Istället för Lecitin?
Någon som har tips på vad man kan använda i margarin istället för lecitin från sojabönorna, tycker det är dyrt och svårt att få tag på här i Sverige.
ursäkta min okunnighet
men varför ska man ha lecitin i margarin? XP (det rimmade btw ^^ )
You haven't lived until you've found something worth dying for
Jag har lite olika recept, men lecitin har man i för att det inte ska sära på sig och fungerar lite som emulgeringsmedel och gör den något fastare när den är i kylen.
Några klassiska är att man ställer in kokosmjölk i kylen gör hål och häller av vätskan och mixar med lite soja eller havregrädde, tillsätter lite bjäst och ställer tillbaka in i kylen.
Annat är att man mixar sojamjölk med olja tills det blir riktigt hårt och tillsätter lite citronsaft, men har en tendens att sära på sig, man kan även använda nigari som man har i tofu'n så slipper man smaken av vinägern eller citronen som bismak.
Men ultimata receptet älskar jag och bäst om man ska steka i eller ha på smörgås. Orginalet ska det vara ägg i men fungerar lika bra med Sojalecitin vilket jag gärna använder men dyrt och svårt att få tag i, funderat på fiberhusk men inte testat det, tänkte se om det fanns något annat som kan vara bättre. Sojalecitin, sojamjölk, bjäst, salt, olja. Gjorde med agar-agar men den ville tyvärr inte smälta då. Sedan har en kompis gjort fast med en sönderkokt potatis och potatismos men det får en annan konsistens och inte den man är ute efter. Funderat i för sig på pektin istället från frukt, finns ju i affären men vet inte hur det skulle smaka bara.
Hade ingen aning om att vanliga konsumenter kunde få tag i sojalecitin. Synd bara att det är dyrt och svårt att få tag i. Rapslecitin har jag sett i en del bröd i matvarubutiken. Går det att få tag i? Till skillnad från sojabönor odlas ju mycket raps här i Sverige. Som sagt, jag vet tyvärr ingenting om vad vi "vanliga" konsumenter kan få tag i när det gäller den här typen av råvaror.
#3. Brukar köpa från Tyskland när jag vill ha tag i det, men de har gått upp lite så det känns lite onödigt, ska kolla rapslecitin, annars kanske pektin fungerar, det finns ju lite mer lätt att få tag i.
Tja, föurotm lecitin är kokosmjölk det emulgeringsmedlet jag känner till som är veganskt. Annars har honung emulgerande egenskaper, men risken är väl att det blir ltie sött, och så är det ju inte veganskt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade