under ständig omrörning. Vid denna tid, lägg till kikärtsmjöl slam, som är ett förtjockningsmedel, och fortsätter att koka på svag värme i 10 minuter mer, röra den tjocka blandningen ordentligt. Ta bort kastrullen från värmen.

Vänd ut blandningen i en bricka 30x10 cm och 7 cm djup, kantad med en ren bomullsduk eller ostduk. Låt svalna helt under natten. I detta skede kan du skiva fast tofu i bitar oavsett storlek du vill. Den är klar att använda.

• Redigerat 2025-05-14 11:38 av Niklas
[TrevorS]
0

Ska fungera om man blötlägger kikärtorna i några timmar innan och mixar dem till fin pure också om man inte får tag i kikärtsmjöl. Eller mala kikärtorna i en kaffekvarn. innan

Anterrabae
0

Det borde ju fungera med blötlagda kikärtor och samma princip som soyatofu.. eller?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[TrevorS]
0

Njae, jag har försökt men aldrig lyckats med att göra kikärtsmjölk och sedan tillsätta vinäger, citron eller liknande och få det att bli bra, men detta recept fungerar i alla fall. Finns några få recept av burmese på nätet, finns även familjerecept i andra länder på detta men de delar gärna inte med sig av det.

Anterrabae
0

Ok, skumt. Måste testa iaf *envis och nyfiken på hur den uppför sig* Är dock berädd på att det kommer gå åt skogen Flört

Ska jaga rätt på kikärtsmjöl oxå för säkerhets skull…

//Ida

[TrevorS]
0

I för sig kanske det går att göra något krämigt av den i för sig, men vill man ha så man kan grilla borde man följa detta recept ovan. Skrattande

Ska köpa sojamjölksmaskin snart, då tänkte jag testa göra lite olika sorters av mjölk och se vilka man kan göra tofu eller liknande på också. Kanske starta en tråd med vilka som inte går och vilka som går? Känner några som inte tål sojatofu så många är glada över detta recept (dock är detta översatt, har ytterligare ett annat, men det är mycket det också, detta ska även fungera med havre, det receptet använder jag när jag gör havreost)

Anterrabae
0

Vilken soyamjölksmaskin tänker du köpa? Jag är oxå inne på det, det kommer vi tjäna in på mindre än ett år då alla i familjen är mjölkallergiker. Det går en hel del av det mesta då.. Dessutom är jag intresserad av tofutillverkningen..

En sån tråd skulle vara bra, hjälper gärna till och testar fram.. Flört

Är grymt nyfiken på ris- och havretofuvarianter… Har släkt som inte tål baljväxter, vore kul att få till något där. Har du förresten testat att göra på linser?

//Ida

[TrevorS]
0

ca 1500 kr inklusive frakt, soyabella och då med svensk väggkontakt så den är ju toppen. Var någon som klagade på filtret, men pratat med flera som är nöjda och haft den i flera år, även en restaurang en kompis har i tyskland har de även flera soyabella-maskiner. Har en kompis som köper den i Tyskland där den är billig och ska skicka den till mig, vill du ha en så kan du skicka PM om du är intresserad den klarar även av att göra, havremjölk, sojamjölk, mandelmjölk, solrosmjölk (svår att göra för hand), rismjölk m.f. samt soppa, av okara som resteprodukten heter av tofun kan man ha i brödbakning, koka gröt på eller dryga ut färser med.

Anterrabae
0

ok, tack! Ska kolla runt och jämföra lite med det jag tittat på. PMar dig om det blir aktuellt.. Har kollat lite på den där Soyquick från england, med svensk kontakt… men de har bara den lilla kvar. Den hade de iofs bra pris på nu, och det blir 1-1,5 liter tror jag.

Sen har jag inte kommit så mycket längre.

//Ida

[TrevorS]
0

Soyquick är rätt bra, var någon här som beställde den. Har de en svensk kontakt på den i england? Köp inte en som har en adapter bara, jag har kört med sådant tidigare men tycker grejerna pajar med sådanna.

Vart hittade du dem om jag får fråga? Vad kostar den ungefär?

