Rå tomatsås med zucchinipasta
..gjorde jag idag,
jag har som mål att äta mer rå mat än lagad, och någonstans måste man ju börja.
receptet finns här: http://anterrabae.wordpress.com/2011/08/02/ra-tomatsas-och-zucchinipasta/
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Va gott det ser ut, kom att tänka på att jag har recept på kall nudelsoppa (nudlarna är inte på vetemjöl.) 
Spännande! Jag har tänkt på rå tomatsoppa och sådana. men jag vill helst ha grönsaksbuljong i för smakernas skull, så med kall buljong blir soppan halvrå 
//Ida
Det finns ju kallpressad grönsaksbuljong som är flytande, vet inte vad märket heter, brukar inte köpa den, men någon här tipsade om den som åt rawfood. Har du sett mitt recept på rå tomatsås? 
Just nu på sommaren är det gott med rawfood må jag säga.
Absolut, Just sommartid passar det extra bra. det blev en ganska rå sallad i dag, jag hade i bönor för att öka mättnadskänslan annars helt rå. Med färsk vitkål, blomkål, flera sorters tomater och sommargurkor. Hur gott som helst!
Åh, kallpressad buljong, det måste jag kolla upp.. Visste jag inte om att det fanns. Annars tänkte jag att just i buljongväg kan jag göra ett avsteg från det råa, tror inte det gör så mycket i sammanhanget. Bara resten är rått.
//Ida
Har du odlat bönorna själv? Ser supergott ut.
Zuchini är riktigt gott också ser en sticker fram.
Nä tyvärr, jag har försökt ett par år att odla bönor, men jag gissar att hararna tar dom. de växer upp 5-10 cm och sen knipsas de av… pågår hela tiden tills de inte orkar växa längre. Kan vara rådjur också…
Det är bönor, rödlök, tre sorters tomater, zucchini, sommargurka, färsk vitkål, blomkål, och oljevinegrett till..
//Ida
Vinegrätt är riktigt gott, jag älskar det, kom på att jag har sallad i kylen får bli sallad med riven morot och vinegrätt idag tror jag. Fick lite inspiration från dig. Grodder du föresten?
Jag ska börja, men jag hade tänkt att fråga dig om lite tips och trix. Har inte kommit så långt än, men insett att det är stapelvara i rawfood:andet.
Finns det något man inte ska/kan grodda? Kan man äta alla groddar råa?
//Ida
Det finns mycket man inte kan grodda som är fiftiga som tomatgroddar är riktigt giftiga och man blir riktigt sjuk om man äter det. Men alfalfafrön är perfekta och goda blir dessutom 30 gånger större sin egen storlek.
Jag köpte en groddningsmaskin man bara häller vatten över 2 gånger om dagen och så växer de snabbare än i vanlig burk också.
Alla groddar kan man äta råa, är nästan det som är idéen. Annars är dessa bra exempel på frön som man kan grodda och äta, bovete, hirs, råris, vete, gröna linser, krasse, sesamfrö, linfrö, alfalfa och ruccola
Dock är det noga med sköljning att man sköljer dem noga.
Har förstått att kikärtsgroddar är super men bör tillagas, lika så andra böngroddar av de större sorterna.
//Ida
Ja det stämmer med kikärtorna, men de flesta fröna behövs inte tillagas, dock är de goda att ha i wook om man är osäker på det.