Omelett - Recept!
1 fast tofu
1 msk olja
1 msk potatismjöl
3 msk vatten
1/4 grönsaksbuljong (smula i)
lite salt
lite gurkmeja (för färg)
Smula sönder tofun. Mixa ihop alla ingredienser tills det blir en fin pure, tillsätt lite mer vatten om det behövs (ska inte vara för rinnande ska vara mycket fastare än pannkaksmet). Stek i lite mjölkfritt margarin.
- Redigerat 2025-05-15 11:26 av Niklas
Har även recept så man kan göra ett stekt "ägg" med "äggula", kanske lite för läskigt men kul ändå. 
Ja, jättekul 
Denna omelett ska jag absolut testa, jag känner att jag saknat omeletter och skramlade ägg (scrambled)
Har sett att TrevorS lagt upp scrambled tofu tidigare och tänkt att jag ska göra det..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Scrambled egg är ju ändå lätt att göra bara att steka den tofun som vi gör med vår sojamjölksmaskin i lite mjölkfritt margarin och kryddor lite gurkmeja bara för färgens skull.
Vanliga ägg följer du det här receptet men man sparar undan lite smet och blandar i lite gurkmeja (blir äggulan) och så häller man på en liten klick när ägget börjar bli klart. och låter den steka helt klar.
Då har man ett ägg med en äggula.
Hur blir koncistensen? Äggig? Silkestofu av det fasta slaget blir ju lite äggigt i koncistensen, som äggvita ungefär.
//Ida
Äggig tror jag? Jag minns inte ens hur ägg smakar men en kompis som smakade trodde det var ägg han åt.
OK det låter lovande. Jag är inte särskillt orolig för smaken, men koncistensen är viktig för mig. Maken åt Misosoppa med fast silkestofu i, han trodde det var ägg.
//Ida