Anterrabae
0

Här kommer en länk, så får du se själv.. Gjorde ett överslag på priset och runt tusenlappen plus frakt, då är det inklusive tofu-kit och bönor. 79 pund.

//Ida

[TrevorS]
0

Det är en tidig sojamjölksmaskin, men Marie Oser har en sådan i sitt matlagningsprogram. Kollade inklusive frakt, men man kan inte välja sverige av någon anledning men skulle gå på 884,51 kr totalt. Låter lite för billigt? Billigaste jag hittar ligger runt 1200 och 2500 kr.

Men hur betalar man, via faktura eller kort?

[TrevorS]
0

Hittade frakt för sverige också 308 kr.

Anterrabae
0

Man verkar spontanbetala med kort, men då blir frakten fel. jag har mailat och frågat. Får se när de svarar, jag har sagt att jag vill beställa lite grejer, och att jag vill ha det rätt med frakten så jag får hem det. Skulle inte ta mer än 4-10 dagar.

//Ida

[TrevorS]
0

Stod något om att man skulle lägga till en notis när man beställde så de skulle skicka den korrekta summan. Om du beställer där får du gärna berätta hur det gick till. Det är ju billigt så det vore toppen om man kunde länka till deras sida sedan. Skrattande

Anterrabae
0

Nu har jag beställt soyamjölksmaskinen. Man beställer som vanligt på nätet, går till kassan och när man anger Billing info så skriver man i rutan där man kan lägga till extra info, eller kommentar att den ska till Sverige. Sen går man vidare till "secure checkout" och registrerar sitt kort. Detta trots att det står porto och frakt inom UK, det fixar de på kontoret till i efterhand så allt blir rätt.

Nu är det bara att vänta, 4-10 arbetsdagar skulle det ta.

Jag beställde även yoghurtmaskinen och lite annat småfix som oxå kommer betala sig i längden.

//Ida

[TrevorS]
0

Yoghurtmaskinen har jag inte vågat testa mig på då man nästan måste köra alla delar i diskmaskin. Brukar dock köra "fuskversionen" som man får klar yoghurt på bara några timmar. (koka havremjölk med havregrädde och potatismjöl med lite floursocker)

Anterrabae
0

Den här yoghurt maskinen håller sju st glasburkar med skruvlock vid rätt temp. Inget kladd i maskinen och burkarna diskas i maskin. Bara för att hålla yoghurten vid rätt temp när man syrar.

Har skaffat bakteriekultur också, då krävs att yoghurten håller 42-45 grader, varken mer eller mindre.

har misslyckats flera gånger förr pga tempfel.

//Ida

[TrevorS]
0

Aha, det är sådan du köpte, tänkte det finns en yoghurtmaskin där man häller i alla ingredienser i en stor behållare så lämnar man lite kvar och häller på ny. Dock har jag aldrig lyckats med hemmagjord soyghurt på hemmagjord sojamjölk men det ska fungera bättre med maskinen. Vad gick allt på? Blev lite sugen på att beställa, du får lägga ut bilder på dem när de kommer så kanske jag också beställer. Skrattande

Anterrabae
0

Allt som allt, med maskiner, sidukspåse och yoghurtkultur (köpte ett startpak ska hitta lev i sverige sen) och porto £158,15 och jag såg just på banken att de reserrverat 1626 kr för kortköp idag Glad Så där landade det. (då är ca 300kr i frakt)

Med tanke på vad jag får för det så är jag MYCKET nöjd med priset.

• Soyamjölksmaskin
  • Yoghurtmaskin
  • Tofu-kit
  • Sildukspåse
  • Soyabönor för 5ggr
  • Yoghurtkultur 3p

Foton kommer när jag får hem grejerna, i ny tråd Flört

//Ida

[TrevorS]
0

Oj, det är ju ingenting jue!

Ska nog beställa när jag fått mina pengar. Skrattande

Anterrabae
0

Visst var det bra! Skrattande Dessutom processar de orden inom 24h och utlovar leverans inom 4-10 arbetsdagar…

//Ida

[TrevorS]
0

Men ingick tofukitet också? Ursäkta jag är nog lite tröt lite för mycket text att gå igenom för att jag ska klara av det.

Det är ju bara så långt lagret räcker, hoppas de finns kvar tills på månad.

