Göra mousse på agaragar?
Hej!
Som rubriken säger så undrar jag om någon har testat att göra musse med agaragar istället för gelatin?
Jag hade tänkt göra en flädermousse i morgon å även om jag inte är Vegan så tycker jag gelatin är riktigt äckligt.
Men jag har aldrig gjort något med agaragar så jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på när man använder det och ifall det funkar.
Hej hej.
Det fungerar lika bra med agar-agar när du ska göra mousse. Man kan även använda potatisstärkelse eller maizena, men lite osäker på hur länge det ska kokas.
Med Agar-agar kan du ersätta samma mängd som det ska vara gelatin, koka upp och tillsätta agar-agar och koka enligt receptet, vanligtvis brukar det vara 3-5 minuter men det kan kokas längre. När det stelnar blir det precis som med gelatin.

Super tack för snabbt svar!!!
Ingen fara, du får gärna lägga upp bild när det är klart, alltid kul att se. 

Nu står det i kylen. Ska bli spännande å se om det går å äta sen 
Klart det blir. 
Man kan inte få receptet som du körde efter? 

Det gick att äta men jag skulle inte kalla det för mousse 
Det blev mer som en len fluffig vaniljsås i konsistens men det smakade gott. Kan nog varit jag som inte vispat ordentligt för det stelnade i kylskåpet så agaragarn funkade nog som den ska.
Moussen var inte vegansk, det var både ägg och grädde i (googlade på flädermousse och tog nåt av recepten som dök upp där), men till gjorde jag en kryddig hallonsås som vart riktigt mumsig. Tog frysta hallon, lite vatten och en liten skvätt glögg, skal och saft från en lime, en kanelstång, en stjärnanis och lite råsocker efter smak. det fick koka en liten stund och sen stor det på plattan och svalnade under middan. Den såsen är säkert god till glass eller nån kaka 
Kan tänka mig att det blev riktigt gott.