Vad är i livsmedel?
En kompis har delat sig av med en länk som har jätte intressanta informatino om "vad är i våra livsmedel".
Det intressanta med mera är:
Casein - Milk proteins. Hilariously, this is widely used in "soy cheese" products that claim to be alternatives to cow's milk. Nearly all of them are made with cow's milk proteins.
Vänliga hälsningar Stephan
Så, any comments, nån?
Känns som att det borde vara en ganska stor nyhet om alla veganostar har mjölk i sig. Speciellt när det inte står på ingredienslistan. Eller så är det BS.
Jag har kontaktat flera tillverkare men får svaret att de använder sig av vegetabiliska ingredienser. Jag tål inte mjölkprotein och har inte reagerat så jag är inte så värst orolig.
Dock kan de innehållar mjölksyra, men detta kan man få ut från växtriket också. 
Mjölksyra är ju som du säger inte animaliskt.
Jag vet att detta gäller, kasein i veganost, men bara på 1 sorts ost och det stod på innehållsförteckningen. Det är osten som har sålts som veganost i hötorgshallen i Sthlm. Jag fattade misstankar och bad att få kolla på ingredienslistan och där stod kasein med, easy as that.
Så finns det mjölk i ostarna står det, är man läskunnig behöver man inte oroa sig.
Dock är det lite högre krav på sakerna här i Sverige men fattade inte riktigt vart det handlade om för något land. Dock brukar jag checka in på Vegan wonderland i Tyskland och kolla upp deras ostar vad de har för märken om jag söker efter dem i Sverige då de har stenkoll och även kollar på när de tillverkar dessa.
Mjölksyrade grönsaker kan man göra utan mjölk, så det stämmer att det inte behöver vara animaliskt.
Jag har bara hört om 2 ostar på Svensk marknad som skulle varit veganska men innehållit något animaliskt, sedan är det väl kaseinet som reagerar på syran (som att man häller i vinäger i sojamjölk får man tofu), men kasein behöver väl inte vara animaliskt heller det finns väl i sojabönorna också, fast i mindre mängd jämfört med mjölk? Om du gör "tofu" (fel ordval) av vanlig mjölk får du mer "tofu" än när du gör det av sojamjök.
Ja de måste ju skriva om det innehåller animalier i Sverige, dock är ju det lite luddigt med vassle/löpe, men står det V eller Veggo så ska den vara fri från detta. Dock kan man kolla listan i ersättningsprodukter här, har även varit i kontakt med samtliga och hört för säkerhets skull.
Dock har de ju ändrats med havremjölken en av dem innehöll ju fårull, men stod berikad med denna vitamin vad nu det var för någon. Men den finns inte på marknaden längre.
Vassle/löpe är det väl obligatoriskt att skriva ut då det är animaliskt?
Det är D-vitamin som utvinns ur fårull och mig veterligen använder sig oatly friskt av det i sina mjölker. (Om de inte ändrat något jag inte hört om? Produkterna innehåller iaf D-vitamin fortfarande, men du menar att de har bytt till syntetiskt nu? Vore ju toppen.) Det är även animaliskt D-vitamin i t ex Mildas margarin och i en hel del andra annars vegetabiliska produkter. Men det är inte fårull i produkterna utan vitaminen utvinns ur ullen.
Det kommer dock syntetiskt D-vitamin mer och mer då det är billigare att framställa via alkohol än att pressa ur det ur fårull. Apoteket har t ex en egen högkoncentrerad D-vitamin som de tillverkar på plats, ergokalciferol alltså (syntetiskt D-vitamin, även kallat D2 för den som undrar). Säljs som kosttillskott, på recept. (Smakar skit.)
#6. Nej Oatly hade endast i de berikade, de ekologiska är helt fria, står även med på "ersättningsprodukter" som jag länkade till. Men de som de har nu ska vara helt fria.
Jag har köpt "vegetabilisk löpe" men visst borde de skriva ut som det är löpe som är animalisk annars vegetabilisk.
Sedan är det veganer som driver och äger detta, de har stenkoll på vad de har i sina ostar och det är den vanligaste i Sverige:
Varit i kontakt med flera företag, men de flesta påstår deras ostar är helt vegetabiliska. Dock en som svarade på att deras innehöll (säljs ej i Sverige utan endast beställning från tyskland) de har anpassat efter allergier och inte för veganer, så den är gjord på soja, men står också på den att den innehåller animalisk löpe.
#7 Ja, den ekologiska havredrycken innehåller bara havre och vatten. Oatly har enligt produktinformationen på deras hemsida dock fortfarande D-vitamin i några produkter vilket var vad jag menade. Det är bara på yoghurtarna som det står D2 (syntetiskt), på de berikade mjölkerna står det bara D och om det hade varit D2 hade de väl velat skriva ut det så att veganerna köper den berikade mjölken också.