Anterrabae
0

Jo jag uppfattade det som att tofukittet ingick, "FREE Tofu Kit & Organic Soyabeans Reduced Price and free gifts." Flört

//Ida

[TrevorS]
0

Stämmer nog, jag ska köpa den imorgon när jag får pengar, hoppas bara på att den finns kvar. En grej till jag ska köpa som endast trycks i 300 exemplar, men berättar inte vad finns bara 4 exemplar kvar och jag ska ha ett exemplar! (inget med sojamaskin att göra).

Låter spännande också, jag är sugen på den här, den är ju utgången då det kommit en ny, men den nya har inget filter och måste därför filtreras efteråt genom sil och det är onödigt tycker jag. Men kollar på en till som kostar 500 kr mer och då kan den inte bara göra råmjölk eller kokmjölk av olika nötter/bär utan även göra soppor och pasta av olika frukter, men jag köper oftast pasta till soppor separat, skulle kanske inte ha användning för den. (inte pasta som i pasta man äter till maten utan pasta som i tomatpasta eller chilipasta som krydda)

[TrevorS]
0

Nu köpte jag den, jovisst ingick det ett tofu-kit och lite sådanna grejer, det är den föregående maskinen men bäst i test. Då den nya inte har filter måste man filtrera för hand så den här är mycket bättre vi beställde. Skrattande

Anterrabae
0

Jag är ganska less på att filtrera för hand.. Tungan ute

//Ida

Anterrabae
0

jag längtar verkligen efter det att grejerna kommer hem! Cool

//Ida

[TrevorS]
0

Jo det är jag med så jag är överlycklig, att filtrera för hand är nästan som att göra allt själv förutom att maskinen mixar.

Jag längtar efter grejerna också, de var riktigt trevliga faktiskt. En kompis pratade om en hemsida med massor av recept på alternativmjölk, soppor och vad man kan göra med okara eller böset som blir biprodukt.

Retar mig lite på att folk kallar böset efter allt för okara när okara bara är biprodukten av bara sojabönor.

Anterrabae
0

Men böset låter så oaptitligt.. Oskyldig

Men det är sant, okara är efter soyabönan, precis som tofu bara är soya… men i brist på annat så får det bli lite så..

Jag la en del av linsböset (hålller på med en tofuvariant på röda linser) i tomatsåsen till pastan jag åt till middag. Men det är ganska mycket kvar. funderar på att frysa det i lagom klumpar och ha i bröd. (brukar alltid mixa ner en burk eller två av färdigkokta bönor i brödet för att få det bättre i gi och matigare.

Måste man sila för hand, räcker det ju att ha en mixer/blender som gör puren, och sen står man ju där till syvens och sist med silduk och sil iaf.. då blir mjölkmaskinen överflödig..

//Ida

[TrevorS]
0

Jo och tar plats! Därför är denna vi köpte mycket bättre på det planet då den har filter. Jag tänkte även själv samla och skriva lite recept till maskinen hittar inte många fler recept än de jag hittar på nätet och på engelska. Men det finns så mycket mer man kan göra mjölk på som hirs, hampa, vit quinoa och det står det oftast inte mycket om.

Anterrabae
0

Precis, och quinoa är ju toppen eftersom det är nästan fullvärdigt.. Mycket praktiskt att ha på lager har jag läst mig till Flört

//Ida

[TrevorS]
0

Och svår att göra för hand, toppen med sojamjölksmaskinen. Men jag kommed med recept.

Sedan för att få den godaste sojamjölken ska man använda 1/3 havregryn.

Anterrabae
0

Jo, jag kan tänka mig att havregrynen midrar en hel del.

Nu ska jag se om min linsmjölk har skurit/ystat sig.. Det var lite svårt att få till just det avgörande momentet..

//Ida

[TrevorS]
0

Du vet föresten att du kan spara yoghurtkulturen varje gång, bara spara någon matsked och sätta i nästa mjölk så man behöver inte köpa det hela tiden. Finns en liten tablett (pulver i kapsel) med vegetabilisk yoghurtkultur som finns på hälsokost, skrev om den i ett annat inlägg, den kostar bara någon krona styck 100 kr för 100 stycken brukar det vara. Så om man gör fel gör det inget.

