Kaffegryta
Receptet ska komma från Chile, väldigt speciellt men gott!
300 g sojafärs
4 vitlöksklyftor
4 morötter
2 potatisar
100 g champinjoner
3 dl vatten
1 grönsaksbuljong
3 dl kaffe
3 dl rött vin
salt & peppar
Gör så här:
Stek sojafärsen i lite olja, salta och peppra, pressa vitlöksklyftorna över. Skala och tärna potatis och morötter. Koka upp dem med vatten och grönsaksbuljong, kaffe och vin och låt sjuda i 1,5 timmar, tillsätt sojafärsen och champinjornerna och låt koka upp, salta och peppra efter smak.
- Redigerat 2025-05-15 10:58 av Niklas
Åh! Detta ska jag prova, verkar väldigt gott!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Jag fastnade för receptet, tyckte det var riktigt gott. Lite ovanligt med kaffe tyckte jag så jag var tvungen att testa. 
Detta ska jag också prova, men jag får byta ut sojafärsen mot linser eller bönor 
/Désirée
#3. Ska du använda linser är ett tips att lägga i dem 15 minuter innan den är klar så blir den perfekt. 
Ja linser kokar ju färdigt rätt snabbt 
/Désirée
Måste jag också testa. Det verkar jättegott. Kanske blir en regnig dag som denna! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Saknar vin hemma så jag får improvisera, kanske ha i lite vinäger istället och riven potatis. 
Vi stack i väg och kom inte hem förrän sent, så detta får bli en annan dag. Men jag ska absolut göra't Kommer nog få anpassa lite här med, maken tål inte soya så bra så det får bli annan proteinkälla/färs Alt att jag gör klart allt utom färsen och delar grytan på två.. jaja,, jag återkommer och berättar hur det blev i stället 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Annars kan man använda hirs eller quinoa 20 minuter innan det är klart också.