smältost?
någon som vet om det finns någon GOD vegansk smältost

Den här gör man själv och smälter, hemmagjord ost.
Artikeln Ersättningsprodukter, står det om några smältbara ostar man köper.
Ska du ha på pizza kan man blanda b-jäst och lite sojagrädde.
ok thanks

Det var så lite så. 
Jag har testat Sheese och Tofuttis smältostar.
Tofuttis är den klart godaste - smakar ljuvligt både på macka och pizza. Ost har varit något jag saknat allra mest, och var ibland nära att tjuva åt mig en ostmacka hos föräldrarna. Nu brukar de dock alltid ha tofutti mozzarella (samt både tartex och havredrycker) hemma, bara för min skull när jag kommer på besök. Och jag har aldrig ens varit sugen på djurost när jag är där 
Det negativa med tofutti är dock miljömässigt…varje skiva i plast med omslag av plast 
Jag testade Sheese en gång. Smakade urk på macka, men blev bättre smält på varm macka/pizza.
_No way! Yes way!
ja testade med är det irländska osten? stenhård som man skivar?
Men ja gillade den inte 
Kul o veta om veganost kan mäta sig med riktig?
Men det sägs att i ost är det som en drog som e av naturen att kalven skall dra sig till spenarna igen och det sägs att detta skapar beroende i oss hmm va det som morfin liknande ??

Ett annat tips om det är till varma mackor i ugn eller pizza kan man riva och mosa osten (den som inte smälter) med lite sojagrädde eller havregrädde och hälla över. 
treveros: okej blir det smältost då
??
#7. Det blir precis som smältost blir när den gräddats om man river och mosar/mixar med sojagrädde, har gjort så när jag inte orkat göra egen ost.
Cheezly super melting Mozzarella tycker i alla fall jag är supergod till det mesta!
De vanliga Sheese-ostarna man hittar på vanliga affärer är ju inte tänkta att smältas, min erfarenhet är att de snarare stelnar eller blir mjöliga, men som Trevor skriver så kan man ju mixa med sojagrädde och även om jag inte testat det själv så låter det som att det skulle funka bra. 
Om jag har Sheese på mackan rent allmänt så brukar jag använda någon form av vegansk mjukost istället för smör på mackan också, då blir mackan mer krämig och ostig än om man bara har Sheese på den.
Sedan ska även Vegusto i Tyskland ha ett gäng ostar som enligt ryktesvägen ska vara prima, och de levererar till Sverige har jag för mig. Är någon på resa i USA så ska Daiyas veganska ost vara otroligt nära orginalet.
Personligen kör jag på bjäst och sojagrädde när jag vill ha något ostigt såsigt, med peppar, citronpeppar, vitlökspeppar, salt och en gnutta chilipasta i, funkar sjukt bra!
#9. Det fungerar utmärkt, hade det på pizzan som är på bilden under texten mixat riven "sheese" med lite sojagrädde så det blir inte för rinnigt men inte för tjockt.
Vad har Vegusto för adress? Jag har köpt några gånger från vegan-wonderland.de de har en del bra ostar. Men föredrar att göra själv annars.
Brukar också köra med bjäst. Sedan finns det en som heter Parmesano (?, ska smaka som parmesan, fast ska vara vegetabilisk) den går bara att blanda ut med sojagrädde och hälla på pizza.

Personligen tycker jag sheese funkar om man lägger massa smakrika grönsaker på också, gärna färsk vitlök och groddar/krasse/skott och tomat eller gurka. Då kommer det fram mer ostkaraktär, än om man bara tar osten.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Måste förresten leta fram, jag har recept på vegansk variant av "parmesanost" som man blandar med sojamjölk eller sojagrädde, ska se om jag kan hitta det. Har testat en gång blev gott, men smakar inte riktigt som ost, men påminner rätt mycket om det.