Vad är det för färg på linsmjölken?

[TrevorS]
0

Den där hemsidan med recept fick länken under natten såg den precis:

http://www.soymilkmaker.com/recipe.html

[TrevorS]
0

Fick reda på att jag har blötlagt bönorna helt fel när jag gjort sojamjölk. Jag brukar lägga de i blöt i kylen under natten, men detta kan tydligen göra att sojabönorna ger ifrån sig en beskare smak. Därför ska de blötläggas i kallt vatten och sedan stå i rumstemperatur. Samma gäller allt annat som ska blötläggas till att sedan bli mjölk.

Anterrabae
0

I rumstemp blötlägger jag redan, har alltid tyckt att det blir bättre då. Dessutom gör rumstemperaturen att nedbrytningen av lektiner blir effektivare.

Linsmjölken är ljust beige, som vita bönor i färgen ungefär. Den röda färgen försvinner vid kokning. Dock har jag hittlills haft problem med min linsmjölk och vad som är vad.. Jag ska testa en sak till.. innan jag ger upp med röda linser som dött case.. Tungan ute

Jo jag vet att yoghurtkulturen ska sparas, och går att använda igen.. Det är det som är det braiga, man får bara bakterierna kvar utan spår av mjölk.

//Ida

[TrevorS]
0

Jo jag vet egentligen det där men av någon konstig anledning så har det inte riktigt gått in. Som man vet väl hur man gör men ändå gör man fel. Annars när jag groddar lägger jag alltid det blött i rumstemperatur.

Röda linser de ska blötläggas koksa i bara någon minut och sedan silas. Fungerar nog bättre i mjölkmaskinen. Försöker samla ihop en lista ska storhandla idag så jag kan köpa allt jag behöver till mjölkmaskinen. Skrattande

Jag använder soyghurt eller alpros när jag gör och det fungerar toppen som start. De är redan utan. Skrattande

Risyoghurt och sojayoghurt är ju rätt lätt att göra, havre måste man koka den trögflytande först innan kulturen tillsätts. Dock är det lite osäkert med svenskt ris, det är bara de polerade som fungerar och risgryn (långkokta)

Anterrabae
0

Nu valde jag att koka linserna länge för att min man ska kunna äta dom, han h ar lite svårt att smälta just linser, andra bönor går bra, men linser är lite jobbigare.

Nästa gång, (om det blir en) ska jag snabbkoka dem så "tofun" får den häftiga röda färgen. Glad

Bra att veta att man kan använda alpros yoghurt till start, då är det inte så svårt att få tagi i Flört.

Det ska bli så spännande med alla dom häringa yoghurtarna och mjölkerna man kan göra.. Jag är nyfiken på quinoayoghurt, och hirsyoghurt då de har bra proteiner (?)

//Ida

[TrevorS]
0

Aha du använder linserna. de är som potatis, jag brukar koka linser tillsammans med potatis dock stoppar jag i dem ca 5 minuter efter potatisen kokat. De blir ju gula så man ser inte dem.

Jag tror färgen försvinner rätt fort ur de röda linserna, vill man ha dem röda/rosa kan man koka med en skiva rödbeta.

Just det, ta alpros eller carlsmans naturell! De andra innehåller andra ämen som kan förstöra det. Glömde nämna folk skrev på min blogg att de använt vanilj och blåbär de fungerar inte.

Hiryoghurt har jag lyckats med, quinoayoghurt ska fungera men jag har använt fel man ska de som är skalade, de vita/gula ska man använda då.

[TrevorS]
0

Fick ett pm, här är receptet igen fast i mindre portion och lättare att göra.

Ingredienser:
1 dl kikärtsmjöl
5 dl vatten
¼ tsk olja (inte olivolja)
1 krm gurkmeja
1 krm salt

Gör så här:
Följ receptet ovan!

john12
0

I made a in how long I let the beans soak when producing soy milk. I generally let them soak in the refrigerator overnight, but reportedly doing so might make the soybeans taste bitter. Soak them in cold water, and then let them dry at room temperature. The same holds true for everything else that needs to soak before becoming milk.

• Redigerat 2023-08-22 23:00 av vendelay